Мобилно меню

Планират ремонт на Летния театър във Варна за близо 12,7 млн. лева

Обсъжда се също обновяване на зоната между улиците "Дунав", "Дебър", "Охрид", "Преслав" и "Девня" в морската столица
Планират ремонт на Летния театър във Варна за близо 12,7 млн. лева
547

Варна планира да изпълни четири проектни идеи за интегрирано градско развитие с европейско финансиране. Това стана ясно по време на заседание на постоянната комисия "Европейски въпроси и международно сътрудничество" към местния парламент. Общинските съветници от комисията дадоха зелена светлина Община Варна да кандидатства с проектно предложение – част от Концепцията за интегрирани териториални инвестиции (КИТИ) "Варна – град отворен към морето, културен, туристически, образователен и здравен център, с грижа за хората и двигател на устойчивото развитие на Североизточен регион". Партньори на общината са още Медицински университет "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна и Община Шабла, които са предложили други три идеи, също част от проектното предложение.

Четирите инициативи на Община Варна включват: проектиране, ремонт и поддръжка на сектор на късноантичната стена на Одесос; цялостна реконструкция на Летния театър; обновяване на зоната между улиците "Дунав", "Дебър", "Охрид", "Преслав", "Девня", както и основен ремонт и прилагане на мерки по енергийна ефективност на ДГ "Чайка". Проектното предложение предвижда също покупка на циклотрон с радиосинтезен модул за МУ "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна в партньорство с УМБАЛ "Света Марина", както и изграждане на туристическа инфраструктура за два обекта в община Шабла.

Общият размер на дейностите за изпълнение на четирите идеи за Варна е в размер на близо 33,2 млн. лева.

Около 21,8 млн. лева са безвъзмездна финансова помощ по Програма "Развитие на регионите" (ПРР) 2021-2027 г. Останалата част от 11,4 млн. лева ще бъдат осигурени от Община Варна. Средствата ще се залагат ежегодно в общинския бюджет през периода на изпълнение на основните дейности по проекта (2026 – 2029 година). Финансовият ресурс ще бъде осигурен със собствени средства/банкови заеми/фонд ФЛАГ/финансови инструменти, в случай че проектното предложение бъде одобрено за финансиране.

Предложената инициатива за проектиране, ремонт и поддръжка на сектор на късноантичната стена на Одесос (датировка от края на IV – началото на VII век) включва мерки за опазването и експонирането на недвижимата културна ценност, облагородяване на зоната, интегриране на археологическите структури в съвременната среда, изграждане на лапидариум и др. Това ще струва около 2,1 млн. лева, от които 1,575 млн. лева са безвъзмездна финансова помощ, а останалите ще са от местната хазна.

Реконструкцията на Летния театър е оценена на близо 12,7 млн. лева, като съфинансирането е малко над 3 млн. лева. Дейностите включват основен ремонт на сградите, балкона и оградата, осигуряване на достъпна среда, подмяна на сценичния подиум и седалките. Монтажът на подвижен покрив, както и на защитни тенти за седалки ще позволи ползване на Летния театър при лоши атмосферни условия.

Третата проектна идея "Отваряне на града към морето" предлага обновяване на зоната между улиците "Дунав", "Дебър", "Охрид", "Преслав", "Девня". Тя предвижда подмяна на пътната и тротоарната настилка, обособяване на пешеходни зони и велоалеи, поставяне на паркова мебел. На съществуващите градинки ще се направи цялостно обновяване, като се запази наличната дълготрайна растителност. Планирана е подмяна на осветителните тела с енергоспестяващи и енергийно ефективни. Общата стойност на дейностите за изпълнение на проектната инициатива е в размер на 13,7 млн. лева. От тях 6,1 млн. лева са безвъзмездна финансова помощ, а 7,6 млн. ще бъдат осигурени от Община Варна.

Основният ремонт и прилагането на мерки по енергийна ефективност на варненската детска градина "Чайка" ще струва около 4,6 млн. лева. Основата част от средствата  – 4,5 млн. лева, ще бъдат предоставени от Програмата "Развитие на регионите" 2021-2027 г. Дейностите включват изпълнение на всички енергоспестяващи мерки, които водят до клас на енергопотребление "А", топлоизолация на фасади и покриви, подмяна на дограма, ново оборудване и облицоване на басейна, вътрешен ремонт на помещенията на детските групи, обновяване на площадките за игра и дворното пространство.

