Мобилно меню

Експерт: Внимавайте за фалшиви сайтове на Черния петък

Повече бдителност при покупка на услуги препоръчва също Габриела Руменова от "Ние, потребителите"
Експерт: Внимавайте за фалшиви сайтове на Черния петък

На днешния Черен петък потребителите да следят не само процентите на витрините на магазините, но и дали обещаваните отстъпки реално се прилагат. Да проследяват и дали намаленията не са фиктивни, като за това могат да си помагат с проверки чрез телефоните си, когато са във физически обекти. Това препоръча Габриела Руменова от "Ние, потребителите" пред "Денят започва" по БНТ.

При разминаване между обявената цена и маркираната на касата клиентите са в правото си да настояват стоката да им бъде продадена при анонсираните условия.

Руменова препоръча повече бдителност при покупка на услуги на Черен петък.

„Все по-често в тези кампании се предлагат и туристически услуги. Тогава трябва да се внимава за кой период е настаняването или пътуването, защото почивка на морето през март едва ли е най-желаната покупка, пък било то и от Черен петък“, насочи експертът.

Тя даде пример и със закупени от Черен петък ваучери за козметични услуги, на които не е била посочена информация, че ползването е след предварително записване на час за посещение:

„Потребителят отива в срока на валидност на ваучера и се оказва, че няма свободни места не само на датата, на която е отишъл, но и на всички до края на периода на валидност на ваучера.“, обясни тя и добави:

„Ако е спестена информация, която е важна и има отношение към това дали ние ще можем да ползваме услугата, това също трябва да се изследва за нелоялна търговска практика и при доказване на такава, потребителят трябва да получи сумата, която е заплатил.“

В случай че стока от реклама липсва в магазина, търговецът трябва да направи всичко възможно да я осигури или алтернативна на нея, но с не по-лоши характеристики и в разумно време, каза още експертът.

„Свикнали сме да мислим, че в търговските обекти цените може да са по-високи от тези в електронните магазини заради повечето разходи за персонал, наем, ток и т.н. Но сигнали на потребители свидетелстват, че онлайн същите стоки може да са по-скъпи. Според мен, това може да се дължи на обстоятелството, че потребителят е профилиран, търговецът знае какво той търси и му го предлага на по-висока цена, което е недобросъвестно“, коментира тя.

Експертът предупреди да се внимава и за фалшиви сайтове, които се издават по много малко разминаване в изписването на адреса на сайта, твърде ниски цени и атрактивни подаръци. 

2024 © Варна е

До края на януари 2026-а: Плащаме както с евро, така и с левове

Рестото може да се връща както изцяло в евро, така и изцяло в левове при недостатъчна моментна наличност 
До края на януари 2026-а: Плащаме както с евро, така и с левове

В Новогодишната нощ потребителите ще имат възможност да плащат и в левове, и в евро. Търговците от своя страна ще може да връщат рестото и в левове, ако нямат достатъчна моментна наличност в евро. 

Ако потребителите разполагат и с левове, и с евро за разплащанията в Новогодишната нощ в заведенията или още с настаняването уточнят в каква валута имат готовност да платят сметката си и какви са възможностите на ресторантьора да приеме плащането и да върне ресто, може да си спестят излишни спорове с търговци, които биха се оказали недобросъвестни. Тези препоръки обаче са само в духа на комуникацията между двете страни, защото законът въвежда ясни правила и те трябва да се спазват.

До края на януари 2026 г. търговците са длъжни да приемат плащания и в двете валути, а рестото може да се връща както изцяло в евро, така и изцяло в левове при недостатъчна моментна наличност в левове. 

Това разясни основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в предаването "Важното, казано на глас" по bTV радио. 

"Проблеми не би следвало да има, тъй като окончателните текстове на Закона за въвеждане на еврото в България с изискванията към търговците са известни вече от пет месеца. Беше проведена и мащабна информационна кампания, която включваше и срещи с представители на бизнеса по места, също и с граждани. Съставени и публикувани от институциите са редица документи в помощ на обществеността, включително Насоки за двойно обозначаване на цените на стоките и услугите и двойното обращение – от страна на Министерство на икономиката, както и Указания на БНБ за подготовката на банкоматите и ПОС-терминалите", каза тя по повод опасения на ресторантьори и хотелиери, които ще работят в Новогодишната нощ, за разплащанията в левове и в евро, и връщането на рестото.

Габриела Руменова припомни, че от 1 януари 2026 г. при теглене на пари в брой банкоматите ще разпространяват единствено евробанкноти, а от вендинг машините ще можем да пазаруваме само с евро банкноти и евро центове.

И подчерта, че разплащанията на всички останали места - в магазините, заведенията и местата за настаняване, ще може да се извършват както в левове, така и в евро. "Това ще продължи през целия януари – т.нар. период на двойно обращение. През него търговците са длъжни да приемат плащания, както в евро, така и в левове. А търговците също могат да връщат рестото или изцяло в евро, или изцяло в левове. Така, че притесненията относно връщането на ресто в новогодишната нощ, са силно преувеличени, както биха казали някои", коментира тя. 

"Ресторантьорите и представителите на всички останали браншове са задължени от закона да приемат плащания и в двете валути. Нещо повече – за разлика от ограничението към търговците да не връщат "смесено ресто", то потребителите могат да платят сметката смесено – и в левове и в евро. Отделен въпрос е дали това няма да ги обърка, затова нека всеки сам прецени дали да поема този риск. Връщането на ресто в левове е допустимо тогава, когато търговецът няма достатъчна моментна наличност в евро. И нека ясно да кажем отново за успокоение на бизнеса – връщането на рестото в левове през целия януари 2026 г. при липсата на моментна касова наличност в евро не подлежи на санкция от който и да било контролен орган", завърши експертът по потребителски права. 

2025 © Варна е