Мобилно меню

Експерти: Преди да купувате стоки за ученика, информирайте се за цените в интернет

Липса на цени и неясни промоционални послания нарушават правата на потребителите в някои големи търговски вериги
Експерти: Преди да купувате стоки за ученика, информирайте се за цените в интернет

Отсъстващи цени и поднесена неясно информация за условията, при които ще се продават на определена цена "стоки за ученика". Това са част от нарушенията, с които се сблъскват и през този сезон родителите при задължителните преди началото на всяка учебна година покупки за своите деца.

Така например, голяма търговска верига предлага за продажба тетрадки, моливи и химикалки, несесери, папки и други пособия за работа в клас с послание в червено "Сега ...“, последвано от съответната цена. Кампанията е с продължителност близо месец, но не е ясно какви ще бъдат цените на тези артикули, след като тя приключи. Не е изключена възможността да са по-ниски и това послание да е било за привличане на клиенти в пика на покупките, а когато вече всичко е осигурено, цените да бъдат свалени. Още повече, че тук няма твърдение за намаление и не се посочват задължителните в такъв случай съгласно Закона за защита на потребителите стара и нова цена, за да може клиентът да види каква отстъпка му се предлага в този обект.

Друго нарушение е липсата на цени за поставени в насипно състояние в щендери чанти, несесери и др., което лишава потребителя от важна информация, която трябва да получат преди вземането на решението за покупка. За някои от тези артикули цените са обявени на други щандове, на които въпросните стоки също могат да бъдат открити. Това обаче не освобождава търговеца от законовото задължение да посочи цената върху стоката, върху нейната опаковка или в непосредствена близост.  

От "Ние, потребителите" напомнят, че за дребни артикули като острилки, пергели, гуми, химикалки и други също трябва да се посочи цената, като тя може да е върху съд, в който са поставени всяка от тези стоки и да е упоменато, че важи за брой от съответния вид.

За да се възползват от най-изгодните предложения и да не стават жертва на различен тип нелоялни практики с послания от типа "само сега", "само тук" и пр., експертите по потребителски права препоръчват на родителите преди да закупят необходимите за децата им стоки за училище, да прегледат офертите в интернет. Това ще им спести време и ще им даде представа за диапазоните, в които се движат цените на интересуващите ги артикули.

2023 © Варна е

Експерт: За да направите изгодна покупка на Черен петък, следете цените от сега!

Да купуваме дадена стока, защото ни е необходима, а не просто защото е намалена, посъветва Габриела Руменова от "Ние, потребителите"
Експерт: За да направите изгодна покупка на Черен петък, следете цените от сега!

Ако някой иска да направи изгодна покупка от предстоящия в края на ноември "Черен петък", сега е моментът да си набележи конкретните стоки и да следи движението на цените им, а не когато започне кампанията да пазарува просто защото се твърди, че има намаление. Това препоръча в студиото на БНТ основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"По закон, за да е истински намалена цената на една стока, тя трябва да е прилагана поне един месец преди кампанията за отстъпки. Това означава, че до седмица-две трябва да се стабилизират цените, от които ще се твърди, че е извършено някакво намаление.", обясни експертът.

Според нея е време да обърнем тенденцията и да купуваме от "Черния петък" дадена стока, защото ни е необходима, а не просто защото е намалена.

Около 400 лв. е средната сума, която пазаруващите от "Черния петък" харчат, посочи Руменова, като се  позова на данни от изследвания.

Хората харчат повече тогава, отколкото по Коледа и Нова година.

"Една от причините за това е, че някои от тях използват тази кампания да осигурят подаръците за празниците в края на годината. Особено при онлайн покупки, защото ако ги оставят за последния момент, не е сигурно дали ще бъдат спазени сроковете за доставка и някой може да остане без подаръци", добави тя.

Потребителите следва да имат предвид, че дори и намалението да е реално, това не гарантира, че дава най-добрата цена за дадена стока. Ценообразуването е свободно и една и съща стока може да се намери в широк ценови диапазон при различни магазини. Така и без намаление може да я открием по-изгодно.

Един и същи търговец не е длъжен да поддържа намаление във всички свои физически и онлайн магазини, а само в тези, за които е обявил отстъпки.

Но трябва да спазва всички правила – да са посочени старата и новата цена, процент на отстъпката и информацията да е вярна, обясни Руменова.

В отговор на въпрос можем ли да предявим рекламация за стока от намаление, Руменова разясни: "Търговецът може да не ни даде своя гаранция, но не може да ни отнеме законовата гаранция, която е до две години. Законодателят е дал този срок, тъй като е предположил, че това е периодът, в който може да се очаква да се прояви някакъв производствен дефект, който е съществувал към момента на продажбата."

2024 © Варна е