Събира се информация, която се анализира, черпи се пример и от други общини
Общинската администрация работи по предложение за създаване на общинско предприятие за сметопочистване. В момента се събира и анализира информация, черпи се пример от други общини в България, за да бъде внесено за разглеждане в ресорните комисии на Общинския съвет. Това съобщи по време на последното редовно заседание на общинския съвета кметът Благомир Коцев, като даде пример с подобно предприятие в Пазарджик.
Кметът припомни, че договорът за сметопочистване с настоящата фирма изтича през 2026 година, а предсрочното му прекратяване крие риск от съдебни дела с неясен край и от ощетяване на общинския бюджет, както и от възникване на проблеми с изпълнението на услугата в целия град. Той допълни, че междувременно администрацията е засилила драстично контрола върху фирмата и през летните месеци юли и август й е наложила рекордни глоби от малко под 500 хиляди лева, като очаква подобряване на услугата.
По отношение състоянието на общинската фирма "Градски транспорт", кметът припомни, че Общинският съвет е принципал на дружеството и избира борда на директорите и изпълнителния директор. Близо 30 млн. лв. е бюджетът на дружеството, оставен еднолично на директора да го разпределя за заплати и да прави щатното разписание, като Общинският съвет се е отказал от контрола върху това разписание, заплатите, назначенията и пр. Дали "Градски транспорт" се управлява ефективно ще покаже независимият одит на дружеството, както и на останалите общински дружества, управлявани от ОбС, каза още Коцев.
В отговор на въпрос вярно ли е, че гражданите на Варна са плащали по 13 хиляди лева на ден за недобре работещата билетна система през 2023 г., той отговори, че приходите в Общинското предприятие ТАСРУД са същите като предходната година, но разходите за поддържане на системата са намалени драстично. През 2023 г. разходите са били над 1 млн. лв., а сега за същия период и при същите приходи разходите са нула лева, стана ясно от думите на кмета. Поради дефектите в работата на заварената от нас система, е в ход обществена поръчка за нова, която да позволи на хората да плащат с кредитни, дебитни карти, приложения и други платежни инструменти, обясни Коцев.
Кметът за пореден път постави темата за бригадите за бързи ремонти, които ще извършват по-дребни ремонти дейности без тежки административни процедури. По думите на Коцев, предложението му съвпада с исканията на съветниците - районните кметове да имат право да възлагат и определят задачите на работните групи. Единствената добавка е, че целият ресурс, като техника, автомобили и инструменти, трябва да бъде концентриран на едно място – а именно в общинското предприятие по озеленяване, обясни кметът, тъй като районните кметства нямат места за съхранение на техниката, ресурс, екипи и пр. Очевидно предизборно няма да се разберем, но се надявам след изборите да влезете в по-конструктивен диалог. Смятам, че всички – съветници, районни кметове и граждани - имаме нужда от бригадите за бързи ремонти, каза още кметът.
На въпрос за ползването без договори на павилиони на общинския пазар на ул. "Д-р Пискюлиев", кметът посочи, че там също ще влезе независим одит, за да види ощетена ли е общината от ползването на обекти с изтекли разрешения и ако резултатите показват вреди за бюджета, ще бъдат предоставени на съответните органи. На хората са предоставени търговски площи в непосредствена близост, обясни още той.