Мобилно меню

Иновативни идеи представиха студенти по кулинарни изкуства във Варна

Впечатляващи нововъведения в храненето, както и възможностите за тяхното реално приложение, бяха презентирани по време на форума “Food Innovation Exhibition”
Иновативни идеи представиха студенти по кулинарни изкуства във Варна

Уникално кулинарно изложение “Food Innovation Exhibition” даде сцена за изява на студенти от Институт по кулинарни изкуства към Висше училище по мениджмънт - Варна. Като част от дисциплината „Иновации и креативност в кулинарните изкуства“, студентите от специалностите „Гастрономия и кулинарни изкуства“ и „Хотелиерство и кулинарни изкуства“ имаха задачата да създадат свои собствени иновативни продукти, както и да проектират възможности за тяхното внедряване в реални условия. 

"Продуктите трябваше да са уникални, несъществуващи за дадения пазар, а също така и да предлагат ново преживяване за всички сетива. Преди всичко, обаче, задачата на студентите бе да преминат през целия цикъл от зараждането на една иновативна идея, през планирането и реализирането ѝ, до въвеждане на оперативно производство и позиционирането ѝ като готов продукт на пазара. По този начин студентите използват всички придобити знания и умения от обучението си в университета и демонстрират, че са готови да успеят и в реални условия", разказват организаторите от Висшето училище по мениджмънт във Варна. 

Във финалния елемент от изпитанието студентите подготвиха собствени щандове, на които презентираха своите иновативни продукти пред гости и преподавателите по дисциплината –  шеф Хю Бутен – Директор на Институт по кулинарни изкуства, доц. д-р Мая Иванова – ръководител на Катедра „Туризъм“ и ас. Ирина Петкова – програмен директор на програмата „Culinary Arts Management” за стратегическия академичен партньор на ВУМ, Cardiff Metropolitan University. Външни за модула оценители бяха преподавателите в Институт по кулинарни изкуства шеф Калоян Колев и шеф Станислав Кубарев.

Освен преподавателите си, младите кулинари впечатлиха и гостуващия оценител от Метро България Марина Маринова. Като резултат от успешното сътрудничество с Институт по кулинарни изкуства, те наградиха най-сполучливите продукти, съответстващи на визията и концепцията на Метро и реално приложими в ХоРеКа сектора. 

Сред печелившите бяха Димитър Пасков с уникална серия дезодоранти за храна „Spice Up” и Анастасия Подолская, която представи екстракт от нар и хималайска сол „Pom Himalaya Elixir”. 

Безспорен победител бе Александър Шопов със своя иновативен продукт, рибени джърки, които представи в две вариации – сьомгова пъстърва с медена марината и лаврак с терияки. 

Специална награда бе връчена на Хосе Луис Ордонез Флорес, който представи добавка от маринован чесън в тракийски и латиноамерикански вариант, съответно инспирирани от българските традиции и от кухнята на родната му страна Ел Салвадор. Той ще получи възможност да презентира рамо до рамо с шеф инструктора в Институт по кулинарни изкуства Калоян Колев в рамките на кулинарна демонстрация на „Метро Академия“ на предстоящия професионален форум за висша кулинария "Гастрономикс 2024“, който ще се проведе периода 13-16 февруари 2024 в Интер Експо център в София.

Сред останалите иновативни идеи тази година бяха PowerChews (дъвчащи гумени мечета за успешна тренировка), Протеинови маршмелоу, Boosterka Energy Gum (дъвка за балончета с кофеин), Garbanzo Elegance (Шоколадов дип от нахут), Халвандула (халва от лавандула и спирулина) и много други.

2024 © Варна е / снимки: Висше училище по мениджмънт - Варна

Забраняват гел лакове с химическото вещество TPO

Салоните за красота имат срок до 1 септември да премахнат от асортимента си подобни продукти
Забраняват гел лакове с химическото вещество TPO

От 1 септември Европейският съюз въвежда забрана за химическото вещество Trimethylbenzoyl diphenylphosphine oxide (TPO), използвано в повечето гел лакове за нокти – един от най-популярните козметични продукти сред хиляди момичета и жени. Според последните изследвания TPO може да представлява сериозна заплаха за здравето, включително риск от рак, информира bTV.

Именно заради тази съставка блестящите и цветни гел лакове, предлагани почти във всеки салон за красота, попаднаха под лупата на европейските власти. Веществото позволява на лака да се втвърдява под UV или LED светлина, но представлява риск за репродуктивното здраве, причинява хормонален дисбаланс и дори е потенциален канцероген. Най-сериозна заплаха от продукта има за маникюристките, които ежедневно и години наред вдишват тези изпарения. 

Дерматологът Весна Тлакер коментира пред "Слободен печат", че рискът от алергични реакции е бил известен и преди, но сега нарастват опасенията за дългосрочните ефекти – особено при тийнейджърки и жени в репродуктивна възраст.

"Хормоналния дисбаланс може да повлияе на фертилността и развитието на плода – и, разбира се, не в положителна посока", предупреждава тя.

Салоните за красота имат срок до 1 септември да премахнат от употреба продуктите, съдържащи TPO.

През 2025 година световният пазар за грижа за ноктите се очаква да достигне приходи от 12 милиарда щатски долара. Анализите прогнозират стабилен годишен ръст от 3,28% за периода 2025–2030 година, според данни на Statista. 

Китай заема водеща позиция в световен мащаб, като се очаква да генерира приходи от около 2 милиарда долара през същата година. Това го прави най-големият пазар за продукти и услуги, свързани с грижата за ноктите.

Средно на глобално ниво, всеки човек ще допринесе с около 1,66 долара към приходите на пазара през 2025 година. 

2025 © Варна е