Мобилно меню

Сред страните в ЕС: Рискът от бедност в България е най-висок

Близо 22% от българите живеят с недостатъчно средства
Сред страните в ЕС: Рискът от бедност в България е най-висок

България отново е страната в ЕС, в която рискът от бедност е най-висок, показват най-новите данни на Евростат за 2024 г., публикувани днес.

Според тях 21,7 на сто от българите попадат в тази категория през миналата година. Близо до нивата в България са тези в Латвия (с 21,6 на сто) и Литва (21,5 на сто).

Средното ниво на показателя в ЕС сочи, че 16,2 на сто от населението на Общността е изложено на риск от бедност, като това равнище се запазва спрямо предходната година.

През 2023 г. страната ни беше на четвърто място по риск от бедност в ЕС. Тогава у нас застрашени от бедност са били 20,6 на сто или с 1,1 процентен пункт по-малко.

Данните за 2024 г. са базирани на доходите от 2023 година.

Страните с най-нисък риск от бедност през 2024 г. са Чехия (9,5 на сто), Белгия (11,5 на сто) и Дания (11,6 на сто).

Показателят "риск от бедност" отчита дела на хората, чийто еквивалентен разполагаем доход след социални трансфери е под 60 процента от медианния еквивалентен разполагаем доход за страната.

Разполагаемият доход е това, което остава на едно домакинство, след като плати данъци и получи социални помощи (например детски надбавки, пенсии, помощи за безработица и т.н.), а еквивалентен доход означава, че доходите на домакинствата са "изравнени" според броя на хората в тях.

2025 © Варна е / източник: БНТ

Увеличават заплатите на служителите на Градски транспорт във Варна

Предложението ще бъде включено в проектобюджета за 2025 г., който предстои да бъде гласуван от Общинския съвет
Увеличават заплатите на служителите на Градски транспорт във Варна

След продължили близо 4 часа преговори Община Варна и синдикатите – КНСБ и КТ "Подкрепа" достигнаха до съгласие заплатите на всички служители на "Градски транспорт" ЕАД да бъдат увеличени с 200 лв. на месец, считано от 1 юли до края на настоящата година. Кметът Благомир Коцев и председателят на Общинския съвет Христо Димитров от една страна и от друга – Александър Шопов – председател на Федерацията транспортните синдикати към КНСБ, Ана Ковачева – областен председател на КНСБ за Варна, Павлина Николова – председател на Федерацията на транспортните синдикати в дружеството подписаха Споразумение за сътрудничество. В преговорите участваха заместник-кметът Христо Рафаилов, в чиито ресори са финансите и транспортът и вицепрезидентът на конфедерацията Тодор Капитанов. За постигане на прозрачност в разговорите се включиха и шофьори на автобуси от дружеството, съобщават от пресцентъра на община Варна. 

"Сумата от 200 лв. за увеличение на основните работни заплати е максималната, която Община Варна може да си позволи до края на тази година, макар и пряко сили. Ние също искаме служителите да имат достойно заплащане, но приходите в бюджета не позволяват повече от това", категоричен беше кметът Коцев. Той обясни на синдикалните лидери и шофьорите, че законът изисква администрацията да изготви предложение за увеличението, но Общинският съвет е органът, който ще одобри или не допълнителния разход. 

В проекта си за Споразумение за сътрудничество синдикатите настояваха за увеличение от 200 лв., считано от 1 април, още 150 лв. от 1 септември, 400 лв. от 1 март 2026 г. и 500 лв. от 1 март 2027 г. Те многократно заявиха готовност за протестни действия от ранните часове утре, ако исканията им не бъдат удовлетворени. С оглед опазване на обществения интерес и във връзка с провеждането на НВО по математика за 7 клас в петък, кметът Коцев внесе корекции в предложението по отношение на заложените суми и срока на действие на документа. 

Подписаното споразумение е валидно до края на 2025 г., като страните се съгласиха при възникване на нови обстоятелства да седнат отново на масата за преговори за следващата бюджетна година. Според разчетите на администрацията предложеното увеличение ще ангажира допълнителен ресурс от около 1 млн. лв. Предложението ще бъде включено в проектобюджета за 2025 г., който предстои да бъде гласуван от Общинския съвет – принципал на дружеството. 

Зам.-кметът Рафаилов посочи, че едва след въвеждането на новата билетна система може да се водят преговори за последващо увеличение от 2026 г. Той сподели, че има очаквания тя да генерира значителни приходи, които изцяло влизат в издръжката на "Градски транспорт". Рафаилов обърна внимание, че разходването им зависи от ръководството на дружеството и призова синдикатите и служителите да следят за спазването на финансовата дисциплина в него. 

Очаква се подписаният днес документ да бъде разгледан от Постоянната комисия "Транспорт" в Общинския съвет утре. 

2025 © Варна е