Мобилно меню

Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Нарушават ли закона водачите на таксита, когато не връщат ресто, какви са другите нелоялни практики в бранша
Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Отказът на таксиметровите шофьори да връщат ресто на клиентите им може да бъде разгледано като нелоялна търговска практика. Това обясни основателят на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в ефира на Радио Фокус. Тя уточни, че става дума за случаите, в които има повторяемост на това поведение от страна на един и същи водач на такси или на дадена компания.

Руменова се позова на Закона за защита на потребителите и подчерта, че всеки търговец трябва да изпълнява своята дейност професионално и добросъвестно.

"В конкретния случай това означава шофьорите да са си набавили достатъчно количество монети и банкноти, за да имат възможност във всеки един момент да връщат на клиентите си точно толкова, колкото им дължат.

"Те ежедневно упражняват тази дейност, имат представа хората с какви пари идват, какво им връщат. Ако се наложи, периодично може допълнително да се снабдяват с още", коментира тя и призова при повече жалби Комисията за защита на потребителите да разглежда тези случаи за евентуално наличие на нелоялна търговска практика, която да бъде санкционирана и забранена. Другата компетентна институция, към която хората могат да се обръщат, е ИА "Автомобилна администрация". При ескалиране на ситуацията пък да се звъни на 112 или на полицията.

"Но най-сигурният коректив на дейността на търговците, най-голямата санкция идва от клиента", изтъкна тя и призова хората да дават отпор на подобни практики.

"Независимо от мотива на потребителя да ползва таксиметрова услуга – бърза, търси комфорт или друго, той трябва да я получи със съответното качество и коректност. Апелирам към всички, когато им се дължи ресто, а с едно или друго обяснение то не им се връща, да настояват в диалог с шофьора това да се случи, да го предупредят, че иначе ще информират таксиметровата компания и ще сезират отговорните институции, а при необходимост - действително да го сторят.", посочи Руменова. Тя препоръча също да се правят снимки с данните за името на водача на автомобила и номера му, за да може после, заедно с евентуално издаден касов бон, да се приложат към официална жалба. "Когато клиентите информират фирмата, а контролните органи извършат необходимите проверки, ще се разбере и дали това е практика на отделния шофьор или политика на компанията", добави експертът.

Руменова разказа и за друга некоректна практика на таксита – след като чуят адреса, посочват твърда сума и ако клиентът не приеме, отказват да го закарат.

"Важно е потребителите да не се съгласяват с никакъв вид практики, които им се струват нечестни, съмнителни и незаконни, да ги парират с поведението си."

Експертът по права на потребителите препоръча пазарът на таксиметровите услуги да бъде подложен на специален мониторинг, тъй като по думите ѝ не всички компании и шофьори са некоректни, а изрядните също като потребителите страдат от нелоялните практики на недобросъвестните. "Институциите трябва да бъдат чувствитени към проблемите на потребителите и да прилагат всичките си правомощия и цялата строгост на закона, за да установяват нарушенията, да ги санкционират и забраняват. Ако не го правят, а гражданите са активни до един момент, те ще спрат да бъдат такива, след като виждат, че няма адекватна реакция.", каза още тя.  

Според Габриела Руменова би могло да се помисли дали не са необходими законодателни промени в общия закон или в специален, така че шофьорите на таксита да бъдат задължени да разполагат с достатъчна наличност на монети и банкноти за връщане на ресто и/или пък абсолютно всички да приемат безкасови плащания.

2024 © Варна е

Във Варна се проведе третата екологична акция “Сливи за смет”

Участниците в инициативата събраха над 100 кг отпадъци в прилежащите терени и зелените площи около раннохристиянския манастир в местността Джанавара
Във Варна се проведе третата екологична акция “Сливи за смет”

Във Варна се състоя третата плогинг акция от едногодишния цикъл “Сливи за смет”, организиран от международната корпорация КУБ с подкрепата на общността “Ми разом”. Събитието се проведе на територията на раннохристиянския манастир в местността Джанавара, разположен в близост до квартал Аспарухово.

Съобщава се, че участниците са събрали над 100 кг отпадъци в прилежащите терени и зелените площи около археологическия комплекс. Събраните материали са сортирани и предадени за рециклиране, а част от пластмасата ще бъде използвана за създаването на нов градски арт обект.

Първите плогинг инициативи бяха проведени в Природен парк “Златни пясъци” и по крайбрежната ивица от квартал Галата до Паша дере.

От старта на инициативата “Сливи за смет”, както съобщават от КУБ, доброволците са събрали над 800 кг отпадъци, възстановявайки чистотата на популярни варненски локации след туристическия сезон.

“С всяко ново събитие ползата, която жителите могат да донесат на своя град със съвместни усилия, става все по-очевидна. А за КУБ, като корпорация на отговорните строителни предприемачи, е много важно да бъде организатор на подобни инициативи. Това помага нашата работа по облагородяването на градската среда да стане обществено значима”, коментира основателят на КУБ корпорация Олег Невзоров.

2025 © Варна е / източник и снимки: КУБ Корпорация