Мобилно меню

Институции се обединяват за ремонта на Аспаруховия мост във Варна

Съоръжението е ключово за града
Институции се обединяват за ремонта на Аспаруховия мост във Варна

Основен ремонт на Аспарухов мост е необходим, а взаимодействието между институциите и навременните решения са ключови за осигуряване на безопасна и надеждна експлоатация на съоръжението. Това стана ясно на второто заседание на работната група към ПК "Транспорт" към Общинския съвет, посветена на изясняването на техническото състояние на съоръжението.

Темата обедини представители на местната и държавната власт, както и експерти от различни области. В рамките на срещата беше изтъкнато, че основният ангажимент по поддръжката и ремонта е на държавата, но мостът е жизненоважна връзка за града ни. Затова участниците изразиха готовност да окажат съдействие и да координират усилията си, за да защитят интереса на Варна.

В заседанието, което се състоя в Община Варна, взеха участие председателят на Общинския съвет инж. Христо Димитров и доста общински съветници. В дискусията се включиха също варненските депутати Стела Николова, Бранимир Балачев, Коста Стоянов и Кристиан Ганчев.

От страна на общинската администрация присъстваха и.ф. кмет на Варна Павел Попов, заместник-кметовете Пламен Китипов и Димитър Кирчев, главният архитект на общината Виктор Бузев. Сред участниците бяха кметът на "Аспарухово" Ивайло Маринов, представители на Областна управа и на браншовите организации, както и Иван Пецински – един от инженерите, участвали в проектирането и строителството на Аспаруховия мост.

На срещата присъства също инж. Христо Иванов, бивш зам.-кмет по строителството на община Варна, който представи подробни данни за извършените през последните години ремонти и обследвания, както и за наличната документация за техническото състояние на моста.

Народните представители поеха ангажимент да инициират среща с регионалния министър и ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" в най-кратки срокове. Те подчертаха, че Аспарухов мост е без алтернатива за Варна и ремонтът му трябва да бъде реализиран възможно най-бързо. Ще се работи за включването му като приоритетен проект за Агенция "Пътна инфраструктура" и за осигуряване на необходимото финансиране, стана ясно на срещата.

В отговор на писмено запитване на Стела  Николова до регионалния министър, Агенция "Пътна инфраструктура" съобщава, че съоръжението действително се нуждае от ремонт и че в началото на 2025 г. са проведени разговори с представители на Университета по архитектура, строителство и геодезия. Целта е била възлагане на обществена поръчка, но до възлагане не се е стигнало.

АПИ предвижда разширяване на предмета на обществената поръчка, така че тя да включва пълно обследване на инфраструктурния комплекс "Аспарухов мост" и изготвяне на технически проект, необходим за започване на основен ремонт.

Очаква се тръжната процедура да стартира през 2026 г.

Тъй като мостът преминава през урбанизираната територия на Варна, Агенцията ще координира изготвянето на заданието за проектиране и техническия проект с Общината, включително относно изграждането на осветление, велоалеи и организацията на градския транспорт в участъка, се казва още в писмото.

От страна на общината бе подчертано, че Община Варна има ограничени финансови възможности, като нейният ангажимент се свежда основно до поддръжката на настилката, осветлението и контактната мрежа на тролейбусния транспорт. Средствата за поддръжка на всички участъци от републиканската пътна мрежа в рамките на общината възлизат на малко над 100 000 лв. годишно – сума, която е крайно недостатъчна, още повече за мащабно съоръжение като Аспарухов мост.

По време на заседанието бе потвърдено, че няма риск за преминаващите по Аспаруховия мост.

Според експерти съоръжението като цяло е в добро техническо състояние – има компрометиране на бетоновото покритие и корозия на армировката, но конструкцията остава стабилна. Мостът би могъл да поеме дори по-голямо натоварване от настоящото, но въпреки това, всички участници бяха единодушни, че ремонтът трябва да започне възможно най-скоро, за да се предотвратят по-сериозни повреди и рискове в бъдеще.

Сериозно внимание по време на дискусията беше отделено на необходимостта от осигуряване на алтернатива на Аспаруховия мост.

При основен ремонт на съоръжението, който неминуемо би продължил продължителен период от време, е изключително важно да съществува резервен маршрут за преминаване. В противен случай, трафикът, който ежедневно преминава по моста – над 10 000 автомобила, би довел до сериозни затруднения в придвижването. Освен това, южните райони на Варна, където живеят над 29 000 души, биха останали частично изолирани без адекватна транспортна връзка.

В дългосрочен план бяха обсъдени няколко възможни решения. Едно от тях е изграждането на втори мост над Варненското езеро, който да функционира като паралелна транспортна връзка. Възможностите включват както класически мост, така и съоръжение с подвижен състав, позволяващо преминаване на кораби. Друг вариант за изграждане на тунел под канала, което би осигурило целогодишна и независима от метеорологичните условия връзка. Обсъдена беше и автомагистрала "Черно море", която, макар и да не е градска алтернатива, би могла да поеме част от транзитния трафик и по този начин да облекчи натоварването върху съществуващия мост.

