Мобилно меню

Дейци на културата излязоха на протест в Деня на народните будители

Част от хората в сферата работят на заплата малко по-висока от минималната за страната
Дейци на културата излязоха на протест в Деня на народните будители

Артисти и служители в сферата на културата излязоха на протест в Деня на народните будители. Те настояват за повече пари в бюджета за следващата година, както за заплати, така и за ремонт на сгради и други дейности, съобщава БНТ. Към момента част от хората в сферата работят на заплата малко по-висока от минималната за страната, която е 780 лева.

Вместо да празнуват в деня на народните будители, културните дейци излязоха на протест.

"1300 лева е средната заплата, като младши експерти започват с 850 лева. Като видят заплатата и си тръгват", отбеляза Мирослава Кръстева, председател на секция "Архиви" към национална федерация "Култура".

"От 4-5-годишна възраст започват да се трудят. Неистов, ежедневен, многочасов труд. Сегашното положение е наистина обидно и срамно", изтъкна Свилен Симеонов, главен диригент на общински симфоничен оркестър "Симфониета София".

Притеснява ги не само ниското заплащане, но и условията, в които работят.

"Като нищо може би ще затворим всички театри в цялата страна. В Добричкия театър като седне зрителят столовете са такива, че с коленете си запушва ушите и не чува какво се случва на сцената, това не е реновирано от 1936 година, хора. Как искаме да влезе там зрител?", коментира Христо Мутафчиев, председател на САБ.

"Все още сме живи, мърдаме, дишаме, ритаме, можем и да хапем, ако е необходимо", подчерта Иво Йорданов, солист на Държавна опера - Варна.

Представители на редица културни институти протестираха днес. Смятат исканията си за справедливи, а целта им е единствено да запазят българската култура.

"Колко правителства се смениха, никакво внимание, все едно ние не съществуваме", заяви Диана Цолевска, актриса от Държавен куклен театър - Варна.

"Имаме постоянно отлив от артисти и техници и сценични служби", подчерта Ивайло Ненов, режисьор в Драматичен театър "Сава Огнянов" - Русе.

В Благоевград 30 минути след отваряне на Регионалния исторически музей служителите излязоха на мълчалив протест. Пловдивската опера и артисти от други културни организации също се присъединиха към протеста. Те напомниха за най-наболелите проблеми в сферата. Не са доволни от ниския бюджет за култура. Настояват следващата година той да бъде увеличен от 0,4 на 1 процент.

"86 млн. лева на фона на милиардите, които се раздават в бюджета, кантарът не ги лови. Разходите от бюджета, които държавата прави са над 77 млрд. лева, ако сметне какво са 86 млн. на 77 млрд. ще видите, че говорим за по-малко от 1%. А този 1% е жизнено важен за работещите", отбеляза Любослав Костов от КНСБ.

"Аз им обещавам, след като бъде приет бюджета, ние ще седнем и тогава ще подпиша истински браншови договор - такъв, какъвто наистина можем да подпишем и ще работи за увеличаване на този бюджет", заяви министърът на културата Кръстю Кръстев.

Днешният протест на културните дейци е само първа крачка към това, което предстои, ако исканията им не бъдат удовлетворени, съобщава още БНТ.

2023 © Варна е
Още по темата: Варна Култура Протест
Още по темата: Варна Култура Протест

Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Община Варна търси съдействие от Университета по архитектура, строителство и геодезия за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро
Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Работна група ще изследва техническото състояние на Аспаруховия мост във Варна. Нейното създаване беше одобрено на заседание на комисията по транспорт към местния парламент.

В състава на новосформираната група влизат всички членове на ПК "Транспорт", представители на общинска администрация, експерти и членове на браншови организации.

Работната група ще работи в срок от три месеца, като след приключването на обследването ще бъде изготвен подробен доклад с резултати и конкретни предложения. В документа ще се акцентира върху експлоатационното състояние на моста, ще бъдат посочени потенциални рискове, необходимостта от ремонт и др., след което докладът ще бъде представен пред Общински съвет – Варна.

По време на заседанието на комисията стана ясно, че

състоянието на Аспаруховия мост не е аварийно, но е необходим основен ремонт.

Съоръжението на възраст почти 50 години е собственост на държавата и се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Община Варна има задължения по текущи ремонти и поддръжка на пътна и тротоарна настилка, парапети, осветление, контактна мрежа за тролейбусен транспорт и др.

Основният ремонт на Аспаруховия мост е в компетенциите на АПИ.

От администрацията заявиха, че са изпратили няколко писма до Агенцията и до МРРБ. Отговорът, който е получен в началото на годината, е, че през  2025 г. ще бъде възложено обследване на съоръжението. Към момента обаче няма яснота дали това обследване ще бъде направено през тази година.

Според експертите има фуги по съоръжението, които се нуждаят от спешен ремонт.

За да не се отлага повече, след края на летния сезон е взето управленско решение за извършване на частични ремонти със средства от общинския бюджет. Очаква се разходите да бъдат в размер между 50 и 100 хил. лева, бе заявено в зала "Пленарна".

На заседанието стана ясно, че Община Варна е подготвила писмо до Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). С него официално търси съдействие за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за

концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро.

Новото съоръжение трябва да осигури алтернативна връзка между северната и южната част на града и да облекчи трафика, който в момента преминава по Аспаруховия мост.

От администрацията уточниха, че инициативата е резултат от серия предварителни разговори с експерти в областта. В момента в Общия устройствен план (ОУП) на Варна съществуват идеи за втора транспортна връзка, но те са разработени преди повече от 15 години. Днес обаче съществуват и нови технологични възможности, както и други алтернативни предложения.

Със съдействието на УАСГ се очаква да бъде подготвено задание за конкурс с широко участие, в който проектантски екипи да предложат съвременни решения. Основната цел е удовлетворяване на транспортните и градоустройствените нужди на града, без да се обвързва с решенията на АПИ по отношение на националната магистрална мрежа.

Съветниците взеха също решение за изменение в маршрутните разписания на автобусни линии 209Б, 109, 22, 31А, 18 и 29. Става дума за актуализация на автобусни спирки от общинската транспортна схема и промени в разписанието с цел по-добро обслужване на пътниците.

2025 © Варна е