Мобилно меню

Интерактивна възможност "сканирай и слушай" предлага Музеят за нова история на Варна

Аудиоспотове възпроизвеждат с глас съдържанието на три изложени документа, а текстове са прочетени от екскурзовода в музея
Интерактивна възможност "сканирай и слушай" предлага Музеят за нова история на Варна

Ново интерактивно допълнение "сканирай и слушай" вече функционира към постоянната експозиция на Музея за нова история на Варна. Това са аудиоспотове, възпроизвеждащи с глас съдържанието на три изложени документа:

  • Благодарствено писмо, изпратено от инициативен комитет от варненски интелектуалци до кмета Петър Стоянов по повод откриването и освещаването на топлите и студени морски бани във Варна през 1926 г.;
  • Отворено писмо от председателя на Варненския клон на Българския зъболекарски съюз г-н Е. Коен до кмета Асен Брусев по повод откриването на сградата на Драматичния театър във Варна през 1932 г.;
  • Обръщението на Варненският окръжен училищен инспектор г-н С. Костов към кмета Асен Брусев по същия повод.

Всеки от аудиоспотовете се активира при сканиране с мобилен телефон на отделен QR код. Текстовете са прочетени от екскурзовода в музея.

"Целта на този избор е въпреки използването на електронно устройство, да се съхрани усещането за контакт с истински човек. Описаното нововъведение прави съдържанието на трите документа леснодостъпно за по-любознателните посетители на музея, тъй като текстовете им са писани на ръка и индивидуалните почерци са по-трудно четими", пояснява уредникът на експозицията в музей за нова история на Варна Теодор Роков.

Интерактивното допълнение към експозицията на музея "сканирай и слушай" е продължение на въведеното две години по-рано интерактивно допълнение "сканирай и гледай". То дава възможност при сканиране с мобилен телефон на отделни QR кодове да бъдат гледани кратки видеа как функционират 13 музейни експоната. Сред тях има различни механични устройства, използвани в градското стопанството и бита на варненци от края на XIX и началото  на XX в. Музеят за нова история на Варна е първият в града, който прилага този тип интерактивни допълнения, оживяващи неговата постоянна експозиция.

2025 © Варна е

Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Нужно е да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, изтъкна експертът по потребителски права Габриела Руменова
Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Даденото със закон право на отказ от онлайн покупка в 14-дневен срок изравнява ситуациите за потребителя, когато пазарува от интернет и във физически обект. Във физическия магазин всеки може да пипне, да провери функционалността на дадена стока, докато по интернет не може. Това поясни в интервю за Money.bg създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и уточни, че важно изискване за позоваването на това право е стоката да не е ползвана, а само изпробвана.   

"14-дневният срок е даден да обмислим дали направената от нас през интернет покупка наистина ни е нужна, дали не е била импулсивна. Дали добитата от нас представа от описаното и изобразеното съответства на това, което действително получаваме", обясни тя. "Този 14-дневен срок започва да тече от момента на получаването на пратката", уточни Руменова във връзка с изразени от потребители притеснения, че при забавяне на  доставката се отнема от времето за реализиране на това право.

Тя посочи още, че докато правото на отказ се дава за разсмисъл и за сравняване на характеристиките и показателите на продуктите, то развалянето на сделката при предявяване на рекламация заради съществуващ дефект е само една от възможностите, които търговецът може да предложи за решаване на проблема. Другите са безплатни за потребителите ремонт или замяна.

Руменова каза, че при позоваването на правото на рекламация често между потребителя и търговеца се водят спорове дали дефектът действително е съществувал към момент на продажбата или е възникнал в резултат на неправилна употреба. Законодателят обаче е предвидил, че когато търговецът твърди, че потребителят неправомерно е въздействал върху продукта, то той е този, който трябва да го докаже с независима експертиза.

В студиото на Money.bg експертът коментира и необходимостта да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, за да може те да не заобикалят всички регулации, на които останалите електронни търговци се подчиняват. Според нея това е в интерес и на потребителите, и на лоялната конкуренция. "Често потребителите предпочитат стоките от тези платформи, защото са по-евтини и към момента търговците там имат политика директно да възстановяват парите при отказ от покупката. Но, ако един неизправен трансформатор ви е запалил дома, пожарът е нанесъл щети и на имотите на съседите и те заведат дела срещу вас, оправдано ли е да си купите електрически уред на три пъти по-ниска от пазарната цена, което да причини загуби за хиляди левове? А, ако се загуби човешки живот?", обърна внимание тя и припомни случай на обгоряло дете заради дреха от запалима материя, купена от една от китайските платформи.

По предложение на Габриела Руменова с цел по-висока степен на защита на потребителите след общественото обсъждане на Закона за еврото текст от него е бил допълнен така, че в първия месец след въвеждането на единната европейска валута, когато разплащането ще е и в двете валути, при липса на достатъчна наличност в евро, да се връща изцяло в лева, т.е. да не се допуска "смесено ресто".

2025 © Варна е