Мобилно меню

Марио Смърков коментира оставката си

Ето официалното изявление на областния управител на Варна, който днес се оттегли от поста си
Марио Смърков коментира оставката си

Дълго мислих дали да направя публична тази своя позиция, тъй като казаното до момента се интерпретира злонамерено и се преиначава в социалните мрежи. Опитах се да бъда толерантен и дипломатичен. Трудно е човек да отстои позиция, дори и да е законосъобразна и правилна в дългосрочен план, когато срещу нея стои добре организирана група от хора, които разпространяват субективни данни и никой не си задава въпроса: „Защо?” Всеки сам избира в какво да вярва и очевидно владеещите уменията да манипулират обществено мнение, знаят как да използват страховете на хората и техните надежди.

„Можеш да лъжеш целия народ за известно време. Можеш да лъжеш част от народа през цялото време, но не можеш да лъжеш целия народ през цялото време“ е казал Ейбрахам Линкълн.

Когато разпоредих проверка на всички държавни имоти и хидротехнически съоръжения на територията на Община Варна започнаха да ме предупреждават : „Недей!”, „Знаеш ли на кого са?”. Наивно, както всички Вас, които искате прозрачен дебат за Морската градина и публичната собственост вярвах и още вярвам, че сме равни пред закона. Само, че за днес е насрочен протест пред сградата на Областната администрация, а не на входа на Морската градина до Делфинариума, през Зоопарка, пред ресторант „Хоризонт”, пред заведенията на буна Траката, под Аспарухов мост.

Нито един от публикувалите постове в социалните мрежи срещу мои решения не слезе на буна Траката да види масите, разположени върху скалите, наргилетата в пясъка. Там промяната в екосистемата е видима. Върху брегоукрепителното съоръжение са изградени гаражни клетки. Прекарани са ток и вода. В замяна на това уважаван от мен представител на политическа формация публикува мнение, че незаконните постройки били там вече 10 години.

Преди 10 г. там имаше само едно заведение! Аз апелирам всички да отидат и видят на място това, за което говоря и тогава да си отговорят на въпроса чии интереси се отстояват при запазване на това статукво. И държа да отбележа, че въобще не става дума за рибарите. Те са потърпевши навсякъде, защото към лодкостоянките не е подходено отговорно. През годините, и те са били употребявани от частни лица, които принуждават рибарите да им плащат, за да домуват лодките им там.

Изпитвам огромно уважение към първите членове на групите в социалните мрежи, поставили началото на битката за Морската градина на Варна, но не разбирам защо не търсят истината?

Законни или незаконни са част от обектите, намиращи се там и следва ли да се премахнат? В какъв размер е натрупаното задължение към държавата от пропуснати ползи? Ако съществуващите обекти са плащали дължимото с лихвите, до сега със сигурност щяха да са събрани средства за благоустрояване на крайбрежната алея, да речем?

Никога не съм предполагал и още не мога да повярвам - до завършването на настоящата проверка на всички държавни обекти, че и за т. нар. „градина“ на „Хоризонт“ няма издадено валидно разрешително за ползване. И за тази градина ли трябва да кажем, че е „търпима“, тъй като се ползва нерегламентирано от твърде дълго време?

Вие преценете дали е налице опит да се измести вниманието от същностните проблеми на гражданите на Варна и кой има бизнес интереси, както се твърди за направеното от мен, като областен управител? Или зад всичко това стоят политически амбиции. Бизнес интереси са имали други, отнесете въпросите си към тях. Аз ще ги задам като разчитам, че когато си тръгна от поста на областен управител на Варненска област ще има кой да продължи процеса на възстановяване и опазване на държавната собственост. И, че продължението на тези усилия ще бъде безкористно, равно отдалечено от всички политически влияния.

