Мобилно меню

Измамници източват лични данни и пари през мобилно приложение

"Здравейте, мога ли да поговоря с вас за секунда?" или пък лаконично и закачливо "Hello", са някои от стартовите съобщения, с които измамниците правят опит да привлекат вниманието и да събудят интереса у потенциалните си жертви
Измамници източват лични данни и пари през мобилно приложение

Мащабна кампания за измами превзема приложението WhatsApp и застрашава потребителите му от кражба на лични данни и пари, предупреждават от онлайн платформата „Ние, потребителите“. 

 "Здравейте, мога ли да поговоря с вас за секунда?" или пък лаконично и закачливо "Hello". Това са някои от стартовите съобщения, с които измамниците правят опит да привлекат вниманието и да събудят интереса у потенциалните си жертви. 

Съобщенията се изпращат от Jessica, Haley, Madalyn и др. и пристигат от различни номера, които приложението идентифицира като идващи от страни като Филипини (+62 831-9804-20716), Индонезия (+63 951 650 7962) и др. Най-вероятно става дума за използване на изкуствен интелект от базирани в трети страни лица, които целят осъществяване на контакт с жертвата, с цел получаване на достъп до данните в устройствата на жертвите, техните банкови сметки и лични данни. Разговорът на родния език на набелязаните за мишена допълнително допринася за шансовете за успех на зложелателите. 

Тази е най-новата подобна измама и е работа "на тъмно“ за получаване на недекларирани приходи по измамен начин. 

Всичко започва с предложение за лесни доходи без почти никакви усилия. Регламентът се състои в това да харесате няколко YouTube видеоклипа, като срещу всеки лайк ще получите известна сума по сметката си. Преди това трябва да се присъедините към група, в която се разпределят ежедневните задачи и да предоставите своите данни – професия, пол, възраст и банкова сметка, по която да се превеждат заработените средства. На първото ниво можете да спечелите максимум 10 лв. от 5 видеоклипа на ден, но трябва да инвестирате по 2 лв. за получаването на връзка към всеки един от тях. Изглежда лесно, защото от вас не се изисква дори да гледате видеата, а само да изпратите екранна снимка на своя лайк, за да докажете, че сте заслужили възнаграждението си.  

На третия ден ви приканват да вдигнете нивото, като получавате право на 10 видеоклипа срещу двойна печалба на лайк, но трябва да си платите нивото. С всяко следващо ниво лайкът ви под видеоклип става все по-добре платен, но това ви коства определена сума, която прогресивно расте. Стигате до ниво с обещание за стотици левове печалби на ден, но откажете ли се на този етап, следват заплахи и сумите секват, а когато направите калкулация за приходите и разходите в този „бизнес“, се оказвате в преразход. 

„Когато разговорът е с непознато лице, което не можете да идентифицирате, дори и да се представи с име или организация, която твърди, че представлява, и изисква от вас да предоставите лични данни – имена, местоживеене, работно място, професия, заплата, интереси, както и документи, директно ви иска пари или опитва да ви въвлече в незаконни дейности, включително да работите „на тъмно“, най-вероятно става дума за измама“, обясни пред БНР Габриела Руменова, която е основател на онлайн платформата "Ние, потребителите".  Тя препоръча хората да не се увличат по оферти за лесни печалби и недеклариран труд, тъй като дори и на де е измама, със сигурност нанася щети на тях самите и на обществото като цяло. 

При получаване на подобни съобщения в никакъв случай не отговаряте, не следвайте изпратени от там връзки и веднага блокирайте разговора. Тези хора са добре обучени психолози и веднъж влезете ли в контакт с тях, има голям риск неусетно да ви увлекат и да ви склонят да извършите това, заради което са инициирали комуникацията, съветват още от „Ние, потребителите“.

2024 © Варна е

Нова измама с поръчки по Интернет

Бъдете внимателни, когато получите известие за пратка
Нова измама с поръчки по Интернет

Нова измама подвежда активно пазаруващи в Интернет потребители да плащат пратки със стоки, които не са поръчвали. Схемата работи по следния начин: след като са събрани лични данни на потребители и е проследено тяхното онлайн поведение, до тях чрез куриер се изпраща пакет с наложен платеж, без опцията "Преглед и тест". Посочват се конкретни данни за получателя, включително трите им имена.  

"Този подход прилича на много добре премислена схема, която се очаква да сработи. Най-вероятно става дума за неправомерно обработване на лични данни, а потенциалните жертви са активно пазаруващи в Интернет, които очакват пратки и е по-малко вероятно да се усъмнят при получаването на известие за доставка". Това коментира пред БНР създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова по повод сигнал на потърпевш от измамата, който е платил близо 100 лв. за стока, която не е поръчвал.

"Миналата седмица поръчах доста неща по Интернет. В понеделник пристигна куриерът на служебния ми адрес, каза: "Нямате включен "Преглед", но на пакета бяха моите имена. Мой адрес и мой телефон. Платих и веднага отворих пакета. Имаше една детска фланелка от безобразен материал. На секундата върнах обаждане към куриера, но той каза, че нищо не може да направи, парите са преведени. Добави също съвет да търся полицията. Подадох жалба в Икономическа полиция към ОДП-Варна." – гласи сигналът.

Съветът и на Габриела Руменова от "Ние, потребителите" е в такива случаи да информираме органите на реда, както и да се обръщаме към Комисията за защита на личните данни. Тя препоръчва още при съмнения за злоупотреба с личните ни данни да опитаме да установим по какъв път е възможно да е станало това и при достигане до обработващата ги без наше съгласие страна, да поискаме те да бъдат заличени.

2024 © Варна е