Мобилно меню

Експерт: Масата от потребители действат като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти

Най-ниската цена не е икономически най-изгодната сделка, а цената обикновено има пряко отношение към качеството и безопасността на стоките, алармира Габриела Руменова
Експерт: Масата от потребители действат като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти

Макар да се наблюдават тенденции за зараждане на промени в поведението на отделни групи потребители при избора на стоки в посока търсене на оптимално съотношение цена-качество, все още като главен мотив при вземането на решение за покупка сред мнозинството от хората се очертава цената, независимо от националността на търговеца. Същевременно обаче, дори цената да е определяща при избора, когато става дума за разочарование от икономическия субект или от продукта, на първо място излиза лошото качество на изделието. Това посочва основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в интервю за списание „Мениджър“.

“Един потребител може да реши да купи от даден търговец, но когато не хареса продукта, по-вероятно е да не се върне при него за повторно пазаруване. Значение за последваща неудовлетвореност от покупката имат и т.нар. тъмни модели (различни форми на нелоялни търговски практики) на китайските платформи, които не дават възможност на потребителите да се запознаят с това кой е продавачът, какви са характеристиките на продуктите, каква ще е крайната цена и др. нарушения на европейското законодателство в областта на потребителската защита, правото на интелектуална собственост, защитата на данните, трудовото право и др.”, коментира още тя.

Според Руменова преобладаващата част от потребителите са водени от идеята за сделки на възможно най-ниски цени и често оставят на заден план качеството на продуктите и идеята за изграждане въз основата на него на доверие към даден бранд, търговец или магазин. “Като членове на едно консуматорско общество, те действат досущ като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти и готови във всеки един момент да сменят ареала си, ако “ресурсите” се изчерпат. Още по-сериозният проблем е, че тези групи потребители не отчитат, че съществена част от качеството на продукта е неговата безопасност, най-ниската цена не е икономически най-изгодната за тях сделка, а цената обикновено има пряко отношение към качеството и безопасността на стоките. Но темата безопасност на стоките включва не само видимите за потребителите недостатъци като например лошо качество на материалите и паянтови конструкции, но и скрити несъответствия – химически рискове, ненадеждна изолация на части под напрежение, рискови за най-малките елементи и др.”, обяснява Руменова като дългогодишен експерт в сферата на потребителската защита.

“Това са невралгичните точки, в които трябва да се интервенира спрямо потребителите при неравното съревнование с конкуренцията най-вече от трети страни, където, освен всичко друго, търговците не са задължени да отговарят на редица законови изисквания като тези в Европейския съюз”, добавя тя.

Руменова счита, че друг аспект при изграждането на доверие в качеството на продуктите е инвестирането на усилия в мерки за минимизиране на проблема с недоверието заради фалшиви отзиви, като премахване на автори на такива оценки, замяна на рецензиите с проучвания на клиенти и др. Фалшивите мнения са проблем за лоялната конкуренция между компаниите, тъй като може да окажат голямо влияние върху продажбите, а също така са проблем за потребителите, които може да бъдат подведени.

2025 © Варна е

Във Варна се проведе третата екологична акция “Сливи за смет”

Участниците в инициативата събраха над 100 кг отпадъци в прилежащите терени и зелените площи около раннохристиянския манастир в местността Джанавара
Във Варна се проведе третата екологична акция “Сливи за смет”

Във Варна се състоя третата плогинг акция от едногодишния цикъл “Сливи за смет”, организиран от международната корпорация КУБ с подкрепата на общността “Ми разом”. Събитието се проведе на територията на раннохристиянския манастир в местността Джанавара, разположен в близост до квартал Аспарухово.

Съобщава се, че участниците са събрали над 100 кг отпадъци в прилежащите терени и зелените площи около археологическия комплекс. Събраните материали са сортирани и предадени за рециклиране, а част от пластмасата ще бъде използвана за създаването на нов градски арт обект.

Първите плогинг инициативи бяха проведени в Природен парк “Златни пясъци” и по крайбрежната ивица от квартал Галата до Паша дере.

От старта на инициативата “Сливи за смет”, както съобщават от КУБ, доброволците са събрали над 800 кг отпадъци, възстановявайки чистотата на популярни варненски локации след туристическия сезон.

“С всяко ново събитие ползата, която жителите могат да донесат на своя град със съвместни усилия, става все по-очевидна. А за КУБ, като корпорация на отговорните строителни предприемачи, е много важно да бъде организатор на подобни инициативи. Това помага нашата работа по облагородяването на градската среда да стане обществено значима”, коментира основателят на КУБ корпорация Олег Невзоров.

2025 © Варна е / източник и снимки: КУБ Корпорация