Сега ще кажа, какво според мен е безобразно:

Безобразно е да не е прочетена заповедта, която издадох на 08.06.2023, а да се твърди, че съм отворил за движение на автомобили крайбрежната алея във Варна. Истината вече няма значение. Да се твърди, че няма писмо на МРРБ, в което се казва, че става дума именно за алея, а не за дамба при положение, че такова писмо има. Допускам, че тези данни са налични в администрацията на Община Варна и са станали достояние на временно отстранения от длъжност главен архитект Виктор Бузев. За съжаление реакция от там липсва и до момента.
Безобразно е Морската градина да бъде използвана за удовлетворяване на политически интереси. Дори и да е прието, че областният управител не е надлежен орган за управлението ѝ, дадено е цялото необходимо време на общинската администрация и кмета на града, за да се произнесат по казуса с движението на автомобили по крайбрежната алея. Настоящото правно положение – със спряно движение на автомобили, се запазва до наличие на нова регулация. След това областният управител може да предприеме последващи действия по контрол при изпълнение на взетите решения. Никой не може да предвиди развоя на събитията, но още отсега темата се използва за постигането на политически цели. Не е важно кой ще създаде регулацията важно е да я има и тя да почива на закона. В противен случай актът, с който тя е наложена, може да бъде отменен от съда и за дълго да няма регулация, както се случва с другата част на Морската – от Зоопарка до спирка „Почивка“.

Ясно посочих, че по казуса с крайбрежната алея има висящо производство пред съда, където заповедта на предходния областен управител е оспорена и новите факти са налице – произнасяне на РДНСК и МРРБ. Според тези произнасяния той не е имал правото да издава заповед за регулиране на движение на автомобили по крайбрежната алея във Варна.

Защо се насаждат страхове у гражданите, а не се търси решение на база на новите факти? Хората сочещи с пръст отричат всичко постигнато. Вадят само факти, които са им политически изгодни и не проявяват никаква самокритичност.

Извън всичко посочено до тук - безобразно е морални съдници на моите действия да са хора, които са допуснали следното:
Автомобилът на предишния областен управител да се движи из града със синя лампа.

Същият този автомобил на предишния областен управител в продължение на 6 месеца да бъде паркиран всеки ден в сърцето на Морската градина, защото там движението на автомобили е допустимо и има частен паркинг.

В Областна администрация да бъдат назначавани служители на 4 часов работен ден и успоредно това да бъдат в трудово–правни отношения в частна компания.

Правното обслужване на Областната администрация да бъде обезпечавано от външен доставчик, при положение, че администрацията разполага с достатъчно на брой и компетентни юристи.

Търсете информация за всичко това! Има я налична и в Националната агенция по приходите и на други места.

За мене беше привилегия да изпълнявам длъжността областен управител на област с административен център Варна, разчитах на приемственост, да продължа да изпълнявам задълженията си в интерес на обществото, но като имате предвид, че във връзка с моя заповед №РД-23-7706-78/07.06.2023г., изменена със заповед №РД-23-7706-79/08.06.2023г. е планиран протест от ПП „Продължаваме промяната“, което води до извод за липса на доверие от страна на правителството към областния управител на област с административен център Варна, с настоящото и на основание чл.29, ал.3 от Закона за администрацията заявявам желанието си да бъда освободен от заеманата длъжност.

 

Марио Смърков,

областен управител на област с административен център Варна 

2023 © Варна е

Варненският евродепутат Емил Радев: Предизвикателствата ни научиха да действаме заедно!

С българските колеги в европарламента винаги сме успявали да преодолеем партийните си различия, за да защитаваме нашите национални каузи, изтъкна Емил Радев
Варненският евродепутат Емил Радев: Предизвикателствата ни научиха да действаме заедно!

Предизвикателствата, които връхлетяха Европа през последните години, ни дадоха ценен урок, че трябва да действаме заедно, вместо да се спасяваме поединично. Показаха ни колко е важно да реагираме изпреварващо, още по-координирано и ефективно, за да сме устойчиви при кризи. Така евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Емил Радев коментира на пресконференция във Варна отиващия си мандат на Европейския парламент и трудностите, пред които се изправиха държавите членки на ЕС.

Евродепутатът представи пред медиите отчет за дейността си през мандат 2019-2024 г. и информира, че ще го публикува и в електронен вариант. „С българските колеги от представените в ЕП политически сили винаги сме успявали да преодолеем партийните си различия, за да защитаваме нашите национални каузи“, изтъкна Радев. Той даде за пример единните усилия за приемането ни в Шенген, за окончателното прекратяване на Механизма за сътрудничество и проверка, станал символ на двойните стандарти, и дори за включването на дългогодишната идея за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна сред приоритетните проекти в обхвата на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). „ГЕРБ се ползва с доверие в ЕНП, затова, отстоявайки позиции, винаги сме получавали подкрепата на най-голямото политическо семейство в Европа“, подчерта Емил Радев.

