Мобилно меню

Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Нарушават ли закона водачите на таксита, когато не връщат ресто, какви са другите нелоялни практики в бранша
Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Отказът на таксиметровите шофьори да връщат ресто на клиентите им може да бъде разгледано като нелоялна търговска практика. Това обясни основателят на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в ефира на Радио Фокус. Тя уточни, че става дума за случаите, в които има повторяемост на това поведение от страна на един и същи водач на такси или на дадена компания.

Руменова се позова на Закона за защита на потребителите и подчерта, че всеки търговец трябва да изпълнява своята дейност професионално и добросъвестно.

"В конкретния случай това означава шофьорите да са си набавили достатъчно количество монети и банкноти, за да имат възможност във всеки един момент да връщат на клиентите си точно толкова, колкото им дължат.

"Те ежедневно упражняват тази дейност, имат представа хората с какви пари идват, какво им връщат. Ако се наложи, периодично може допълнително да се снабдяват с още", коментира тя и призова при повече жалби Комисията за защита на потребителите да разглежда тези случаи за евентуално наличие на нелоялна търговска практика, която да бъде санкционирана и забранена. Другата компетентна институция, към която хората могат да се обръщат, е ИА "Автомобилна администрация". При ескалиране на ситуацията пък да се звъни на 112 или на полицията.

"Но най-сигурният коректив на дейността на търговците, най-голямата санкция идва от клиента", изтъкна тя и призова хората да дават отпор на подобни практики.

"Независимо от мотива на потребителя да ползва таксиметрова услуга – бърза, търси комфорт или друго, той трябва да я получи със съответното качество и коректност. Апелирам към всички, когато им се дължи ресто, а с едно или друго обяснение то не им се връща, да настояват в диалог с шофьора това да се случи, да го предупредят, че иначе ще информират таксиметровата компания и ще сезират отговорните институции, а при необходимост - действително да го сторят.", посочи Руменова. Тя препоръча също да се правят снимки с данните за името на водача на автомобила и номера му, за да може после, заедно с евентуално издаден касов бон, да се приложат към официална жалба. "Когато клиентите информират фирмата, а контролните органи извършат необходимите проверки, ще се разбере и дали това е практика на отделния шофьор или политика на компанията", добави експертът.

Руменова разказа и за друга некоректна практика на таксита – след като чуят адреса, посочват твърда сума и ако клиентът не приеме, отказват да го закарат.

"Важно е потребителите да не се съгласяват с никакъв вид практики, които им се струват нечестни, съмнителни и незаконни, да ги парират с поведението си."

Експертът по права на потребителите препоръча пазарът на таксиметровите услуги да бъде подложен на специален мониторинг, тъй като по думите ѝ не всички компании и шофьори са некоректни, а изрядните също като потребителите страдат от нелоялните практики на недобросъвестните. "Институциите трябва да бъдат чувствитени към проблемите на потребителите и да прилагат всичките си правомощия и цялата строгост на закона, за да установяват нарушенията, да ги санкционират и забраняват. Ако не го правят, а гражданите са активни до един момент, те ще спрат да бъдат такива, след като виждат, че няма адекватна реакция.", каза още тя.  

Според Габриела Руменова би могло да се помисли дали не са необходими законодателни промени в общия закон или в специален, така че шофьорите на таксита да бъдат задължени да разполагат с достатъчна наличност на монети и банкноти за връщане на ресто и/или пък абсолютно всички да приемат безкасови плащания.

2024 © Варна е

Информират ученици във Варна за ползването на карти и билети в градския транспорт

Повод за кампанията са зачестилите случаи на пътуващи ученици без редовни превозни документи
Информират ученици във Варна за ползването на карти и билети в градския транспорт

Информационна кампания за ползването на карти или билети в обществения градски транспорт се провежда сред учениците от варненските училища. Тя е по инициатива на Общинското предприятие "Транспорт и автоматизирани системи за регулиране на уличното движение" (ТАСРУД), което отговаря за превозните документи на пътниците. Разяснителната кампания се провежда с посредничеството на Регионалното управление на образованието и директорите на училищата, като целта е информацията да достигне до всички ученици и техните родители на територията на община Варна.

Поводът са зачестилите случаи на пътуващи ученици без редовни карти или билети

От ОП „ТАСРУД“ напомнят, че превозният документ е необходим не само за заплащане на пътуването, но представлява и застраховка „Злополука на пътниците в средствата за обществен транспорт“, по която лицето се счита застраховано при ползване на този вид транспорт.

ОП „ТАСРУД“ предлага следните варианти за придобиване на редовен превозен документ:

1. Карта за пътуване:

  • За деца от 0 до 7 години картата е безплатна. Необходимите документи за издаването ѝ са: акт за раждане на детето и лична карта на един от родителите с постоянен адрес в град Варна.
  • За деца от 7 до 14 години картата е безплатна. Необходимите документи за издаването ѝ са: акт за раждане на детето и лична карта на един от родителите с постоянен или настоящ адрес в град Варна. Необходимо е присъствие на детето/ученика, за да се направи снимка.
  • Карта за пътуване за всички градски линии за ученици и студенти над 14 години с цена 15 лв./месец.  Необходимо е представянето на заверена ученическа или студентска карта.

2.Електронен билет – закупува се през мобилното приложение TicketVarna на цена от 1 лв. за 60 минути.

Лице, ползващо обществен градски транспорт, което не притежава редовен превозен документ, подлежи на глоба, напомнят от ОП ТАСРУД. Тя се налага от служители на предприятието по контрол на редовността на пътниците с билет за нередовен пътник в размер на 30 лв. или чрез издаване на Акт за установяване на административно нарушение по реда на Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), следван от Наказателно постановление. Съгласно разпоредбите на ЗАНН за малолетните и непълнолетните лица до 16-годишна възраст отговарят техните родители или настойници. Непълнолетните лица от 16 до 18-годишна възраст носят административно-наказателна отговорност, като на основание чл. 15, ал. 2 от ЗАНН глобата се заменя с обществено порицание.

По данни от ОП ТАСРУД при Община Варна от началото на учебната година до момента има издадени Наказателни постановления и се предприемат мерки срещу нередовните пътници - непълнолетни ученици.

2024 © Варна е