Мобилно меню

С измамни SMS-и крадат лични данни 

Специалистът по потребителски права Габриела Руменова посъветва как е най-добре да постъпим ако получим телефонни обаждания от изкуствен интелект 
С измамни SMS-и крадат лични данни 

За класически пример на фишинг атака с неправомерното използване на "Български пощи" предупреди основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова по радио "Фокус". 

Изпращат се кратки текстови съобщения, в които се твърди се, че пакет на лицето се намира в склада на пощата и доставянето му не може да продължи поради непълна информация за адреса. Поставена е връзка към електронен адрес, където потребителят да въведе данни, като се дава уверение, че след това пратката ще бъде доставена до 24 часа. Съобщението се изпраща от номер: +31 6 86096094, а съдържащата се връзка за последване имитира съкратен URL адрес с има разширение .at.

"Подобен тип фишинг атаки целят извършване на измама чрез въвеждане на лични данни, събиране на чувствителна информация и в последствие злоупотреба с нея, обикновено чрез специално създадена платформа", обясни Руменова. Тя посочи, че не е наложена подобна практика чрез SMS-и и имейли да се събират лични данни, да се изискват плащания или дори изпращане на снимка на лични документи. Обикновено попълване на данни, заплащане на услуги и представяне на лична карта става в офиса на даденото дружество, а не дистанционно. 

Комуникацията чрез SMS-и и електронни писма е предимно уведомителна за едно или друго обстоятелство и не изисква подобни действия от страна на получателя. Когато се посочват връзки, те водят към официалния сайт. Съмнителните адреси най-вероятно водят до измами. При колебания, потребителите да се свързват директно с компаниите. 

Когато извършваме онлайн плащания, е добре да сме внимателни, а не да разчитаме на това, че впоследствие ще намерим начин да възстановим правата си, ако нещо се е объркало, дори и в резултат на измама, препоръча още тя. 

При иницииране на телефонни обаждания от изкуствен интелект с цел продажба на продукти, най-сигурно е да прекъснем разговора.

Можем да познаем, че срещу нас стои машина, като провокираме диалог и установим, че отговорите не наподобяват комуникацията с реален човек.

Опитите за манипулация можем да доловим и когато забележим противоречия в твърденията. Например, започва се с обещание за нещо безплатно, после се появява някаква сериозна сума за него и веднага след това се анонсира бомбастична отстъпка от порядъка на 80%, като се създава усещане за спешност поради кратката валидност на офертата. 

Руменова коментира и некоректната практика да се препродават край пътя закупени на промоция от големи вериги чужди плодове и зеленчуци, които се представят за български. Потребителят може да разбере, че продукцията не е собствено производство на наетите да ги предлагат възрастни жени, като поговорят с тях за произхода на реколтата. Ако са отгледани от тях, няма да изглеждат съвършени, а жените ще са наясно с подробности като сорт, почва и др. Наличието на голямо количество също може да издаде, че те са били произведени за масова търговия. 

2025 © Варна е

Задържаха рецидивист от Варна за кражба на хранителни стоки от супермаркет

Автопатрул на Първо РУ е установил нарушението, още преди управителят на търговския обект да подаде сигнал
Задържаха рецидивист от Варна за кражба на хранителни стоки от супермаркет

Рецидивист от Варна, на 46 години е заловен от екип на Първо РУ след извършена от него кражба на хранителни стоки, за около 500 лева, от супермаркет.

Автопатрулът, който е проверил мъжа е установил нарушението и го е отвел в районното, а няколко часа по- късно дошъл и управителят на търговския обект да подаде сигнал.

Вещите обект на престъпление били върнати на тъжителя, а по случая е образувано досъдебно производство

2025 © Варна е