Мобилно меню

Експерти: Преди да купувате стоки за ученика, информирайте се за цените в интернет

Липса на цени и неясни промоционални послания нарушават правата на потребителите в някои големи търговски вериги
Експерти: Преди да купувате стоки за ученика, информирайте се за цените в интернет
518

Отсъстващи цени и поднесена неясно информация за условията, при които ще се продават на определена цена "стоки за ученика". Това са част от нарушенията, с които се сблъскват и през този сезон родителите при задължителните преди началото на всяка учебна година покупки за своите деца.

Така например, голяма търговска верига предлага за продажба тетрадки, моливи и химикалки, несесери, папки и други пособия за работа в клас с послание в червено "Сега ...“, последвано от съответната цена. Кампанията е с продължителност близо месец, но не е ясно какви ще бъдат цените на тези артикули, след като тя приключи. Не е изключена възможността да са по-ниски и това послание да е било за привличане на клиенти в пика на покупките, а когато вече всичко е осигурено, цените да бъдат свалени. Още повече, че тук няма твърдение за намаление и не се посочват задължителните в такъв случай съгласно Закона за защита на потребителите стара и нова цена, за да може клиентът да види каква отстъпка му се предлага в този обект.

Друго нарушение е липсата на цени за поставени в насипно състояние в щендери чанти, несесери и др., което лишава потребителя от важна информация, която трябва да получат преди вземането на решението за покупка. За някои от тези артикули цените са обявени на други щандове, на които въпросните стоки също могат да бъдат открити. Това обаче не освобождава търговеца от законовото задължение да посочи цената върху стоката, върху нейната опаковка или в непосредствена близост.  

От "Ние, потребителите" напомнят, че за дребни артикули като острилки, пергели, гуми, химикалки и други също трябва да се посочи цената, като тя може да е върху съд, в който са поставени всяка от тези стоки и да е упоменато, че важи за брой от съответния вид.

За да се възползват от най-изгодните предложения и да не стават жертва на различен тип нелоялни практики с послания от типа "само сега", "само тук" и пр., експертите по потребителски права препоръчват на родителите преди да закупят необходимите за децата им стоки за училище, да прегледат офертите в интернет. Това ще им спести време и ще им даде представа за диапазоните, в които се движат цените на интересуващите ги артикули.

2023 © Варна е

Измама или реални търговци: Кой плаши със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Множество сигнали за подобни практики са изпратени след празниците, съобщи Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите"
Измама или реални търговци: Кой плаши със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки. Това каза в ефира на Bulgaria ON AIR Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците. 

Съобщенията гласят, че получателят трябва или да вземе пратка, или да се откаже от нея и да заплати разходите по доставката и връщането, като в противен случай срещу него ще бъде заведено дело и това ще му донесе разходи в размер на от 1000 лв. до 4000 лв. за такси за съда, адвокатски хонорари, технически експертизи и т.н. 

"Заплахата със съд е един от най-притеснителните елементи в тези съобщения. Има строго определен ред, по който ние трябва да поръчаме, да получим пратката, да я платим и той е описан в общите условия. Куриерските служби имат свои условия – до 7 дни трябва да се получи и след това започва таксуване на всеки следващ ден. Но това не означава, че отиваме на съд", подчерта Руменова. 

Според нея, смущаващо е и насочено специално към непълнолетните изречение, което гласи, че при незаплащане на поръчана от тях пратка, ще се търси отговорност на техен родител или настойник. "Абсурдно е, защото при проблем с търговеца, ние не тръгваме да го съдим веднага, а опитваме да разрешим казуса в диалог. Без значение дали става дума за измама или насреща има реален търговец, всеки случай трябва да се изследва индивидуално, подобна комуникация е недопустима", категорична е тя. 

Руменова обясни, че по закон при договор от разстояние, който предвижда задължение за потребителя да извърши плащане, търговецът е длъжен да получи потвърждението на клиента, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна – например да има бутон с този надпис върху него или друга подобна функция. Там трябва ясно да са посочени също характеристиките на стоките и крайната цена. Ако търговецът не е изпълнил тези задължения, потребителят не е обвързан от договора или поръчката и няма право на каквито и да било претенции спрямо клиента. 

Експертът обърна внимание и на друг притеснителен пасаж от съобщенията – че при неполучаване на пратката потребителят ще дължи и куриерските разходи по доставката. Тя цитира закона и подчерта, че дори при упражнено право на отказ в 14-дневния срок разходите по доставката остават за търговеца. Руменова уточни, че изключение правят случаите, в които потребителят изрично е избрал начин на доставка, различен от стандартния за този електронен магазин. Освен това, ако търговецът се е съгласил предварително да поеме разходите по прибирането на стоката при упражнено право на отказ, то той следва да го направи, затова винаги трябва да се запознаваме с условията. 

На въпрос често ли потребителите ползват опцията "Преглед и тест", за да избегнат заплащане на непоръчани пратки, Габриела Руменова посочи, че това се прави основно от тези с повече опит, както и когато се пазарува за първи път от непознат за дадения потребител до момента електронен магазин. Тя обаче посъветва винаги да ползваме тази възможност, за да намалим рисковете, включително и от непреднамерени грешки. 

Всички правила във връзка с плащането и доставката трябва предварително да са описани в общите условия на търговеца – как става плащането, какви са сроковете, а не те да се налагат впоследствие с подобен тип агресивни послания, добави още тя. 

"Когато получим сигнал във връзка с подобни агресивни и заплашителни съобщения, ние извървяваме заедно с потребителя целия път на проверката. Оказва се, че някои от хората не са подготвени и попадат в капана на този, който изпраща съобщенията да ги вкара в паника и те стриктно да изпълнят това, което се очаква от тях, вместо да помислят кой е подателят, взаимодействали ли са с такъв търговец, очакват ли нещо от него", разказа Руменова. Целта е по такъв начин хората да се научат как сами да правят проверките си и да не се притесняват излишно в такива ситуации. 

2025 © Варна е