Мобилно меню

С какви трикове ни подвеждат търговците през пролетта

При обявена промоция, много малко от артикулите действително са намалени, а отстъпката е минимална, подчертава експертът Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите"
С какви трикове ни подвеждат търговците през пролетта
728

В очакване на пролетта много търговци стартираха кампании с намаление на артикули от есенно-зимните си колекции. Промоции се предлагат и за продукти от минали години. За какви нелоялни търговски практики да внимават клиентите, обръща внимание експертът Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" в интервю за БНР.

Едно от често срещаните нарушения е, че не е посочен точен период на промоцията. В повечето случаи не е уточнен и обхватът от намалени стоки. Посочена е отстъпка от 20 до 50 %, но най-често тя е за минимален брой артикули, а за масата стоки намалението е незначително или липсва.

Търговци твърдят, че обикновено прибягват до кампании за намаления в преходните сезони, като предлагат с отстъпки артикули от колекциите от отминаващия сезон.

"След като разгледахме изложените артикули в някои обекти, установихме, че много малка част от тях са намалени, не са отделени, а са смесени с всички останали – с новата колекция, със стоките от по-стари колекции на редовните им цени. Освен това, не попаднахме на нито един случай, в който намалението да е 50% - отстъпката на артикулите е около 20-30%. Това подвежда потребителите, тъй като трябва поне известен процент от намалените стоки да достигат такъв размер на намалението"

Анкета на БНР сред потребители показва и различният подход на клиентите при пазаруване. Някои признават, че намаленията ги привличат. Други гледат скептично на тях, тъй като "...не вярват, че в България всички намаления са реални". Трети споделят, че когато харесат нещо, не се интересуват дали е намалено или не, а ако имат нужните средства веднага си го купуват.

Експертът Габриела Руменова даде съвети при пазаруване от намаления:

"Когато потребителите си харесат дадена стока от намаление, да проверят в интернет при различните търговци точно тази стока на какви цени се предлага. Така ще могат да си съставят мнение за нейната средна цена в момента. Особено при техниката, много внимателно да прочетат характеристиките, защото понякога ни се струва, че сравняваме едни и същи неща, но се оказва, че не е така"

2023 © Варна е

НАП напомня на блогъри и инфлуенсъри да регистрират доходите си

От приходната агенция подчертават, че търгуващите в социалните мрежи също трябва да подадат декларации
НАП напомня на блогъри и инфлуенсъри да регистрират доходите си

В разгара на Данъчната кампания 2025, която стартира на 10 януари, НАП напомня на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търгуващите в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност.

Съобразно вида на получените суми, е необходимо те да бъдат обявени в Приложение №2 – за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец или в Приложение №3 – за доходи от друга стопанска дейност, в което се вписват авторски и лицензионни възнаграждения. При продажба през социалните мрежи на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, която не е свързана с извършвана от физическото лице стопанска дейност, доходите се декларират в Приложение № 5. Това инфлуенсърите и продаващите стоки и услуги във Facebook, Instagram или TikTok могат да направят изцяло онлайн през електронната услуга за подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от Законa за данъците върху доходите на физическите лица, която е достъпна с персонален идентификационен код или с квалифициран електронен подпис в е-Портала на приходната агенция. 

Приходната агенция разполага с информация за получените доходи от инфлуенсъри, както и от физически лица, които продават различни стоки и услуги във Facebook, TikTok, Instagram. Тези данни се подават периодично от онлайн платформи, куриерски фирми и други. НАП периодично напомня с писма и обаждания по телефона на тези лица, че са задължени да декларират доходите си, а ако не го направят подлежат на санкции, които могат да достигнат и до 2000 лв. Освен това спрямо тях ще бъде образувано контролно производство за установяване на задълженията им към фиска, които те ще трябва да платят с дължимите лихви.

За да не се стига до налагането на санкции, НАП изготви информационни материали за инфлуенсърите и търгуващите в социалните мрежи. В брошурите "Професия инфлуенсър – данъци и осигуряване" и "Облагане на доходи от продажби в социалните мрежи и онлайн платформи" се дават насоки как представителите на тези две нови и непрекъснато променящи се професии да декларират и платят данъците си и да се осигуряват.

2025 © Варна е