Мобилно меню

Варненци са сред най-големите любители на бирата

Близо 90% от продажбата на бира у нас се осъществява в магазинната мрежа
Варненци са сред най-големите любители на бирата
510

Бирата продължава да е сред най-предпочитаните напитки у нас, сочат данни на Съюза на пивоварите в България, публикувани по повод на професионалния празник на бранша. През 2022 г. българските пивовари са произвели 500 млн. литра бира и са продали 523 млн. литра. На ден само в ресторантите, кафенетата и хотелите са се сервирали по 435 000 чаши от пенливата напитка. 13% от продажбите на пиво в страната се реализират през сегмента на заведенията, а останалите 87% - в магазинната мрежа и малки търговски обекти (т.н. „студен“ и „топъл“ пазар).

През летните месеци, от май до август включително, всеки ден се произвеждат 1 732 000 литра пиво, а се продават 1 911 000. 50% от пълнолетните българи консумират бира поне веднъж седмично, а близо 70% поне веднъж месечно. Най-големи любители на пивото продължават да са потребителите от района на Монтана, които пият 11 пъти месечно, следвани от жителите на Русе и Варна –  10 пъти.

По повод на професионалния си празник от СПБ отчитат над 35 милиона лева капиталови инвестиции в бранша за първото полугодие на настоящата година. Традиционно вложенията са за зелени иновации, оборудване и поддържане на най-добри практики в производството на бира. За същия период членовете на СПБ са разширили продуктовата си листа с още 8 нови асортимента. И този сезон хит продължават да бъдат безалкохолните бири, премиалните марки и пивото със силно подчертан хмелов аромат. Само през миналата година в страната са произведени 58 тона висококачествен хмел, който освен за родното производство, се изнася за редица страни, включително за най-големия производител на бира в ЕС – Германия.  

„Пивото е единствената напитка с хмел. През последните години на процеса охмеляване се обръща все по-голямо внимание. Едно ново поколение пива с по-изразен аромат и вкус на хмел, предизвиква засилен интерес сред любителите на пенливата напитка. До голяма степен точно тази суровина определя типичните качества на пивото – горчив вкус, уникален аромат и стабилност на пяната. За охмеляване се използва хмеловата шишарка, богата на алфа- и бета-горчиви киселини, хмелово етерично масло и редица биологично-активни вещества. Нововъведенията са довели днес консумацията на пиво да се превърне в социално изтънчено изживяване.  Това се дължи и на новия профил на потребителите - с повече познания за пивото, готови да платят повече за по-качествени и новаторски продукти“, отбелязва проф. Габриела Маринова – една от най-изтъкнатите представители на пивоварната наука.

Според действащия и днес български държавен стандарт – БДС от 1981 г., пивото е слабоалкохолно питие, произведено чрез ферментация на пивна мъст от малц (заместители на малца), хмел и хмелови продукти и вода, с използване на пивоварни дрожди. „Поради натуралния си състав пивото е богато на редица антиоксиданти и най-вече на полифеноли, витамини от групата В, минерали, влакнини и над 800 органични и неорганични съединения. Всички те произхождат от ечемичeния малц, хмела, дрождите и от сложните химични трансформации, които претърпяват по време на технологичния процес”, допълва проф. Маринова.

За да са потребителите наясно какво съдържат различните бири, пивоварите в страната продължават доброволно да поставят върху етикетите на своите продукти списък  на съставките и енергийната им стойност. „Членовете на СПБ от 2017 г. предоставят данни за калориите за 100 ml пиво. Като цяло произвежданите в страната лагер бири тип "Pils" съдържат между 33 и 48 kcal./100 ml. За безалкохолните бири тези стойности са по-ниски и варират между 15 и 25 kcal./100  ml”, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ. Информацията за съставките и калориите в пивото са на етикетите на 99% от произвежданите у нас асортименти. ,,Този резултат ни отрежда едно от водещите места в изпълнението на общоевропейската инициатива на бирения бранш за представяне на хранителна информация за пивото”, уточнява Радомирова.

През 2022 г. от пивоварните предприятия са пуснати на пазара 20 440 т стъклени бутилки, от които 57% са за многократна употреба. Ето защо е в ход новата инициатива на членовете на  СПБ "Върни ме". 10 000 магазина в страната имат поставен стикер със знака "Върни ме", който има за цел да насърчи връщането на оборотните бутилки от бира в търговската мрежа. При правилна употреба, стъклените бутилки може да се използват много пъти в производствения процес, като по този начин се пестят енергия и природни ресурси.

2023 © Варна е
Още по темата: Бира Варненци Варна
Още по темата: Бира Варненци Варна

България се представи на Световния конгрес на парфюмерията в Женева

Форумът беше посветен на глобалните иновации и творчеството в създаването на аромати
България се представи на Световния конгрес на парфюмерията в Женева

Кои са ключовите фактори, които движат иновациите в парфюмерийната индустрия? И как технологиите и изкуствения интелект влияят върху креативността на парфюмеристите? Това са темите, които бяха във фокуса на Световния конгрес на парфюмерията WPC 2024 и специализирано изложение в Швейцария. От 24 до 27 юни Женева събра лидери в областта на ароматите от цял свят, под мотото:

"Ароматът напред: Където се срещат глобалните иновации и творчеството".

България беше представена на колективен щанд на Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК), където продуктите си изложиха изявени родни производители на етерични масла, преработватели и доставчици на суровини. Българското участие се осъществяви с подкрепата на Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд "Земеделие".

Страната ни винаги е очаровала света с качеството на продуктите и многообразието от аромати и съставки за индустрията. На това заложи БНАЕМПК и за това си участие в Женева, където насочи вниманието на професионалната публика и ценителите в сектора към характеристиките и премиум нивото на българските етерични масла и козметика. На щанда на страната ни бяха представени етерични масла, екстракти, абсолю, розова вода, борова вода и др. флорални води, ароматерапия, конкрети, тинктури и др. деривати.

"България има своето място на глобалната сцена на индустрията за аромати и суровини в козметиката. Присъствието ни в Женева е онзи знак за лидерство, който нашите членове и партньори очакват и заслужават", коментира изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева.

"Ние сме от водещите участници на европейския и световните пазари, където влизаме в остра конкурентна битка с най-изявените парфюмерийни къщи, парфюмеристи, доставчици, потребителски марки и иноватори. Затова подкрепата на министерството и ДФ "Земеделие" за представянето ни на WPC 2024 e още по-важна и ценна за българските фирми, които получават достъп до множество възможности за срещи лице в лице с експерти по аромати и колеги от цял свят", допълни Гергана Андреева.

Тя подчерта, че изложението в Женева е още по-специално за нея и екипа на асоциацията, защото е част от честването на 25 годишния юбилей на БНАЕМПК.

Глобалният пазар на парфюми се очаква да достигне 47,6 милиарда долара до 2027 г., според прогнозата на авторитетния Globe Newswire. "Водени от стремежа си винаги да се сравняваме с нивото на най-добрите в света, сме щастливи за бъдем част от дискусията за бъдещето на сектора, да се  запознаем от първа ръка и да се настроим да посрещнем това, което се задава на хоризонта в ароматите, чрез  водещи експерти в индустрията", категорична бе Гергана Андреева.

2024 © Варна е / снимки Agrumaria Reggina for WPC2024