Мобилно меню

Варненци са сред най-големите любители на бирата

Близо 90% от продажбата на бира у нас се осъществява в магазинната мрежа
Варненци са сред най-големите любители на бирата
729

Бирата продължава да е сред най-предпочитаните напитки у нас, сочат данни на Съюза на пивоварите в България, публикувани по повод на професионалния празник на бранша. През 2022 г. българските пивовари са произвели 500 млн. литра бира и са продали 523 млн. литра. На ден само в ресторантите, кафенетата и хотелите са се сервирали по 435 000 чаши от пенливата напитка. 13% от продажбите на пиво в страната се реализират през сегмента на заведенията, а останалите 87% - в магазинната мрежа и малки търговски обекти (т.н. „студен“ и „топъл“ пазар).

През летните месеци, от май до август включително, всеки ден се произвеждат 1 732 000 литра пиво, а се продават 1 911 000. 50% от пълнолетните българи консумират бира поне веднъж седмично, а близо 70% поне веднъж месечно. Най-големи любители на пивото продължават да са потребителите от района на Монтана, които пият 11 пъти месечно, следвани от жителите на Русе и Варна –  10 пъти.

По повод на професионалния си празник от СПБ отчитат над 35 милиона лева капиталови инвестиции в бранша за първото полугодие на настоящата година. Традиционно вложенията са за зелени иновации, оборудване и поддържане на най-добри практики в производството на бира. За същия период членовете на СПБ са разширили продуктовата си листа с още 8 нови асортимента. И този сезон хит продължават да бъдат безалкохолните бири, премиалните марки и пивото със силно подчертан хмелов аромат. Само през миналата година в страната са произведени 58 тона висококачествен хмел, който освен за родното производство, се изнася за редица страни, включително за най-големия производител на бира в ЕС – Германия.  

„Пивото е единствената напитка с хмел. През последните години на процеса охмеляване се обръща все по-голямо внимание. Едно ново поколение пива с по-изразен аромат и вкус на хмел, предизвиква засилен интерес сред любителите на пенливата напитка. До голяма степен точно тази суровина определя типичните качества на пивото – горчив вкус, уникален аромат и стабилност на пяната. За охмеляване се използва хмеловата шишарка, богата на алфа- и бета-горчиви киселини, хмелово етерично масло и редица биологично-активни вещества. Нововъведенията са довели днес консумацията на пиво да се превърне в социално изтънчено изживяване.  Това се дължи и на новия профил на потребителите - с повече познания за пивото, готови да платят повече за по-качествени и новаторски продукти“, отбелязва проф. Габриела Маринова – една от най-изтъкнатите представители на пивоварната наука.

Според действащия и днес български държавен стандарт – БДС от 1981 г., пивото е слабоалкохолно питие, произведено чрез ферментация на пивна мъст от малц (заместители на малца), хмел и хмелови продукти и вода, с използване на пивоварни дрожди. „Поради натуралния си състав пивото е богато на редица антиоксиданти и най-вече на полифеноли, витамини от групата В, минерали, влакнини и над 800 органични и неорганични съединения. Всички те произхождат от ечемичeния малц, хмела, дрождите и от сложните химични трансформации, които претърпяват по време на технологичния процес”, допълва проф. Маринова.

За да са потребителите наясно какво съдържат различните бири, пивоварите в страната продължават доброволно да поставят върху етикетите на своите продукти списък  на съставките и енергийната им стойност. „Членовете на СПБ от 2017 г. предоставят данни за калориите за 100 ml пиво. Като цяло произвежданите в страната лагер бири тип "Pils" съдържат между 33 и 48 kcal./100 ml. За безалкохолните бири тези стойности са по-ниски и варират между 15 и 25 kcal./100  ml”, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ. Информацията за съставките и калориите в пивото са на етикетите на 99% от произвежданите у нас асортименти. ,,Този резултат ни отрежда едно от водещите места в изпълнението на общоевропейската инициатива на бирения бранш за представяне на хранителна информация за пивото”, уточнява Радомирова.

През 2022 г. от пивоварните предприятия са пуснати на пазара 20 440 т стъклени бутилки, от които 57% са за многократна употреба. Ето защо е в ход новата инициатива на членовете на  СПБ "Върни ме". 10 000 магазина в страната имат поставен стикер със знака "Върни ме", който има за цел да насърчи връщането на оборотните бутилки от бира в търговската мрежа. При правилна употреба, стъклените бутилки може да се използват много пъти в производствения процес, като по този начин се пестят енергия и природни ресурси.

2023 © Варна е
Още по темата: Бира Варненци Варна
Още по темата: Бира Варненци Варна

Забраняват гел лакове с химическото вещество TPO

Салоните за красота имат срок до 1 септември да премахнат от асортимента си подобни продукти
Забраняват гел лакове с химическото вещество TPO

От 1 септември Европейският съюз въвежда забрана за химическото вещество Trimethylbenzoyl diphenylphosphine oxide (TPO), използвано в повечето гел лакове за нокти – един от най-популярните козметични продукти сред хиляди момичета и жени. Според последните изследвания TPO може да представлява сериозна заплаха за здравето, включително риск от рак, информира bTV.

Именно заради тази съставка блестящите и цветни гел лакове, предлагани почти във всеки салон за красота, попаднаха под лупата на европейските власти. Веществото позволява на лака да се втвърдява под UV или LED светлина, но представлява риск за репродуктивното здраве, причинява хормонален дисбаланс и дори е потенциален канцероген. Най-сериозна заплаха от продукта има за маникюристките, които ежедневно и години наред вдишват тези изпарения. 

Дерматологът Весна Тлакер коментира пред "Слободен печат", че рискът от алергични реакции е бил известен и преди, но сега нарастват опасенията за дългосрочните ефекти – особено при тийнейджърки и жени в репродуктивна възраст.

"Хормоналния дисбаланс може да повлияе на фертилността и развитието на плода – и, разбира се, не в положителна посока", предупреждава тя.

Салоните за красота имат срок до 1 септември да премахнат от употреба продуктите, съдържащи TPO.

През 2025 година световният пазар за грижа за ноктите се очаква да достигне приходи от 12 милиарда щатски долара. Анализите прогнозират стабилен годишен ръст от 3,28% за периода 2025–2030 година, според данни на Statista. 

Китай заема водеща позиция в световен мащаб, като се очаква да генерира приходи от около 2 милиарда долара през същата година. Това го прави най-големият пазар за продукти и услуги, свързани с грижата за ноктите.

Средно на глобално ниво, всеки човек ще допринесе с около 1,66 долара към приходите на пазара през 2025 година. 

2025 © Варна е