Мобилно меню

Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Нужно е да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, изтъкна експертът по потребителски права Габриела Руменова
Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Даденото със закон право на отказ от онлайн покупка в 14-дневен срок изравнява ситуациите за потребителя, когато пазарува от интернет и във физически обект. Във физическия магазин всеки може да пипне, да провери функционалността на дадена стока, докато по интернет не може. Това поясни в интервю за Money.bg създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и уточни, че важно изискване за позоваването на това право е стоката да не е ползвана, а само изпробвана.   

"14-дневният срок е даден да обмислим дали направената от нас през интернет покупка наистина ни е нужна, дали не е била импулсивна. Дали добитата от нас представа от описаното и изобразеното съответства на това, което действително получаваме", обясни тя. "Този 14-дневен срок започва да тече от момента на получаването на пратката", уточни Руменова във връзка с изразени от потребители притеснения, че при забавяне на  доставката се отнема от времето за реализиране на това право.

Тя посочи още, че докато правото на отказ се дава за разсмисъл и за сравняване на характеристиките и показателите на продуктите, то развалянето на сделката при предявяване на рекламация заради съществуващ дефект е само една от възможностите, които търговецът може да предложи за решаване на проблема. Другите са безплатни за потребителите ремонт или замяна.

Руменова каза, че при позоваването на правото на рекламация често между потребителя и търговеца се водят спорове дали дефектът действително е съществувал към момент на продажбата или е възникнал в резултат на неправилна употреба. Законодателят обаче е предвидил, че когато търговецът твърди, че потребителят неправомерно е въздействал върху продукта, то той е този, който трябва да го докаже с независима експертиза.

В студиото на Money.bg експертът коментира и необходимостта да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, за да може те да не заобикалят всички регулации, на които останалите електронни търговци се подчиняват. Според нея това е в интерес и на потребителите, и на лоялната конкуренция. "Често потребителите предпочитат стоките от тези платформи, защото са по-евтини и към момента търговците там имат политика директно да възстановяват парите при отказ от покупката. Но, ако един неизправен трансформатор ви е запалил дома, пожарът е нанесъл щети и на имотите на съседите и те заведат дела срещу вас, оправдано ли е да си купите електрически уред на три пъти по-ниска от пазарната цена, което да причини загуби за хиляди левове? А, ако се загуби човешки живот?", обърна внимание тя и припомни случай на обгоряло дете заради дреха от запалима материя, купена от една от китайските платформи.

По предложение на Габриела Руменова с цел по-висока степен на защита на потребителите след общественото обсъждане на Закона за еврото текст от него е бил допълнен така, че в първия месец след въвеждането на единната европейска валута, когато разплащането ще е и в двете валути, при липса на достатъчна наличност в евро, да се връща изцяло в лева, т.е. да не се допуска "смесено ресто".

2025 © Варна е

Във Варна се проведе втората акция "Сливи за смет": по плажовете бяха събрани 250 кг отпадъци

В края на годишния цикъл от събития КУБ Корпорация ще връчи награда на най-активния доброволец, събрал най-много "сливи"
Във Варна се проведе втората акция "Сливи за смет": по плажовете бяха събрани 250 кг отпадъци

Във Варна се проведе поредната екологична акция във формат плогинг, организирана от строително-инвестиционната корпорация КУБ. Служители на компанията и приятели от сдружение "Ми разом", се включиха в традиционното почистване на плажа, организирано вече повече от четвърт век от Туристическо дружество "Родни балкани", по случай Деня на Черно море.

Стотиците участници, разделени в малки групи, почистиха крайбрежната зона от квартал Галата, през хижи "Ветеран" и "Черноморец", до Паша дере, събирайки над 250 килограма отпадъци

Организаторите отбелязват, че серията плогинг акции е насочена към популяризиране на разделното събиране на отпадъци и личната отговорност за градската екология. Всички събрани отпадъци бяха предадени за сортиране; пластмасата ще бъде рециклирана и използвана за създаване на арт обект.

"С всяка следваща акция виждаме как все повече хора се интересуват от нашата инициатива, което не може да не ни радва. Културата на отговорност и съвместни действия в полза на общото благо е част от корпоративната култура на КУБ, защото за нас е важно не само да строим домове, а и да създаваме среда, в която хората искат да живеят – чиста, безопасна и вдъхновяваща. Затова сме благодарни на всеки варненец, който помага градът да става по-добър", посочи основателят на корпорацията Олег Невзоров.

Всички участници във втората акция получиха символични нашивки във форма на сливи – едновременно символ на проекта и насърчение за редовно участие. В края на годишния цикъл от събития КУБ Корпорация ще връчи награда на най-активния доброволец, събрал най-много "сливи".

2025 © Варна е / източник и снимки: КУБ Корпорация