Мобилно меню

Отбелязват Международния ден на моряка с демонстрация по спасяване на човек зад борд

Акцията на 25 юни ще започне в 17,30 часа на Морска гара
Отбелязват Международния ден на моряка с демонстрация по спасяване на човек зад борд

Демонстрация по търсене и спасяване при сигнал "Човек зад борд", ще направят доброволци от сдружение "Булсар-к.д.п. Никифор Герчев" в Международния ден на моряка на 25 юни във Варна. Спасителната акция ще започне в 17,30 часа на Морска гара - Варна. В инициативата се включват и водолази от клуб "Приятели на морето", както и доброволци от Български Червен кръст, които ще покажат как се оказва първа помощ на пострадалите.

Екип от членове на организацията за търсене и спасяване по море "Булсар - к.д.п. Никифор Герчев" ще покажат аварийно-спасителни действия в различни ситуации при бедствия на море. По време на акцията спасителните лодки на членове на организацията "Булсар" ще излязат в открито море и доброволци ще покажат как се действа при сигнал "Човек паднал зад борд". "Спасените" ще бъдат транспортирани до брега с лодките и там ще бъде оказана спешна долекарска медицинска помощ на "пострадалите".  

Сдружението "Булсар" е създадено на 20 април 1996 г. по инициатива на капитан далечно плаване Никифор Герчев. Доброволческата организация е с идеална цел за координация, търсене и спасяване на бедстващи хора, оцелели след катастрофи в българския морски отговорен район. Членове на сдружението са изявени морски специалисти с познания по търсене и спасяване на море, както и собственици на малки плавателни съдове, които се включват в помощ за осъществяване на дейността на организацията.

Международният ден на моряка е обявен от Международната морска организация (ИМО) през 2010 г. и се празнува всяка година на 25 юни.

"Навигиране в бъдещето: безопасността на първо място!/ Navigating the future: safety first!" е темата, избрана от Международната морска организация за честванията през 2024 г., които ще приключат с отбелязването на Световния ден на морето на 26 септември.

2024 © Варна е / снимки: Сдружение "Булсар"

Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Нарушават ли закона водачите на таксита, когато не връщат ресто, какви са другите нелоялни практики в бранша
Експерт настоява за специални проверки на таксиметровите услуги

Отказът на таксиметровите шофьори да връщат ресто на клиентите им може да бъде разгледано като нелоялна търговска практика. Това обясни основателят на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в ефира на Радио Фокус. Тя уточни, че става дума за случаите, в които има повторяемост на това поведение от страна на един и същи водач на такси или на дадена компания.

Руменова се позова на Закона за защита на потребителите и подчерта, че всеки търговец трябва да изпълнява своята дейност професионално и добросъвестно.

"В конкретния случай това означава шофьорите да са си набавили достатъчно количество монети и банкноти, за да имат възможност във всеки един момент да връщат на клиентите си точно толкова, колкото им дължат.

"Те ежедневно упражняват тази дейност, имат представа хората с какви пари идват, какво им връщат. Ако се наложи, периодично може допълнително да се снабдяват с още", коментира тя и призова при повече жалби Комисията за защита на потребителите да разглежда тези случаи за евентуално наличие на нелоялна търговска практика, която да бъде санкционирана и забранена. Другата компетентна институция, към която хората могат да се обръщат, е ИА "Автомобилна администрация". При ескалиране на ситуацията пък да се звъни на 112 или на полицията.

"Но най-сигурният коректив на дейността на търговците, най-голямата санкция идва от клиента", изтъкна тя и призова хората да дават отпор на подобни практики.

"Независимо от мотива на потребителя да ползва таксиметрова услуга – бърза, търси комфорт или друго, той трябва да я получи със съответното качество и коректност. Апелирам към всички, когато им се дължи ресто, а с едно или друго обяснение то не им се връща, да настояват в диалог с шофьора това да се случи, да го предупредят, че иначе ще информират таксиметровата компания и ще сезират отговорните институции, а при необходимост - действително да го сторят.", посочи Руменова. Тя препоръча също да се правят снимки с данните за името на водача на автомобила и номера му, за да може после, заедно с евентуално издаден касов бон, да се приложат към официална жалба. "Когато клиентите информират фирмата, а контролните органи извършат необходимите проверки, ще се разбере и дали това е практика на отделния шофьор или политика на компанията", добави експертът.

Руменова разказа и за друга некоректна практика на таксита – след като чуят адреса, посочват твърда сума и ако клиентът не приеме, отказват да го закарат.

"Важно е потребителите да не се съгласяват с никакъв вид практики, които им се струват нечестни, съмнителни и незаконни, да ги парират с поведението си."

Експертът по права на потребителите препоръча пазарът на таксиметровите услуги да бъде подложен на специален мониторинг, тъй като по думите ѝ не всички компании и шофьори са некоректни, а изрядните също като потребителите страдат от нелоялните практики на недобросъвестните. "Институциите трябва да бъдат чувствитени към проблемите на потребителите и да прилагат всичките си правомощия и цялата строгост на закона, за да установяват нарушенията, да ги санкционират и забраняват. Ако не го правят, а гражданите са активни до един момент, те ще спрат да бъдат такива, след като виждат, че няма адекватна реакция.", каза още тя.  

Според Габриела Руменова би могло да се помисли дали не са необходими законодателни промени в общия закон или в специален, така че шофьорите на таксита да бъдат задължени да разполагат с достатъчна наличност на монети и банкноти за връщане на ресто и/или пък абсолютно всички да приемат безкасови плащания.

2024 © Варна е