Мобилно меню

Над 14 000 имота във Варна предстои да бъдат включени в канализационна мрежа

С проект за 138 млн. лв. над 14 000 имота във Варна ще бъдат включени в канализационна мрежа
Над 14 000 имота във Варна предстои да бъдат включени в канализационна мрежа

С нов мащабен проект на стойност 138,4 милиона лева, "ВиК" - Варна ще присъедини към канализационната мрежа още над 14 000 имота в селищни образувания край града. Средствата са осигурени по оперативна програма "Околна среда". Това съобщи днес зам.-управителят на дружеството Михаил Маринов, цитиран от БТА - Варна.

Освен създаване на канализационна мрежа в зони, които са на септични ями, и довеждащи колектори, проектът предвижда и изграждане и реконструкция на над 22 км магистрални и довеждащи водопроводи. Реализацията му ще затрудни движението в града, тъй като предвижда и оправянето на водопровода по един от най-натоварените булеварди - "Христо Смирненски". Освен това в рамките на строителните дейности ще има и смущения във водоподаването, допълни Маринов.

Ръководителят на проекта Сава Коев посочи, че освен за подобряване на услугите за клиентите на дружеството, инвестицията ще допринесе и за решаване на проблемите с качеството на водите в зоната на Офицерския плаж и във Варненското езеро. Предвижда се загубите на вода на фирмата да намалеят с между 3 и 5 процента.

Проблемът е, че проектът бе одобрен преди две години, но поради ред обективни причини не стартира веднага, а заради инфлацията строителните дейности поскъпнаха много, каза още Маринов. По думите му по оперативната програма е предвидена индексация на договорите с изпълнителите в рамките на 15 процента, но тя би трябвало да бъде поне 45 на сто. Как ще бъдат осигурени всички нужни средства, ще се решава на ниво държава и ЕК, обясни Маринов.

Кметът на Варна Иван Портних припомни, че живеещите в селищните образувания чакат канализация от десетилетия. Той увери, че след като строителните приключат с изпълнението на проекта, ще се мисли за асфалтиране на улиците. Междувременно общината ще поеме изцяло ремонта на бул. "Христо Смирненски", ул. "Прилеп" и други улици, където предстои да се работи.

Първата копка по проекта бе направена днес в село Каменар, където ще бъде изградена канализационна мрежа и довеждащ колектор. През следващата седмица ще стартира и реалната работа в част от селищните образувания. Сава Коев уточни, че с изпълнението на проекта са ангажирани два консорциума, в които влизат общо 5 строителни фирми. Строителният надзор ще бъде ангажимент също на обединение от 2 компании. Първите етапи от проекта трябва да приключат до края на 2023 година.

2022 © Варна е / Източник: БТА
Още по темата: Община Варна ВиК Варна
Още по темата: Община Варна ВиК Варна

Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Нарушават ли закона водачите на таксита, когато не връщат ресто, какви са другите нелоялни практики в бранша
Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Отказът на таксиметровите шофьори да връщат ресто на клиентите им може да бъде разгледано като нелоялна търговска практика. Това обясни основателят на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в ефира на Радио Фокус. Тя уточни, че става дума за случаите, в които има повторяемост на това поведение от страна на един и същи водач на такси или на дадена компания.

Руменова се позова на Закона за защита на потребителите и подчерта, че всеки търговец трябва да изпълнява своята дейност професионално и добросъвестно.

"В конкретния случай това означава шофьорите да са си набавили достатъчно количество монети и банкноти, за да имат възможност във всеки един момент да връщат на клиентите си точно толкова, колкото им дължат.

"Те ежедневно упражняват тази дейност, имат представа хората с какви пари идват, какво им връщат. Ако се наложи, периодично може допълнително да се снабдяват с още", коментира тя и призова при повече жалби Комисията за защита на потребителите да разглежда тези случаи за евентуално наличие на нелоялна търговска практика, която да бъде санкционирана и забранена. Другата компетентна институция, към която хората могат да се обръщат, е ИА "Автомобилна администрация". При ескалиране на ситуацията пък да се звъни на 112 или на полицията.

"Но най-сигурният коректив на дейността на търговците, най-голямата санкция идва от клиента", изтъкна тя и призова хората да дават отпор на подобни практики.

"Независимо от мотива на потребителя да ползва таксиметрова услуга – бърза, търси комфорт или друго, той трябва да я получи със съответното качество и коректност. Апелирам към всички, когато им се дължи ресто, а с едно или друго обяснение то не им се връща, да настояват в диалог с шофьора това да се случи, да го предупредят, че иначе ще информират таксиметровата компания и ще сезират отговорните институции, а при необходимост - действително да го сторят.", посочи Руменова. Тя препоръча също да се правят снимки с данните за името на водача на автомобила и номера му, за да може после, заедно с евентуално издаден касов бон, да се приложат към официална жалба. "Когато клиентите информират фирмата, а контролните органи извършат необходимите проверки, ще се разбере и дали това е практика на отделния шофьор или политика на компанията", добави експертът.

Руменова разказа и за друга некоректна практика на таксита – след като чуят адреса, посочват твърда сума и ако клиентът не приеме, отказват да го закарат.

"Важно е потребителите да не се съгласяват с никакъв вид практики, които им се струват нечестни, съмнителни и незаконни, да ги парират с поведението си."

Експертът по права на потребителите препоръча пазарът на таксиметровите услуги да бъде подложен на специален мониторинг, тъй като по думите ѝ не всички компании и шофьори са некоректни, а изрядните също като потребителите страдат от нелоялните практики на недобросъвестните. "Институциите трябва да бъдат чувствитени към проблемите на потребителите и да прилагат всичките си правомощия и цялата строгост на закона, за да установяват нарушенията, да ги санкционират и забраняват. Ако не го правят, а гражданите са активни до един момент, те ще спрат да бъдат такива, след като виждат, че няма адекватна реакция.", каза още тя.  

Според Габриела Руменова би могло да се помисли дали не са необходими законодателни промени в общия закон или в специален, така че шофьорите на таксита да бъдат задължени да разполагат с достатъчна наличност на монети и банкноти за връщане на ресто и/или пък абсолютно всички да приемат безкасови плащания.

2024 © Варна е