Мобилно меню

За какво да внимаваме, когато пътуваме с обществен транспорт до морето

Крайната цена винаги трябва да е ясна за потребителя преди сключването на договора за услугата, изтъкна експертът по потребителски права Габриела Руменова
За какво да внимаваме, когато пътуваме с обществен транспорт до морето

Туристите, които ще ползват междуградски транспорт за придвижването до морето, да проверят какви са условията на компанията за превоза на багаж преди закупуването на билетите. Това препоръча основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова във видео интервю за Novini.bg.

"През лятото обикновено се носи повече багаж – по-големи куфари и повече на брой, плажни чадъри и т.н. Важно е да уточним въпроса с цените предварително, за да не изпаднем в ситуация, в която стигаме до автогарата, опитваме се да натоварим куфарите, но ни казват, че имаме право само на един безплатно, а за останалите трябва да заплатим допълнително", даде пример тя. Това важи в още по-голяма степен при самолетните пътувания, където изискванията за размери на куфара и/или тежината му са още по-стриктни и динамично се променят, а ако не ги спазим, може да се наложи да платим сериозна сума в последния момент. 

Руменова припомни при пътуване с междуградски автобус да настояваме за багажна разписка при предаването на чантата, за да може да потърсим правата си, ако тя бъде повредена или загубена. "Единият стикер със съответния номер се поставя на куфара, а другият се дава на пътника и е най-добре да се залепи на гърба на билета.", каза още тя. 

При неработещ климатик, дублиране на места в превозното средство, загубен или повреден багаж и други подобни проблеми при пътуване с автобус, отговорен е превозвачът или този, от когото сме закупили билета. При невъзможност казусът да бъде уреден с търговеца, следва да бъдат ангажирани институциите. Когато спорът е с туристическа агенция, жалбата се отправя към Комисия за защита на потребителите и Министерство на туризма. Ако е с превозвача – също и към ИА "Автомобилна администрация" – в зависимост от естеството на проблема. 

Крайната цена винаги трябва да е ясна за потребителя преди сключването на договора за услугата. Практиката е в офертите за пакетни пътувания да са посочени включените в цената услуги, както и тези, които не влизат в общата цена. Трябва обаче за потребителя да е ясно кои от услугите, които не са включени в цената, задължително трябва да бъдат ползвани и съответно – допълнително заплатено за тях и какъв е крайният срок за това, и кои са по избор на туриста, обърна внимание Руменова. 

"Следва да знаем и дали няма да се наложи тези пари да бъдат заплатени на място, за да можем да се подготвим. Важно е предварително да се поинтересуваме и дали трябва да бъдат в местната валута или може да са в лева, предвид това, че ще има представител на туристическата агенция", допълни тя. 

Най-рисково е да се доверяваме на лица, които са неразпознаваеми и публикуват оферти в социалните мрежи и платформи за безплатни обяви, защото рискът изобщо да не получим услуга или тя да е с много по-лошо от обещаното качество, е значителен. За да не загубим парите си и да не се излагаме на излишни рискове, трябва да ползваме услугите само на лица, които по занятие се занимават с туристическа или турагентска дейност.

2025 © Варна е / снимката е илюстративна

Спецакция срещу нарушители на тротинетки във Варна

Най-често обект на санкции са управлението без необходимата навършена възраст, движението по пътното платно, превишената скорост или превоза на пътници
Спецакция срещу нарушители на тротинетки във Варна

Във връзка с повишаване на пътната безопасност и ограничаване на нарушенията, извършвани от неправоспособни водачи, на територията на област Варна от 13-и до 19-и октомври се провежда специализирана полицейска операция по линия „Контрол на водачи на индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС). Акцент в операцията е спазване разпоредбите от Закона за движението по пътищата, които регламентират условията и реда за управление на индивидуални електрически превозни средства. Съгласно разпоредбата:

  • Индивидуални електрически превозни средства може да се управляват от лица, навършили 16 годишна възраст
  • Управлението трябва да се извършва с изправно превозно средство, съобразено с правилата за безопасност.

Особено внимание по време на операцията се обръща на водачи под 16-годишна възраст, при които се констатират най-често нарушения – управление без необходимата навършена възраст,

движение по пътното платно, превишена скорост или превоз на пътници.

При установяване на такива случаи се предприемат мерки спрямо родителите или настойниците, които са допуснали неправомерно управление. Разпоредбата гласи:

"Когато нарушението е извършено от малолетен или непълнолетен, който не носи административно – наказателна отговорност, актът за установяване на административното нарушение се съставя на родителя, настойника или попечителя, който е допуснал нарушението му."

На родителите се съставят актове и се налагат съответните административни санкции за допуснатите нарушения. 

Целта на операцията е превенция на пътнотранспортни произшествия, повишаване отговорността на родителите и предотвратяване на тежки инциденти с участието на непълнолетни водачи. 

ОДМВР – Варна призовава родителите и настойниците да не предоставят електрически превозни средства на деца, които не отговарят на законовите изисквания, както и да разговарят с тях за правилата за движение и рисковете на пътя.

2025 © Варна е