Мобилно меню

Отбелязваме Часът на земята и Световния ден на водата

Основният призив на инициативите е да опазваме природата с мисъл за устойчиво бъдеще
Отбелязваме Часът на земята и Световния ден на водата

Община Варна ще се включи и тази година в най-мащабната световна природозащитна инициатива "Часът на Земята", организирана от международната екоорганизация WWF.

В знак на съпричастност към каузата за опазване на природата, на 22 март, събота, от 20:30 ч. до 21:30 ч. ще бъде изключено осветлението на административната сграда на Община Варна. Приканват се гражданите също да загасят осветлението в домовете си за час с послание за по-устойчиво бъдеще.

Община Варна призовава всички граждани:

  • Да не допускаме изхвърляне на отпадъци в канализационната мрежа, отводнителните (охранителни) канали, дерета и канавки!
  • Да опазваме от замърсяване плажната ивица, морската вода и околната среда!
  • Да опазваме реките и влажните зони у нас, както и техните застрашени обитатели!
  • Да се обединим в подкрепа на природата и нашето общо по-добро бъдеще!

През тази година кампанията ще се проведе на 22 март и е под надслов „Абонирай се за природата“, с посланието, че изчезването на дивата природа не е кино, а се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните си решения. Единственият начин да не допуснем това да се случи, е да действаме заедно, което е и основното послание на „Часа на Земята“, посочват организаторите.

На този ден се отбелязва и Световният ден на водата, затова призивът е и за опазване на реките и влажните зони, както и техните застрашени обитатели.

Когато водата е оскъдна или замърсена, когато хората имат неравен или изобщо нямат достъп до водни ресурси, може да възникне напрежение между различни общности и държави.

За милиарди хора по света топенето на ледниците е пагубно, тъй като е причина за наводнения, суши, свлачища и покачване на морското равнище. Безброй общности и екосистеми са изложени на риск от опустошение.

В рамките на инициативата се набират и дарения за опазването на видрите, пред чието съществуване има сериозни заплахи. Речните прегради, пресушаването на влажни зони, замърсяването на водите, изсичането на крайречната растителност са само част от тях.

Когато опазваме дома на видрите, ние опазваме водните ресурси, без които никое създание не може да оцелее, посочват още от WWF.

По техни данни, някога видрите в България са били близо 5000, а днес  са не повече от 1500.

2025 © Варна е

Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Нужно е да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, изтъкна експертът по потребителски права Габриела Руменова
Какви са правата на потребителите, когато не са доволни от направена онлайн покупка

Даденото със закон право на отказ от онлайн покупка в 14-дневен срок изравнява ситуациите за потребителя, когато пазарува от интернет и във физически обект. Във физическия магазин всеки може да пипне, да провери функционалността на дадена стока, докато по интернет не може. Това поясни в интервю за Money.bg създателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и уточни, че важно изискване за позоваването на това право е стоката да не е ползвана, а само изпробвана.   

"14-дневният срок е даден да обмислим дали направената от нас през интернет покупка наистина ни е нужна, дали не е била импулсивна. Дали добитата от нас представа от описаното и изобразеното съответства на това, което действително получаваме", обясни тя. "Този 14-дневен срок започва да тече от момента на получаването на пратката", уточни Руменова във връзка с изразени от потребители притеснения, че при забавяне на  доставката се отнема от времето за реализиране на това право.

Тя посочи още, че докато правото на отказ се дава за разсмисъл и за сравняване на характеристиките и показателите на продуктите, то развалянето на сделката при предявяване на рекламация заради съществуващ дефект е само една от възможностите, които търговецът може да предложи за решаване на проблема. Другите са безплатни за потребителите ремонт или замяна.

Руменова каза, че при позоваването на правото на рекламация често между потребителя и търговеца се водят спорове дали дефектът действително е съществувал към момент на продажбата или е възникнал в резултат на неправилна употреба. Законодателят обаче е предвидил, че когато търговецът твърди, че потребителят неправомерно е въздействал върху продукта, то той е този, който трябва да го докаже с независима експертиза.

В студиото на Money.bg експертът коментира и необходимостта да се осигури безопасността на стоките и коректността на практиките на китайските платформи, за да може те да не заобикалят всички регулации, на които останалите електронни търговци се подчиняват. Според нея това е в интерес и на потребителите, и на лоялната конкуренция. "Често потребителите предпочитат стоките от тези платформи, защото са по-евтини и към момента търговците там имат политика директно да възстановяват парите при отказ от покупката. Но, ако един неизправен трансформатор ви е запалил дома, пожарът е нанесъл щети и на имотите на съседите и те заведат дела срещу вас, оправдано ли е да си купите електрически уред на три пъти по-ниска от пазарната цена, което да причини загуби за хиляди левове? А, ако се загуби човешки живот?", обърна внимание тя и припомни случай на обгоряло дете заради дреха от запалима материя, купена от една от китайските платформи.

По предложение на Габриела Руменова с цел по-висока степен на защита на потребителите след общественото обсъждане на Закона за еврото текст от него е бил допълнен така, че в първия месец след въвеждането на единната европейска валута, когато разплащането ще е и в двете валути, при липса на достатъчна наличност в евро, да се връща изцяло в лева, т.е. да не се допуска "смесено ресто".

2025 © Варна е