Мобилно меню

Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Нужно е да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, изтъкна експертът по потребителски права Габриела Руменова
Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Даденото със закон право на отказ от онлайн покупка в 14-дневен срок изравнява ситуациите за потребителя, когато пазарува от интернет и във физически обект. Във физическия магазин всеки може да пипне, да провери функционалността на дадена стока, докато по интернет не може. Това поясни в интервю за Money.bg създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и уточни, че важно изискване за позоваването на това право е стоката да не е ползвана, а само изпробвана.   

"14-дневният срок е даден да обмислим дали направената от нас през интернет покупка наистина ни е нужна, дали не е била импулсивна. Дали добитата от нас представа от описаното и изобразеното съответства на това, което действително получаваме", обясни тя. "Този 14-дневен срок започва да тече от момента на получаването на пратката", уточни Руменова във връзка с изразени от потребители притеснения, че при забавяне на  доставката се отнема от времето за реализиране на това право.

Тя посочи още, че докато правото на отказ се дава за разсмисъл и за сравняване на характеристиките и показателите на продуктите, то развалянето на сделката при предявяване на рекламация заради съществуващ дефект е само една от възможностите, които търговецът може да предложи за решаване на проблема. Другите са безплатни за потребителите ремонт или замяна.

Руменова каза, че при позоваването на правото на рекламация често между потребителя и търговеца се водят спорове дали дефектът действително е съществувал към момент на продажбата или е възникнал в резултат на неправилна употреба. Законодателят обаче е предвидил, че когато търговецът твърди, че потребителят неправомерно е въздействал върху продукта, то той е този, който трябва да го докаже с независима експертиза.

В студиото на Money.bg експертът коментира и необходимостта да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, за да може те да не заобикалят всички регулации, на които останалите електронни търговци се подчиняват. Според нея това е в интерес и на потребителите, и на лоялната конкуренция. "Често потребителите предпочитат стоките от тези платформи, защото са по-евтини и към момента търговците там имат политика директно да възстановяват парите при отказ от покупката. Но, ако един неизправен трансформатор ви е запалил дома, пожарът е нанесъл щети и на имотите на съседите и те заведат дела срещу вас, оправдано ли е да си купите електрически уред на три пъти по-ниска от пазарната цена, което да причини загуби за хиляди левове? А, ако се загуби човешки живот?", обърна внимание тя и припомни случай на обгоряло дете заради дреха от запалима материя, купена от една от китайските платформи.

По предложение на Габриела Руменова с цел по-висока степен на защита на потребителите след общественото обсъждане на Закона за еврото текст от него е бил допълнен така, че в първия месец след въвеждането на единната европейска валута, когато разплащането ще е и в двете валути, при липса на достатъчна наличност в евро, да се връща изцяло в лева, т.е. да не се допуска "смесено ресто".

2025 © Варна е

От 2 октомври: Промени в автобусите за Виница

Те касаят маршрута и обслужването
От 2 октомври: Промени в автобусите за Виница

Във връзка с изграждане на канализационен клон по проект на ВиК-Варна и извършване на строително-монтажни работи с прокопаване на бул. "Осми приморски полк" в участъка от ул. "Арх. Манол Йорданов" до ул. "Катя Чукова", считано от 2 октомври 2025г. – четвъртък, се въвеждат следните промени в маршрута и обслужването на автобусна линия №31 по направление спирка "ЖП гара" - спирка "Светкавица" и по направление спирка "Обръщач Виница" – спирка "Разклон Виница": 

1.  Промени на временна линия №31/Светкавица след 09:30ч. на 02.10.2025г.: 

Делник/ Празник:

  • Маршрут: спирка "ЖП Гара" с начален час  05:10 ч. и краен час 21:40 ч. до спирка "Бриз"- интервал 30 минути. 
  • Маршрут: спирка "Бриз" с начален час 05:10 ч. и краен час 21:40 ч. до спирка "ЖП Гара"- интервал 30 минути.

Ще се обслужват всички спирки по маршрута двупосочно. Автобусите по този маршрут ще бъдат обозначени с допълнителни табели "31 - Бриз".

2.  Временно се преустановява обслужването на линия № 31/Разклон "Виница" след 10:30 ч. на 02.10.2025г. Продължава обслужването на маршрута с  разписанието на линия №30:

  • от спирка "Дом майка и дете" – 06:00, 08:30,12:00, 14:30, 18:00 и 21:00 ч.
  • от С.О. "Добрева Чешма" – 06:30, 09:00, 12:30, 15:00, 18:30 и 21:30 ч.

При промяна в срока за строително-монтажните дейности и предсрочно изпълнение, гражданите ще бъдат информирани своевременно за промяна в разписанието, допълват от ОП ТАСРУД.

2025 © Варна е