Мобилно меню

Експерт: Хората все по-ясно осъзнават необходимостта да защитават личните си данни

Развитието на изкуствения интелект ще е все по-коментирано от гледна точка на правата на потребителите и защита на техните интереси, важно е да се работи също за създаване на специален закон за регулиране дейността на инфлуенсърите, подчерта Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите"
Експерт: Хората все по-ясно осъзнават необходимостта да защитават личните си данни

2024 година беше ползотворна за потребителите в глобален план, тъй като бяха приети и започнаха да действат важни нормативни актове, чиито разпоредби имат за цел да защитят гражданите от нелоялни практики и измами в разрастващото се и пълно с все-повече рискове дигитално пространство. Това заяви основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова пред Bloomberg TV Bulgaria. Тя даде примери със станалия от февруари приложим за всички онлайн платформи Закон за цифровите услуги и приетия през август Закон за изкуствения интелект

Руменова отбеляза, че разрастването на базирани в трети страни онлайн платформи до "много големи" (с над 45 милиона активни потребители месечно) по смисъла на Закона за цифровите услуги даде възможност да им се търси отговорност за прилагането на т. нар. "тъмни модели" по отношение правото на информация за търговеца, алгоритмите за препоръчване на продукти и насърчаването на продажбите, формирането на отстъпките, законността на съдържанието. Това включва и спазването на изискванията относно безопасността на стоките, правото на интелектуалната собственост, GDPR и др. 

"Единственият път тези платформи да продължат да предлагат стоки на европейските потребители е спазват действащите норми. Често се поставя въпросът дали не се води търговска война? Говорим за правила, които всички търговци, които оперират на територията на ЕС, спазват. Единственото, което се иска от тези китайски платформи, е да правят същото", коментира Руменова. 

Според нея развитието на изкуствения интелект ще заема все по-голям дял в темата за потребителските права и защита. "За да бъдат защитени потребителите от заблуди и измами, влезлият на 1 август в сила с преходен период до 2026 г. Закон за изкуствения интелект въведе четири нива на риск. Системите с нисък риск няма да бъдат регулирани, тези с "ограничен риск" като чатботовете ще трябва да осигурят прозрачност за потребителите относно използването на тази AI технологията, а системите с "висок риск" ще подлежат на регистрационен режим и производителите им ще трябва да могат да гарантират, че безопасността и качеството им могат да бъдат управлявани. Системи с много висок риск, напр. за обработка на биометрични данни, няма да бъдат допускани", информира още тя. 

Защитата на данните става все по-ясно осъзната от хората цел с всеки нов случай на неправомерно обработване от страна на един или друг оператор, посочи експертът. Тя припомни случаи на произнасяне на съда по жалба на гражданин до Европейския съд след неправомерно обработване на негова чувствителна информация от страна на Facebook, както и наскоро нашумелите измами в Гърция с доставки на непоръчвани стоки след пробив в системи и източване на данните на активни онлайн потребители. 

В студиото на Bloomberg TV Bulgaria Габриела Руменова каза още, че е важно в бъдеще да продължи работата на европейските институции по създаването на специален закон за регулиране дейността на инфлуенсърите. По думите ѝ т. нар. "влиятелни личности" ще продължат да оказват значително въздействие върху поведението на потребителите и в следващите периоди. Тя припомни, че през 2022 г. Европейската комисия започна преглед на действащото потребителско законодателство, за да предложи проектозакон за цифровата справедливост, който се очаква до няколко години. Дотогава всяка държава решава самостоятелно такива случаи от практиката, като се ползва от действащи правни норми в различни европейски нормативни актове. В България тази година имаше подобен казус с два вида "енергиен сниф", които в крайна сметка бяха решени чрез забрана на продуктите, но не и чрез атакуване на инфлуенс практиката, свързана с рекламирането на продукта от познато сред подрастващите лице от българския шоу бизнес.  

Руменова призова гражданите да бъдат активни при търговски нарушения и накърнени потребителски права, а институциите да не поставят изкуствени граници на правомощията си и да работят заедно, защото в тези "граници" остават нерешени потребителски проблеми. Изпуснати в зародиш, тези проблеми нарастват и стават неуправляеми. 

2025 © Варна е

За какво да внимаваме, когато пазаруваме за Великден

Ценни съвети за избора на яйца,бои, козунаци и агнешко месо даде експертът по потребителски права Габриела Руменова
За какво да внимаваме, когато пазаруваме за Великден

При избора на яйца за Великден потребителите да обръщат внимание на маркировката им, за да се информират за начина на отглеждане на кокошките носачки, страната на произход на продукта, размер на яйцето и срок на годност препоръча по БНТ основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

Тя обясни, че всяко яйце върху черупката трябва да има печат. Първата цифра показва как са отглеждани кокошките. С 0 се обозначават биологично отглежданите, с 1 - свободно отглежданите, с 2 – подово отглежданите и с 3 – отглежданите във ферми с клетки. След тази цифра стои обозначение за страната на произход, в която е било снесено яйцето. Размерите XL, L, М и S също трябва да се имат предвид, когато се преценява цената на яйцето. Важно е да се знае, че срокът на годност е максимум 28 дни от датата на снасяне на яйцето.

За боядисването на яйцата Руменова посъветва да се предпочитат естествени багрила от билки, плодове и зеленчуци, за да се избегнат вредните ефекти от изкуствените оцветители. При покупката на предварително боядисани яйца рисковете са свързани с това, че не може да се проследи информация за яйцата и за боите, не се знае как са съхранявани преди и след сваряването. За да останат безопасни, максималният срок за съхранение след като са сварени и то в хладилник е до седмица.  

При избора на козунаци да се внимава също за изкуствени бои и консерванти, но и за нелоялни практики. "При поставянето на козунаците и други великденски стоки в кошници и на специално обособени щендери в търговските зали умишлено или по небрежност на служителите в магазина или поради разместване от страна на клиентите се стига до несъответствие между етикета и поставения в близост продукт", даде пример тя.

Когато купуват агнешко месо, потребителите може да се ориентират за произхода му по цвета на маркировката – синият цвят показва произход България, а червеният цвят – произход, различен от българския. Трябва да се обръща внимание и дали месото е размразено след дълбоко замразяване или е охладено, както най-често се посочва, но невинаги е коректно. В навечерието на Великденските празници традиционно Българска агенция по безопасност на храните извършва масирани проверки в търговската мрежа за наличието и верността на тази информация, а при съмнения от страна на потребителите, може да се подават сигнали на горещия телефон на БАБХ: 0700 122 99 и през онлайн формата на сайта.

При покупка на сувенири за украса на дома да се внимава за бои, които остават по ръцете, а ако има малки деца наоколо, да се избягват декорации с остри ръбове, елементи и дребни части, които може да убодат, порежат или задавят малчугана.

Хората, които правят резервации за настаняване за Великден, често търсят туристически обекти със СПА центрове. За да са сигурни, че няма да бъдат подведени, е добре предварително да проверят дали обектът имат нужната категоризация и сертификат, за да предоставя такъв тип услуги.

2025 © Варна е