Крайният срок за подаване на проектното предложение е до 11 февруари 2025 г.

По време на заседанието си съветниците от ПК "Европейски въпроси и международно сътрудничество" дадоха съгласието си също Община Варна да участва като партньор в проектно предложение "Приобщаваща инициатива за климата и замърсяването на градовете" по програма Хоризонт Европа "Градове с нулево замърсяване". В проекта ще се включат общини, университети, организации от Турция, Грузия, България и Румъния. Водещият партньор е от турския град Гиресун.

Основната цел на проекта е да защити групите в неравностойно положение (възрастни, хора с увреждане и др.) от неблагоприятните последици от замърсяването на градовете и изменението на климата и да даде възможност на тези групи да участват активно в действията, свързани с управлението на климата. Планираният бюджет за Варна е около 300 хил. евро. Цялата сума е безвъзмездна финансова помощ, като съфинансиране не се изисква. Крайният срок за кандидатстване по тази покана също е 11 февруари 2025 г.

2025 © Варна е

Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Община Варна търси съдействие от Университета по архитектура, строителство и геодезия за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро
Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Работна група ще изследва техническото състояние на Аспаруховия мост във Варна. Нейното създаване беше одобрено на заседание на комисията по транспорт към местния парламент.

В състава на новосформираната група влизат всички членове на ПК "Транспорт", представители на общинска администрация, експерти и членове на браншови организации.

Работната група ще работи в срок от три месеца, като след приключването на обследването ще бъде изготвен подробен доклад с резултати и конкретни предложения. В документа ще се акцентира върху експлоатационното състояние на моста, ще бъдат посочени потенциални рискове, необходимостта от ремонт и др., след което докладът ще бъде представен пред Общински съвет – Варна.

По време на заседанието на комисията стана ясно, че

състоянието на Аспаруховия мост не е аварийно, но е необходим основен ремонт.

Съоръжението на възраст почти 50 години е собственост на държавата и се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Община Варна има задължения по текущи ремонти и поддръжка на пътна и тротоарна настилка, парапети, осветление, контактна мрежа за тролейбусен транспорт и др.

Основният ремонт на Аспаруховия мост е в компетенциите на АПИ.

От администрацията заявиха, че са изпратили няколко писма до Агенцията и до МРРБ. Отговорът, който е получен в началото на годината, е, че през  2025 г. ще бъде възложено обследване на съоръжението. Към момента обаче няма яснота дали това обследване ще бъде направено през тази година.

Според експертите има фуги по съоръжението, които се нуждаят от спешен ремонт.

За да не се отлага повече, след края на летния сезон е взето управленско решение за извършване на частични ремонти със средства от общинския бюджет. Очаква се разходите да бъдат в размер между 50 и 100 хил. лева, бе заявено в зала "Пленарна".

На заседанието стана ясно, че Община Варна е подготвила писмо до Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). С него официално търси съдействие за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за

концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро.

Новото съоръжение трябва да осигури алтернативна връзка между северната и южната част на града и да облекчи трафика, който в момента преминава по Аспаруховия мост.

От администрацията уточниха, че инициативата е резултат от серия предварителни разговори с експерти в областта. В момента в Общия устройствен план (ОУП) на Варна съществуват идеи за втора транспортна връзка, но те са разработени преди повече от 15 години. Днес обаче съществуват и нови технологични възможности, както и други алтернативни предложения.

Със съдействието на УАСГ се очаква да бъде подготвено задание за конкурс с широко участие, в който проектантски екипи да предложат съвременни решения. Основната цел е удовлетворяване на транспортните и градоустройствените нужди на града, без да се обвързва с решенията на АПИ по отношение на националната магистрална мрежа.

Съветниците взеха също решение за изменение в маршрутните разписания на автобусни линии 209Б, 109, 22, 31А, 18 и 29. Става дума за актуализация на автобусни спирки от общинската транспортна схема и промени в разписанието с цел по-добро обслужване на пътниците.

2025 © Варна е