Той отчете пред журналистите акценти от работата си по 13 доклада и 14 становища като докладчик от страна на ЕП и ЕНП, 6 предложения за резолюции, 35 парламентарни въпроса към ЕК и Съвета, стотици речи и изказвания в пленарната зала и в парламентарните комисии. „Сухата статистика обаче не отразява обема на свършеното през мандата, защото например само по досието за създаването на новия орган за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма (AMLA), по което работих като докладчик, бяха подадени над 1000 изменения, а колеги пресметнаха, че разискванията по текста са продължили повече от 500 часа“, отбеляза Радев. Той уточни, че пакетът за борба с изпирането на пари, който предстои следващата седмица да се гласува окончателно на пленарна сесия, бе сред приоритети на ЕС през мандата. 

Евродепутатът напомни, че относно бъдещата агенция след решение на Съда на ЕС Европейският парламент за първи път участва при избора на седалище на равни начала със Съвета. Германският град Франкфурт бе избран за домакин на AMLA измежду кандидатурите на 9 държави. „Уви, България не бе сред тях – дори „не си пуснахме фиша“, въпреки че сме единствената страна членка, в която няма седалище на европейска агенция“, допълни Радев. Като слабост на страната ни в тази област той посочи и включването ѝ в „сивия списък“ на глобалния надзорен орган за борба с изпирането на пари – Financial Action Task Force (FATF), в резултат на което сме под засилено наблюдение наред с други 22 юрисдикции по света. „Това е сериозен репутационен удар върху финансовата ни система и ясен знак за управленски пропуски през 2021–2022 г., когато са изготвяни докладите с тревожната оценка за България“, коментира евродепутатът.

Той обобщи пред медиите законодателния напредък, постигнат в ЕП по отношение на дигитализацията на съдебните системи – тема, по която активно работи, допринасяйки за съкращаване на сроковете на съдебното производство и намаляване на разходите по делата. „Пандемията ни принуди да реорганизираме работата си. Тя значително ускори цифровия преход и днес сред знаковите решения през мандата можем да отчетем и първия в света законодателен акт за изкуствения интелект, който проправя път за глобален и основан на риска подход към етичен, безопасен и надежден изкуствен интелект“, каза Емил Радев.

Той постави фокус и върху законодателните мерки за облекчаване на бюрократичните процедури за гражданите и бизнеса. По думите му с въвеждането на повече цифрови инструменти в дружественото право например се премахват формалности, които според прогнозите на Еврокомисията ще спестяват на компаниите в ЕС 437 млн. евро годишно. 

Сред личните си каузи евродепутатът, който е и посланик на библиотеките в ЕП, отчете ангажимента си към инициативи, насърчаващи интереса на младите хора към процесите в ЕС. Специално внимание обърна и на изложбата „Провадия-Солницата – най-древният солодобивен и градски център в Европа (5600–4350 г. пр. Хр.)“, която организира в ЕП, продължавайки усилията си от предходния мандат за популяризиране на богатото културно-историческо наследство на България.

По повод предстоящите на 9 юни евроизбори Емил Радев заяви, че

пълноправното членство в Шенген и еврозоната остава сред големите цели на страната ни.

„Със сигурност актуална ще бъде и темата за миграцията, по която доста се спекулира. Отдавна беше ясно, че Дъблинският регламент не работи добре, но до края на този мандат ще гласуваме новия пакт за миграцията, който дава възможност за по-силен и ефективен контрол на външните граници на ЕС, за по-адекватни действия при кризи и по-бързо връщане на икономическите мигранти към държавите, от които идват“, информира евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ. 

„Евроизборите у нас са с традиционно ниска избирателна активност, но в повечето страни членки се надига вълна от крайнодесен екстремизъм и популизъм, която може да бъде изключително опасна“, предупреди той, като добави, че не очаква рязък завой в политиката на ЕП след вота, тъй като според прогнозите ЕНП ще повиши резултата си и проевропейските сили отново ще имат мнозинство. 

Емил Радев изрази надежда следващото българско правителство да подобри комуникацията между изпълнителната власт и евродепутатите. „Тя е важна за добрата защита на националните интереси в ЕС, защото директивите, които днес приемаме в Европарламента, само до 2-3 години ще трябва да бъдат въведени в нашето законодателство“, поясни той и увери, че гласът на България се чува в европейските институции. „Не сме наблюдател на процесите, а равностоен участник във вземането на решения за бъдещето на Европа“, заключи Емил Радев. 

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър Емил Радев