Мобилно меню

НАП напомня на блогъри и инфлуенсъри да регистрират доходите си

От приходната агенция подчертават, че търгуващите в социалните мрежи също трябва да подадат декларации
НАП напомня на блогъри и инфлуенсъри да регистрират доходите си

В разгара на Данъчната кампания 2025, която стартира на 10 януари, НАП напомня на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търгуващите в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност.

Съобразно вида на получените суми, е необходимо те да бъдат обявени в Приложение №2 – за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец или в Приложение №3 – за доходи от друга стопанска дейност, в което се вписват авторски и лицензионни възнаграждения. При продажба през социалните мрежи на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, която не е свързана с извършвана от физическото лице стопанска дейност, доходите се декларират в Приложение № 5. Това инфлуенсърите и продаващите стоки и услуги във Facebook, Instagram или TikTok могат да направят изцяло онлайн през електронната услуга за подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от Законa за данъците върху доходите на физическите лица, която е достъпна с персонален идентификационен код или с квалифициран електронен подпис в е-Портала на приходната агенция. 

Приходната агенция разполага с информация за получените доходи от инфлуенсъри, както и от физически лица, които продават различни стоки и услуги във Facebook, TikTok, Instagram. Тези данни се подават периодично от онлайн платформи, куриерски фирми и други. НАП периодично напомня с писма и обаждания по телефона на тези лица, че са задължени да декларират доходите си, а ако не го направят подлежат на санкции, които могат да достигнат и до 2000 лв. Освен това спрямо тях ще бъде образувано контролно производство за установяване на задълженията им към фиска, които те ще трябва да платят с дължимите лихви.

За да не се стига до налагането на санкции, НАП изготви информационни материали за инфлуенсърите и търгуващите в социалните мрежи. В брошурите "Професия инфлуенсър – данъци и осигуряване" и "Облагане на доходи от продажби в социалните мрежи и онлайн платформи" се дават насоки как представителите на тези две нови и непрекъснато променящи се професии да декларират и платят данъците си и да се осигуряват.

2025 © Варна е

Увеличават заплатите на служителите на Градски транспорт във Варна

Предложението ще бъде включено в проектобюджета за 2025 г., който предстои да бъде гласуван от Общинския съвет
Увеличават заплатите на служителите на Градски транспорт във Варна

След продължили близо 4 часа преговори Община Варна и синдикатите – КНСБ и КТ "Подкрепа" достигнаха до съгласие заплатите на всички служители на "Градски транспорт" ЕАД да бъдат увеличени с 200 лв. на месец, считано от 1 юли до края на настоящата година. Кметът Благомир Коцев и председателят на Общинския съвет Христо Димитров от една страна и от друга – Александър Шопов – председател на Федерацията транспортните синдикати към КНСБ, Ана Ковачева – областен председател на КНСБ за Варна, Павлина Николова – председател на Федерацията на транспортните синдикати в дружеството подписаха Споразумение за сътрудничество. В преговорите участваха заместник-кметът Христо Рафаилов, в чиито ресори са финансите и транспортът и вицепрезидентът на конфедерацията Тодор Капитанов. За постигане на прозрачност в разговорите се включиха и шофьори на автобуси от дружеството, съобщават от пресцентъра на община Варна. 

"Сумата от 200 лв. за увеличение на основните работни заплати е максималната, която Община Варна може да си позволи до края на тази година, макар и пряко сили. Ние също искаме служителите да имат достойно заплащане, но приходите в бюджета не позволяват повече от това", категоричен беше кметът Коцев. Той обясни на синдикалните лидери и шофьорите, че законът изисква администрацията да изготви предложение за увеличението, но Общинският съвет е органът, който ще одобри или не допълнителния разход. 

В проекта си за Споразумение за сътрудничество синдикатите настояваха за увеличение от 200 лв., считано от 1 април, още 150 лв. от 1 септември, 400 лв. от 1 март 2026 г. и 500 лв. от 1 март 2027 г. Те многократно заявиха готовност за протестни действия от ранните часове утре, ако исканията им не бъдат удовлетворени. С оглед опазване на обществения интерес и във връзка с провеждането на НВО по математика за 7 клас в петък, кметът Коцев внесе корекции в предложението по отношение на заложените суми и срока на действие на документа. 

Подписаното споразумение е валидно до края на 2025 г., като страните се съгласиха при възникване на нови обстоятелства да седнат отново на масата за преговори за следващата бюджетна година. Според разчетите на администрацията предложеното увеличение ще ангажира допълнителен ресурс от около 1 млн. лв. Предложението ще бъде включено в проектобюджета за 2025 г., който предстои да бъде гласуван от Общинския съвет – принципал на дружеството. 

Зам.-кметът Рафаилов посочи, че едва след въвеждането на новата билетна система може да се водят преговори за последващо увеличение от 2026 г. Той сподели, че има очаквания тя да генерира значителни приходи, които изцяло влизат в издръжката на "Градски транспорт". Рафаилов обърна внимание, че разходването им зависи от ръководството на дружеството и призова синдикатите и служителите да следят за спазването на финансовата дисциплина в него. 

Очаква се подписаният днес документ да бъде разгледан от Постоянната комисия "Транспорт" в Общинския съвет утре. 

2025 © Варна е