Мобилно меню

Възрастна жена беше подмамена да купи масажор и “подаръци” за 4390 лв.

Експертът Габриела Руменова от “Ние, потребителите” посочва, че най-често жертва на подобни измами и нелоялни търговски практики са по-възрастни хора, които са от поколение с друго възпитание – наивни, добронамерени и доверчиви
Възрастна жена беше подмамена да купи масажор и “подаръци” за 4390 лв.

Покана, чрез телефонно обаждане, за масаж е отвело възрастната жена на презентация, на която са демонстрирани масажори и след проведена томбола тя и нейна приятелка се оказват печеливши. Печалбата е възможността да си закупят уреда за масаж на цена от 4390 лв., който бил с отстъпка и получавали много подаръци към него. Дамата разказва, че когато е пристигнала на мястото за презентацията, не е имало никакви фирмени обозначения, а името на търговеца така и не и било съобщено. Поискали са да си представи личната карта, да разкрие какви доходи получава и да си изключи телефона, а когато е пожелала да се чуе с дъщеря си, са я разубедили с аргументи, че ще е много доволна от покупката си. 

Никой няма право да притиска и принуждава потребителя да купи дадена стока, ако той самият не пожелае да го направи. Чрез умели и изпитани във времето маркетингови стратегии обаче много търговци успяват да привлекат предимно възрастни хора в презентационни зали, да ги приласкаят с галантно отношение и ловко да ги убедят, че предлаганите им продукти с чудотворни свойства за хиляди левове са почти подарък заради уж огромните отстъпки и ще излекуват всичките им болежки, споделя пред bTV експертът Габриела Руменова създател на платформата “Ние, потребителите”. 

Габриела Руменова посочва, че най-често жертва на подобни измами и нелоялни търговски практики са по-възрастни хора, които са от поколение с друго възпитание – наивни, добронамерени и доверчиви, притесняват се да откажат каквото и да било, дори на непознати хора, дори когато осъзнават, че ще си навредят.  

“Това ми бяха всичките пари. Останах с 67 лв., взех на заем от приятелка 100 лв., за да си завърша месеца.

Много зле се чувствах. Чаках пенсията.

Чаках с нетърпение и някой от шефовете да благоволи да разговаря с мен и да го помоля да ми приеме тези неща, да направи компромис.”, споделя потърпевшата. 

В Закона за защита на потребителите има специален текст, който трябва да осигури по-висока степен на защита на тези уязвими потребители. Той гласи, че е нелоялна търговската практика, която е възможно да промени съществено икономическото поведение на ясно установима група от потребители, особено уязвими към търговската практика или към стоката или услугата, за които се отнася търговската практика, поради техен умствен или физически недостатък, тяхната възраст или доверчивост, когато търговецът е могъл да предвиди това.

Габриела Руменова дава три важни съвета:

  • Бъдете критични към послания за чудодейни свойства на продукти и уреди
  • Не се поддавайте на притискането за покупка
  • Имате 14 дни да се откажете от сделката
  • При разваляне на договора за покупка се разтрогва и този за кредит (ако е сключен такъв)
  • Някои покупки не могат да бъдат отказани (по индивидуални параметри, хигиенни съображения, авторски права и др.), но търговецът трябва да е предупредил
2024 © Варна е

НАП напомня на блогъри и инфлуенсъри да регистрират доходите си

От приходната агенция подчертават, че търгуващите в социалните мрежи също трябва да подадат декларации
НАП напомня на блогъри и инфлуенсъри да регистрират доходите си

В разгара на Данъчната кампания 2025, която стартира на 10 януари, НАП напомня на инфлуенсъри, блогъри, влогъри и други създатели на онлайн съдържание, както и на търгуващите в социалните мрежи, че са задължени да декларират доходите си от тази дейност.

Съобразно вида на получените суми, е необходимо те да бъдат обявени в Приложение №2 – за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец или в Приложение №3 – за доходи от друга стопанска дейност, в което се вписват авторски и лицензионни възнаграждения. При продажба през социалните мрежи на произведения на изкуството, предмети за колекции и антикварни предмети, която не е свързана с извършвана от физическото лице стопанска дейност, доходите се декларират в Приложение № 5. Това инфлуенсърите и продаващите стоки и услуги във Facebook, Instagram или TikTok могат да направят изцяло онлайн през електронната услуга за подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от Законa за данъците върху доходите на физическите лица, която е достъпна с персонален идентификационен код или с квалифициран електронен подпис в е-Портала на приходната агенция. 

Приходната агенция разполага с информация за получените доходи от инфлуенсъри, както и от физически лица, които продават различни стоки и услуги във Facebook, TikTok, Instagram. Тези данни се подават периодично от онлайн платформи, куриерски фирми и други. НАП периодично напомня с писма и обаждания по телефона на тези лица, че са задължени да декларират доходите си, а ако не го направят подлежат на санкции, които могат да достигнат и до 2000 лв. Освен това спрямо тях ще бъде образувано контролно производство за установяване на задълженията им към фиска, които те ще трябва да платят с дължимите лихви.

За да не се стига до налагането на санкции, НАП изготви информационни материали за инфлуенсърите и търгуващите в социалните мрежи. В брошурите "Професия инфлуенсър – данъци и осигуряване" и "Облагане на доходи от продажби в социалните мрежи и онлайн платформи" се дават насоки как представителите на тези две нови и непрекъснато променящи се професии да декларират и платят данъците си и да се осигуряват.

2025 © Варна е