Мобилно меню

Възрастна жена беше подмамена да купи масажор и “подаръци” за 4390 лв.

Експертът Габриела Руменова от “Ние, потребителите” посочва, че най-често жертва на подобни измами и нелоялни търговски практики са по-възрастни хора, които са от поколение с друго възпитание – наивни, добронамерени и доверчиви
Възрастна жена беше подмамена да купи масажор и “подаръци” за 4390 лв.

Покана, чрез телефонно обаждане, за масаж е отвело възрастната жена на презентация, на която са демонстрирани масажори и след проведена томбола тя и нейна приятелка се оказват печеливши. Печалбата е възможността да си закупят уреда за масаж на цена от 4390 лв., който бил с отстъпка и получавали много подаръци към него. Дамата разказва, че когато е пристигнала на мястото за презентацията, не е имало никакви фирмени обозначения, а името на търговеца така и не и било съобщено. Поискали са да си представи личната карта, да разкрие какви доходи получава и да си изключи телефона, а когато е пожелала да се чуе с дъщеря си, са я разубедили с аргументи, че ще е много доволна от покупката си. 

Никой няма право да притиска и принуждава потребителя да купи дадена стока, ако той самият не пожелае да го направи. Чрез умели и изпитани във времето маркетингови стратегии обаче много търговци успяват да привлекат предимно възрастни хора в презентационни зали, да ги приласкаят с галантно отношение и ловко да ги убедят, че предлаганите им продукти с чудотворни свойства за хиляди левове са почти подарък заради уж огромните отстъпки и ще излекуват всичките им болежки, споделя пред bTV експертът Габриела Руменова създател на платформата “Ние, потребителите”. 

Габриела Руменова посочва, че най-често жертва на подобни измами и нелоялни търговски практики са по-възрастни хора, които са от поколение с друго възпитание – наивни, добронамерени и доверчиви, притесняват се да откажат каквото и да било, дори на непознати хора, дори когато осъзнават, че ще си навредят.  

“Това ми бяха всичките пари. Останах с 67 лв., взех на заем от приятелка 100 лв., за да си завърша месеца.

Много зле се чувствах. Чаках пенсията.

Чаках с нетърпение и някой от шефовете да благоволи да разговаря с мен и да го помоля да ми приеме тези неща, да направи компромис.”, споделя потърпевшата. 

В Закона за защита на потребителите има специален текст, който трябва да осигури по-висока степен на защита на тези уязвими потребители. Той гласи, че е нелоялна търговската практика, която е възможно да промени съществено икономическото поведение на ясно установима група от потребители, особено уязвими към търговската практика или към стоката или услугата, за които се отнася търговската практика, поради техен умствен или физически недостатък, тяхната възраст или доверчивост, когато търговецът е могъл да предвиди това.

Габриела Руменова дава три важни съвета:

  • Бъдете критични към послания за чудодейни свойства на продукти и уреди
  • Не се поддавайте на притискането за покупка
  • Имате 14 дни да се откажете от сделката
  • При разваляне на договора за покупка се разтрогва и този за кредит (ако е сключен такъв)
  • Някои покупки не могат да бъдат отказани (по индивидуални параметри, хигиенни съображения, авторски права и др.), но търговецът трябва да е предупредил
2024 © Варна е

Увеличение на заплатите и отпуските за работещите в социалната сфера във Варна

Това предвижда новият Колективен трудов договор, който е със срок на действие 2024 – 2026 г.
Увеличение на заплатите и отпуските за работещите в социалната сфера във Варна

По-високи възнаграждения и 15-а работна заплата предвижда новият Колективен трудов договор в сферата на социалните дейности, който е със срок на действие 2024 – 2026 г. Документът бе подписан днес от кмета Благомир Коцев, председателя на КТ „Подкрепа” във Варна Васил Василев и председателя на ИК на Съюза на българските учители в морския град Веселин Рашев. На събитието присъства и заместник-кметът по здравеопазване и социални дейности Снежана Апостолова и представители от сектора.

"Качеството на социалните услуги, грижата за хората в нужда са най-важният знак, по който може да се оцени едно общество. Затова ние като община ще продължим да подкрепяме социалната сфера и да повишаваме качеството на тези услуги", каза пред присъстващите кметът Коцев. Той допълни, че е горд с факта, че Варна предоставя най-голям брой и най-разнообразни социални услуги в сферата. От своя страна представителите на синдикатите благодариха на кмета и на заместник-кмета за доброто партньорство.

В новият КТД е договорено размерът на индивидуалните основни месечни работни заплати на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги, да бъде не по-малък от 105% спрямо минималните размери, заложени в Наредбата за стандартите за заплащане на труда на служителите, осъществяващи дейности, които се финансират от държавния бюджет.

Придобивката влиза в сила от 1 януари 2025 г.

Договорът предвижда още една минимална работна заплата за Великденските празници, което на практика означава 15-а заплата за социалните работници, наред с допълнителните възнаграждения за Коледа и за Световния ден на социалната работа.

Предвидено е още нощният труд на заетите в сферата да се заплаща в размер на 17%, вместо досегашните 15% от минималната работна заплата.  

КТД предвижда също осигуряването на още една брутна работна заплата при пенсиониране за служителите, които са с 10 и повече години трудов стаж при един и същ работодател. От два на три дни се увеличава платеният отпуск за встъпване в брак или при смърт на близък роднина.

Дава се и допълнително платен годишен отпуск за работници и служители с 50% и над 50% намалена трудоспособност.

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна