Мобилно меню

Експерт: Внимавайте за фалшиви сайтове на Черния петък

Повече бдителност при покупка на услуги препоръчва също Габриела Руменова от "Ние, потребителите"
Експерт: Внимавайте за фалшиви сайтове на Черния петък

На днешния Черен петък потребителите да следят не само процентите на витрините на магазините, но и дали обещаваните отстъпки реално се прилагат. Да проследяват и дали намаленията не са фиктивни, като за това могат да си помагат с проверки чрез телефоните си, когато са във физически обекти. Това препоръча Габриела Руменова от "Ние, потребителите" пред "Денят започва" по БНТ.

При разминаване между обявената цена и маркираната на касата клиентите са в правото си да настояват стоката да им бъде продадена при анонсираните условия.

Руменова препоръча повече бдителност при покупка на услуги на Черен петък.

„Все по-често в тези кампании се предлагат и туристически услуги. Тогава трябва да се внимава за кой период е настаняването или пътуването, защото почивка на морето през март едва ли е най-желаната покупка, пък било то и от Черен петък“, насочи експертът.

Тя даде пример и със закупени от Черен петък ваучери за козметични услуги, на които не е била посочена информация, че ползването е след предварително записване на час за посещение:

„Потребителят отива в срока на валидност на ваучера и се оказва, че няма свободни места не само на датата, на която е отишъл, но и на всички до края на периода на валидност на ваучера.“, обясни тя и добави:

„Ако е спестена информация, която е важна и има отношение към това дали ние ще можем да ползваме услугата, това също трябва да се изследва за нелоялна търговска практика и при доказване на такава, потребителят трябва да получи сумата, която е заплатил.“

В случай че стока от реклама липсва в магазина, търговецът трябва да направи всичко възможно да я осигури или алтернативна на нея, но с не по-лоши характеристики и в разумно време, каза още експертът.

„Свикнали сме да мислим, че в търговските обекти цените може да са по-високи от тези в електронните магазини заради повечето разходи за персонал, наем, ток и т.н. Но сигнали на потребители свидетелстват, че онлайн същите стоки може да са по-скъпи. Според мен, това може да се дължи на обстоятелството, че потребителят е профилиран, търговецът знае какво той търси и му го предлага на по-висока цена, което е недобросъвестно“, коментира тя.

Експертът предупреди да се внимава и за фалшиви сайтове, които се издават по много малко разминаване в изписването на адреса на сайта, твърде ниски цени и атрактивни подаръци. 

2024 © Варна е

Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Това изтъкна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и изтъкна, че казусът трябва да се изследва от потребителското законодателство
Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова, потърсена от БНР по повод обявените вчера от единия от телекомите действия. 

Според експерта, независимо от обстоятелството, че дружеството се позовава на предвиденото в Закона за електронните съобщения право на промени в договорните условия, този казус изисква да се изследва през призмата на потребителското законодателство, което съществува, за да защити крайните потребители. 

"Възниква въпросът какво точно е договорила Комисията за защита на потребителите (КЗП) за обявената от нея преди седмица промяна на общите условия по отношение на неустойките при предсрочно прекратяване на срочните договори по инициатива на потребителите. Изпратените вчера от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия, той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна – потребителят", каза още тя.  

Руменова обърна внимание и на това, че не е изяснен въпросът какво се случва с мобилния номер на потребителя, ако реши да прекрати договора: "Тази съществена информация е премълчана. Затова нека ние кажем, че съгласно Закона за електронните съобщения, когато краен ползвател прекрати договор, той запазва правото за пренасяне на номер към друг доставчик за срок от минимум един месец след датата на прекратяване, освен ако изрично не се откаже от това право", подчерта тя.  

Този казус за пореден път потвърждава тезата, че плановете за предоставяне на телекомуникационни услуги не са договорени индивидуално, а са предварително изготвени типови договори, върху които потребителите не могат да въздействат, нито да участват в съставянето им.

Тоест, така наречените от операторите "индивидуални" договори не са такива и следва КЗП да ги проверява за наличието на неравноправни клаузи.

Особено след като с един SMS телекомът едностранно променя съществени условия по тях - цена и параметър на предоставяните услуги, посочват още от "Ние, потребителите". 

2024 © Варна е