Експертите подчертаха, че реализирането на подобни мащабни инфраструктурни проекти изисква време, внимателно планиране и сериозно финансиране. За да бъде оправдана инвестицията, трябва да бъде изготвен подробен финансово-икономически анализ, доказващ необходимостта и ефективността на проекта.

В краткосрочен план реалистично решение би било осигуряването на фериботна връзка през Варненското езеро. Макар и да не може да поеме целия автомобилен поток, подобна линия би могла да обслужва спешни и специализирани автомобили, както и част от ежедневния трафик. Затова част от усилията на града трябва да бъдат насочени към развитие на морски транспорт и морска мобилност, което ще намали зависимостта от единственото мостово съоръжение.

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна

Зелената зона за платено паркиране във Варна стартира от 20 ноември

Активна е нова функция в мобилното приложение Mpark – онлайн заплащане за "разскобване"
Зелената зона за платено паркиране във Варна стартира от 20 ноември

От 20 ноември 2025 г. във Варна започва да функционира новата зона за платено паркиране "Зелена зона". От тази дата потребителите ще бъдат таксувани чрез изпращане на SMS на номер 1353 или чрез мобилното приложение Mpark

Припомняме, че скоро изтича двумесечният гратисен период, който бе даден на гражданите, за да могат да подадат документите си за абонамент. До 17 ноември регистрираните абонаменти за "Зелена зона" са 10 600, от които 1850 са за подзона 7 – кв. "Чайка", обясни директорът на Общинското предприятие "Общински паркинги и синя зона" Добромир Арнаудов. Той посочи, че наличните паркоместа в "Зелена зона" са малко над 10 200, като са обособени 580 места за хора с увреждания. Арнаудов направи аналог със "Синя зона", където наличните паркоместа са 9 600, а регистрираните абонаменти - 14 500 броя. 

Продължава приемането на документи онлайн чрез Портала за управление на абонаменти за локално платено паркиране (portal.varnaparking.bg), както и в двата центъра за административно обслужване – на ул. "Александър Рачински" 29 и в офиса в Двореца на културата и спорта, с работно време от 8:30 до 17:30 ч. в делнични дни. 

От днес е в ход и опресняването на хоризонталната маркировка в "Зелена зона". За улеснение на гражданите вече е в сила нова функция в мобилното приложение Mpark – онлайн заплащане за "разскобване", каза още Арнаудов. 

"Зелената зона" ще работи в делнични дни от 9:00 до 19:00 ч., като максималният престой ще бъде до 5 часа без прекъсване.

Таксата за кратковременно паркиране е 1 лв. на час чрез SMS или мобилното приложение. С Mpark има възможност за заплащане на 30 минути престой - 0,50 лв., както и 16 лв. за целия ден. За живущите абонаментът е 5 лв. на месец за първи автомобил или 55 лв. за година (110 лв. за втори), за търговците – 100 лв. месечно, а за служебен абонамент – 250 лв. месечно.

Електромобилите паркират безплатно както в "Синя", така и в "Зелена зона".

Обособената "Зелена зона" включва 7 подзони между бул. "Васил Левски" и "Синя зона" със следните граници:

  • подзона 1, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Христо Ботев", ул. "Кракра", ул. "Иван Рилски", ул. "Тодор Влайков", ул. "Христо Македонски", ул. "Константин Доганов", ул. "Академик Фьодор Успенски", ул. "Вл. Димитров- Майстора", ул. "Филип Тотю", ул. "Антон Страшимиров"; 
  • подзона 2, която включва и се ограничава от булеварди и улици: ул. "Кракра", ул. "Проф. П. Стоянов", бул. "В. Левски", бул. "Вл. Варненчик", ул. "Д-р Пискюлиев", ул. "Беласица";
  • подзона 3, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Вл. Варненчик", бул. "В. Левски", бул. "Сливница", ул. "Дрин";
  • подзона 4, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Сливница", бул. "В. Левски", бул. "Цар Освободител", ул. "Пирин"
  • подзона 5, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Цар Освободител", бул. "В. Левски", бул. "Царевец", бул. "Ген. Колев", бул. "Чаталджа", ул. "Братя Бъкстон", ул. "Битоля";
  • подзона 6, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Царевец", бул. "В. Левски", бул. "Осми Приморски полк";
  • подзона 7, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Осми Приморски полк", бул. "В. Левски", бул. "Княз Борис I", ул. "Никола Вапцаров".

Община Варна призовава гражданите и гостите на града да се отнасят с толеранс към служителите на ОП "Общински паркинги и синя зона", които са на терен и изпълняват своите служебни задължения.

2025 © Варна е