Мобилно меню

Общината иска увеличение на такси и цени за услуги във Варна

Подобна актуализация в морската столица не е имало повече от 10 години
Общината иска увеличение на такси и цени за услуги във Варна

Община Варна предлага актуализация на част от общинските такси и цени на услугите. Това са такса битови отпадъци, таксите за технически и административни услуги, строителните разрешителни, таксите за ползване на тротоари и терени за разполагане на строителни материали. 

"Актуализация на цените на таксите не е имало във Варна повече от 10 години. Предложението не е самоцелно, а се търси подобрение на условията за варненци в ключови сфери, като на първо място сред тях е чистотата и градската среда, на второ – образование, спорт, здравеопазване, социално подпомагане и култура", каза кметът на Варна Благомир Коцев.

Промените се налагат предвид настъпилите значителни икономически и социални промени – инфлационни процеси и повишаване на суровини и цена на труд, от 2012 година насам. 

Предложението на администрацията предвижда такса-смет за граждани за жилищните имоти да бъде увеличена на 1,5 промила върху данъчната оценка, при сегашните 0,98 промила.

За фирми тя следва да стане 5,97 промила върху отчетната стойност на нежилищните имоти на предприятията. За сравнение в София и Пловдив промилите за граждани досега са били съответно 1,6 и 1,8, а за предприятия – 10 и 5,3 промила. В Пловдив са внесени предложения за още по-високи промили от следващата година – 2,6 за граждани и 7,7 за предприятия. В Бургас предлагат 1,8 за жилищни имоти и 6,9 за нежилищни от 2025-а. Във Варна по-скоро догонваме старите тарифи в София, Пловдив и Бургас, отколкото новите в подобните на Варна градове, коментира кметът. 

Във фокуса на актуализацията са още таксите за технически и административни услуги, строителни разрешения, такси за ползване на тротоари и терени за разполагане на строителни материали. "Работим от дълго време по тази реформа, включително и с районните кметства. Анализите, които изготвихме, показаха, че във Варна таксите за услуги в продължение на години са били най-ниските в сравнение с другите големи български градове. Останалите общини са поддържали темпо и са търсели отговори на растящите си разходи и нуждата от подобряване на условията за живот. Таксите се вдигат отново в цяла България - за пореден път в последните години, на фона на нито една актуализация във Варна", коментира още кметът Коцев. 

Според предложението на общината таксата за ползване на тротоари, площади и улични платна за разполагане на строителни материали във Варна се увеличава на 25 лева на кв. м на месец, с което продължава да бъде значително по-ниска от тази в София (39 лв. на кв. м). 

Промените, регламентирани в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, са публикувани за обществено обсъждане на адрес https://varnacouncil.bg/proekti-na-normativni-aktove-mandat-2023-2027-2/ и трябва да бъдат одобрени от Общинския съвет.

2024 © Варна е

Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Това изтъкна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и изтъкна, че казусът трябва да се изследва от потребителското законодателство
Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова, потърсена от БНР по повод обявените вчера от единия от телекомите действия. 

Според експерта, независимо от обстоятелството, че дружеството се позовава на предвиденото в Закона за електронните съобщения право на промени в договорните условия, този казус изисква да се изследва през призмата на потребителското законодателство, което съществува, за да защити крайните потребители. 

"Възниква въпросът какво точно е договорила Комисията за защита на потребителите (КЗП) за обявената от нея преди седмица промяна на общите условия по отношение на неустойките при предсрочно прекратяване на срочните договори по инициатива на потребителите. Изпратените вчера от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия, той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна – потребителят", каза още тя.  

Руменова обърна внимание и на това, че не е изяснен въпросът какво се случва с мобилния номер на потребителя, ако реши да прекрати договора: "Тази съществена информация е премълчана. Затова нека ние кажем, че съгласно Закона за електронните съобщения, когато краен ползвател прекрати договор, той запазва правото за пренасяне на номер към друг доставчик за срок от минимум един месец след датата на прекратяване, освен ако изрично не се откаже от това право", подчерта тя.  

Този казус за пореден път потвърждава тезата, че плановете за предоставяне на телекомуникационни услуги не са договорени индивидуално, а са предварително изготвени типови договори, върху които потребителите не могат да въздействат, нито да участват в съставянето им.

Тоест, така наречените от операторите "индивидуални" договори не са такива и следва КЗП да ги проверява за наличието на неравноправни клаузи.

Особено след като с един SMS телекомът едностранно променя съществени условия по тях - цена и параметър на предоставяните услуги, посочват още от "Ние, потребителите". 

2024 © Варна е