Мобилно меню

Общината търси нова сграда за обитателите на дом Гергана

Тя ще бъде наета за предоставяне на социалната услуга в периода от 1 октомври 2024 г. до 31 януари 2026 г.
Общината търси нова сграда за обитателите на дом Гергана

Заради планиран основен ремонт на сградата на дом Гергана, Община Варна търси да наеме сграда, в която временно да предоставя социалната услуга на ползвателите. Сградата следва да бъде наета за периода от 1 октомври 2024 г. до 31 януари 2026 г. и трябва да е с поне 140 места. Толкова са необходими за двата вида услуги в комплекса: за Дома за стари хора „Гергана“ – 100 души и за Дома за пълнолетни лица с физически увреждания – 40 души.

Община Варна набира оферти за временно ползване на сграда или част от сграда за предоставяне на социалните услуги от Комплекса, който функционира в настоящата си сграда от 35 години, като за този период тя никога не е ремонтирана основно. Наемането на временна сграда за дом Гергана ще се извърши след подбор сред подадените оферти. Сградата, която ще се наеме, трябва да е със самостоятелен вход, осигурен достъп за хора с увреждания и работещ асансьор, 35 стаи за по двама или трима потребители, със самостоятелен санитарен възел.

Минималната квадратура на една стая трябва да е поне 15 кв. м.

Дневната стая или зала следва да събира минимум 25 потребители наведнъж. Да има стаи за служителите и поне една за здравен кабинет, кухня в съответствие с изискванията по Закона за храните, трапезария за хранене на минимум 35 потребители едновременно и редица други са изискванията на закона за двата вида услуги.

В старата сграда на дома ще се извърши основен ремонт за 7,68 млн. лв., ще се обнови хранителният комплекс с двора, стаите на потребителите и персонала, както и ще се приложат мерки за енергийна ефективност и газифициране на сградата.

Ремонтът трябва да приключи до началото на 2026 г.

Той се финансира с безвъзмездна финансова помощ по Националния план за възстановяване и устойчивост, по който общината започва да изпълнява 12 проекта.

2024 © Варна е

Благомир Коцев: Повишаването на таксата за битови отпадъци ще подобри качеството на услугата

Това не е самоцелно и всички средства ще бъдат вложени в почистването на града, увери кметът на Варна
Благомир Коцев: Повишаването на таксата за битови отпадъци ще подобри качеството на услугата

Таксата за битови отпадъци във Варна не е увеличавана в последните 12 години и към момента тя е 0,98 промила върху данъчната оценка на жилищата за граждани и 3,9 промила – за фирми. Всички общини в страната искат повишаване на таксите, именно защото трябва да се подобри качеството на услугата. Това не е самоцелно и всички средства ще бъдат вложени в почистването на града. Това заяви кметът на Варна Благомир Коцев по време на сесия на варненския Общински съвет. 

Коцев направи сравнение с другите големи градове в страната, като поясни, че такса-смет в София е 1,6 промила за граждани и 10 промила за фирми, а в Пловдив - 1,8 промила - за граждани и 5,3 промила за фирми. 

Варна действително плаща най-ниските такси за сметосъбиране от всички големи градове.

За автоматично събиране и транспортиране на отпадъци морската столица плаща на фирмата 105 лв. на тон, София - 183 лв., Пловдив – 164 лв. а Бургас – 126 лв. За ръчно обслужване - събиране и транспортиране на отпадъци – Варна заплаща 82 лв. на тон, София – 183 лв., Пловдив – 164 лв. и Бургас – 126 лева за тон. За събиране на едрогабаритни отпадъци, ставката за Варна е 37 лв. за тон, София – 74 лв., а Бургас – 56 лв. 

Варна сега догонва старите ставки на такса–смет за другите общини. Тези приходи са ни необходими, за да можем да си свършим ефективно работата, обобщи кметът. 

Той припомни, че чистотата на града е абсолютен приоритет за Община Варна и се работи ежедневно в тази насока, организират се регулярни срещи с почистващата фирма, както и оползотворяващата организация, която обслужва съдовете за разделно събиране на отпадъци. 

Изключително трудно е да работим с договор за сметопочистване от 2021 година – със заложените преди четири години дейности, цени и кратност на услугата, посочи кметът. Той допълни, че

междувременно се е променила и икономическата ситуация - инфлацията, минималната работна заплата, цените на горивото. 

Ние продължаваме да настояваме, фирмата да се справи със задълженията си, тъй като е подписала този договор до 2026 година и е поела ангажимент и отговорност да го изпълнява, подчерта Коцев. По думите му това е ежедневна битка, в която администрацията полага усилия да убеди фирмата да си свърши работата. 

За целта се правят изключително много проверки от отдел „Екология“, налагат се санкции както върху граждани, така и върху фирмата, която е глобена с близо 1 млн. лв. – рекордна глоба, която до този момент не е била налагана за сметопочистване, изтъкна кметът. 

Той обясни още, че са водени многократни разговори и с фирмата, която извършва услугата за разделно сметосъбиране във Варна. Това е оползотворяваща организация, която има един кратък договор с Община Варна, в който е посочено единствено колко контейнери са разположени в града. Те получават заплащане за дейността си от продуктови такси от държавата и ние като община нямаме никаква възможност да я контролираме, нито да изискваме повече контейнери или завишена кратност на събирането на отпадъка, обясни кметът. 

Той каза още, че това е проблем на всички общини, който многократно е обсъждан на заседанията на Националното сдружение на общините. Всички участници в тези срещи сме обединени около идеята, че трябва да има промяна на закона, за да може общините да имат контрол над дейността, обясни Коцев. Той уточни, че контейнерите за разделно събиране се поставят до кофите за битова смет и нередовното им обслужване създава предпоставки за образуване на микросметища

2024 © Варна е / снимки: Фейсбук Благомир Коцев