Мобилно меню

Голяма част от българите пазарували само заради обявено намаление

Заради атрактивни отстъпки много хора биха пазарували от непознат магазин само след проучване на търговеца или препоръка от познат
Голяма част от българите пазарували само заради обявено намаление

Близо 68% от българите признават, че макар и рядко, все пак правят покупка само заради съобщение за намаление. Водещи при вземането на решението са потребността от продукта или хипотетичната възможност да имат потребност от него в близко бъдеще. Заради атрактивни отстъпки преобладаващата част от хората биха пазарували от непознат магазин само след проучване на търговеца или препоръка от познат.

Това каза в сутрешния блок на БНТ основателят на онлайн платформата “Ние, потребителите” Габриела Руменова, като се позова на данни от специално проведена анкета на тема: Как пазарувате от кампании за намаления? и уточни, че в проучването са участвали над 1200 респондента, то не е представително и е по метода на отзовалите се.

Целта на допитването е не само да очертае моментната картина на нагласите на потребителите при пазаруване от кампании за намаления, но и да ги насочи към важни за тях аспекти и да им помогне да изградят полезни навици, когато избират стоки и услуги с отстъпки.

Според участвалите в анкетата, най-честите търговски нарушения при кампании за намаления са, че стоката изобщо не е продавана на по-високата цена, неправилно е изчислен процентът на отстъпката и че цената е намалена, след като предварително е била вдигната.

В отворен отговор на въпроса: “Склонни ли сте да рискувате да купите от непознати за Вас търговци, ако Ви предлагат атрактивни отстъпки?” участвалите в проучването са посочили още, че биха купили от непознати търговци заради намаление, но само при наличието на добри отзиви на други потребители или на възможност за преглед на пратката преди заплащане.

Извън предложените отговори на въпроса: “Когато сте били подвеждани при покупки от намаления, търговците са действали така: ...”, респондентите са добавили и варианти като изобщо я няма стоката, отстъпката не беше отразена на касата, скрити условия и др.

Някои отговори на отворения въпрос: “Какво би повишило доверието ви в кампаниите за намаление?” са:

  • коректност на търговците при обявяване и прилагане на отстъпките, ясни правила на кампанията;
  • реални намаления, а не търговски трикове;
  • истински намаления с отстъпки от 30 до 70%;
  • да не чистят застояла стока;
  • отзиви, подробно описани характеристики на продукта, снимки;
  • максималната прозрачност, която търговецът предоставя за себе си и услугите си;
  • намаленията да бъдат истински, а не предварително увеличени цени и уж направено намаление;
  • повече информация за наличности и бърза реакция от контролни органи, вкл. незабавно подаване на сигнал и проверка при нередности.

В студиото на “Денят започва” Габриела Руменова препоръча при използването на пиротехника да се проверява за наличието на информация за производител, за евентуално нарушен външен вид и да се спазват указанията за употреба.

При покупката на храни, особено на промоция, да се следи за изтекъл или изтичащ срок на годност, а алкохол да се пазарува само от легитимни търговци.

Подробни данни от анкетата:

Въпрос 1:

Случва ли Ви се да направите покупка само заради съобщение за намаление?

  • Рядко – 67,9%
  • Често – 17%
  • Никога – 15,1%

Въпрос 2:

Когато пазарувате от намаления, за Вас водещото е:

  • Потребността от стоката/услугата, която купувате – 36,7%
  • Хипотетичната възможност да имате потребност от стоката в близко бъдеще – 27,8%
  • Размерът на отстъпката – 15,8%
  • Качеството на продукта – 11,4%
  • Престижът на бранда – 5,7%
  • Невъзможността да преодолеете настойчивата реклама – 2,4%

Въпрос 3:

Склонни ли сте да рискувате да купите от непознати за Вас търговци, ако Ви предлагат атрактивни отстъпки?

  • Само след проучване на търговеца – 37,6%
  • Само след препоръка от познат – 30,1%
  • Да – 20,6%
  • Не – 11,5%

Въпрос 4:

Когато сте били подвеждани при покупки от намаления, търговците са действали така:

  • Стоката изобщо не е продавана на по-високата цена – 34,2%
  • Неправилно е изчислен процентът на отстъпката – 27,3%
  • Намалили са цената, след като предварително са я вдигнали – 17,7%
  • Обявеното намаление се е отнасяло само за група стоки, но не е било посочено предварително – 14,4%
  • Намалението е за единични артикули в магазина – 5,6%
2024 © Варна е

Поскъпва таксата за лична карта

Новите цени ще влязат в сила от януари 2026 година
Поскъпва таксата за лична карта

От януари 2026 година таксата за издаване на лична карта ще бъде 30 лева за документ със срок на валидност 10 години и 21 лева за 4-годишна валидност. Към момента тези цени са съответно 18 и 13 лева, които са валидни до края на тази година.

Документите за самоличност може да бъдат подменени и преди изтичане срока на тяхната валидност. Заявления може да се подават в сектор Български документи за самоличност във всяко районно управление на територията на съответната област чрез обикновена услуга.

Друга възможност за облекчаване на административното обслужване е порталът за електронни административни услуги на МВР на интернет адрес: e-uslugi.mvr.bg.

Чрез него всеки български гражданин, притежаващ валиден български квалифициран електронен подпис може да подаде заявление за издаване на лична карта и/или паспорт или да заяви получаване на удостоверение за събития и факти, свързани с издаването на документи.

Крайният срок за подаване на заявление за подновяване на лична карта е 30 (тридесет) дни, след датата на изтичане на валидността на личната карта.

При неспазване на срока за издаване на лична карта или подмяна на вече издадена, но с изтекъл срок на валидност, се налага глоба в размер от 50 (петдесет) до 250 (двеста и петдесет) лева. 

2025 © Варна е / Източник: БНТ