Мобилно меню

Експерт: Хората все по-ясно осъзнават необходимостта да защитават личните си данни

Развитието на изкуствения интелект ще е все по-коментирано от гледна точка на правата на потребителите и защита на техните интереси, важно е да се работи също за създаване на специален закон за регулиране дейността на инфлуенсърите, подчерта Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите"
Експерт: Хората все по-ясно осъзнават необходимостта да защитават личните си данни

2024 година беше ползотворна за потребителите в глобален план, тъй като бяха приети и започнаха да действат важни нормативни актове, чиито разпоредби имат за цел да защитят гражданите от нелоялни практики и измами в разрастващото се и пълно с все-повече рискове дигитално пространство. Това заяви основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова пред Bloomberg TV Bulgaria. Тя даде примери със станалия от февруари приложим за всички онлайн платформи Закон за цифровите услуги и приетия през август Закон за изкуствения интелект

Руменова отбеляза, че разрастването на базирани в трети страни онлайн платформи до "много големи" (с над 45 милиона активни потребители месечно) по смисъла на Закона за цифровите услуги даде възможност да им се търси отговорност за прилагането на т. нар. "тъмни модели" по отношение правото на информация за търговеца, алгоритмите за препоръчване на продукти и насърчаването на продажбите, формирането на отстъпките, законността на съдържанието. Това включва и спазването на изискванията относно безопасността на стоките, правото на интелектуалната собственост, GDPR и др. 

"Единственият път тези платформи да продължат да предлагат стоки на европейските потребители е спазват действащите норми. Често се поставя въпросът дали не се води търговска война? Говорим за правила, които всички търговци, които оперират на територията на ЕС, спазват. Единственото, което се иска от тези китайски платформи, е да правят същото", коментира Руменова. 

Според нея развитието на изкуствения интелект ще заема все по-голям дял в темата за потребителските права и защита. "За да бъдат защитени потребителите от заблуди и измами, влезлият на 1 август в сила с преходен период до 2026 г. Закон за изкуствения интелект въведе четири нива на риск. Системите с нисък риск няма да бъдат регулирани, тези с "ограничен риск" като чатботовете ще трябва да осигурят прозрачност за потребителите относно използването на тази AI технологията, а системите с "висок риск" ще подлежат на регистрационен режим и производителите им ще трябва да могат да гарантират, че безопасността и качеството им могат да бъдат управлявани. Системи с много висок риск, напр. за обработка на биометрични данни, няма да бъдат допускани", информира още тя. 

Защитата на данните става все по-ясно осъзната от хората цел с всеки нов случай на неправомерно обработване от страна на един или друг оператор, посочи експертът. Тя припомни случаи на произнасяне на съда по жалба на гражданин до Европейския съд след неправомерно обработване на негова чувствителна информация от страна на Facebook, както и наскоро нашумелите измами в Гърция с доставки на непоръчвани стоки след пробив в системи и източване на данните на активни онлайн потребители. 

В студиото на Bloomberg TV Bulgaria Габриела Руменова каза още, че е важно в бъдеще да продължи работата на европейските институции по създаването на специален закон за регулиране дейността на инфлуенсърите. По думите ѝ т. нар. "влиятелни личности" ще продължат да оказват значително въздействие върху поведението на потребителите и в следващите периоди. Тя припомни, че през 2022 г. Европейската комисия започна преглед на действащото потребителско законодателство, за да предложи проектозакон за цифровата справедливост, който се очаква до няколко години. Дотогава всяка държава решава самостоятелно такива случаи от практиката, като се ползва от действащи правни норми в различни европейски нормативни актове. В България тази година имаше подобен казус с два вида "енергиен сниф", които в крайна сметка бяха решени чрез забрана на продуктите, но не и чрез атакуване на инфлуенс практиката, свързана с рекламирането на продукта от познато сред подрастващите лице от българския шоу бизнес.  

Руменова призова гражданите да бъдат активни при търговски нарушения и накърнени потребителски права, а институциите да не поставят изкуствени граници на правомощията си и да работят заедно, защото в тези "граници" остават нерешени потребителски проблеми. Изпуснати в зародиш, тези проблеми нарастват и стават неуправляеми. 

2025 © Варна е

Във Варна се проведе втората акция "Сливи за смет": по плажовете бяха събрани 250 кг отпадъци

В края на годишния цикъл от събития КУБ Корпорация ще връчи награда на най-активния доброволец, събрал най-много "сливи"
Във Варна се проведе втората акция "Сливи за смет": по плажовете бяха събрани 250 кг отпадъци

Във Варна се проведе поредната екологична акция във формат плогинг, организирана от строително-инвестиционната корпорация КУБ. Служители на компанията и приятели от сдружение "Ми разом", се включиха в традиционното почистване на плажа, организирано вече повече от четвърт век от Туристическо дружество "Родни балкани", по случай Деня на Черно море.

Стотиците участници, разделени в малки групи, почистиха крайбрежната зона от квартал Галата, през хижи "Ветеран" и "Черноморец", до Паша дере, събирайки над 250 килограма отпадъци

Организаторите отбелязват, че серията плогинг акции е насочена към популяризиране на разделното събиране на отпадъци и личната отговорност за градската екология. Всички събрани отпадъци бяха предадени за сортиране; пластмасата ще бъде рециклирана и използвана за създаване на арт обект.

"С всяка следваща акция виждаме как все повече хора се интересуват от нашата инициатива, което не може да не ни радва. Културата на отговорност и съвместни действия в полза на общото благо е част от корпоративната култура на КУБ, защото за нас е важно не само да строим домове, а и да създаваме среда, в която хората искат да живеят – чиста, безопасна и вдъхновяваща. Затова сме благодарни на всеки варненец, който помага градът да става по-добър", посочи основателят на корпорацията Олег Невзоров.

Всички участници във втората акция получиха символични нашивки във форма на сливи – едновременно символ на проекта и насърчение за редовно участие. В края на годишния цикъл от събития КУБ Корпорация ще връчи награда на най-активния доброволец, събрал най-много "сливи".

2025 © Варна е / източник и снимки: КУБ Корпорация