Мобилно меню

Работилница за младежи "Рециклирай умно" организират на 18 октомври

Участниците в инициативата ще разглобяват стари електрически уреди и ще рециклират електронни отпадъци
Работилница за младежи "Рециклирай умно" организират на 18 октомври

Младежи ще разглобяват стари електрически уреди и ще рециклират електронни отпадъци на 18 октомври от 18 часа в офиса на Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. Работилницата "Рециклирай умно" е с вход свободен, но е нужна предварителна регистрация за участие, която може да се направи ТУК.

Всеки може да донесе стар лаптоп, телефон, таблет, малък домашен електроуред, да научи как да го разглобява безопасно и какви части от него може да рециклира.

Отпадъците от електрическо и електронно оборудване стават все повече, а от тях се рециклират по-малко от 40%. За около 10 години количеството електронно оборудване, произведено в ЕС, се е увеличило почти двойно. Събраните електронни отпадъци възлизат на 4,9 млн. тона по официални данни през 2021 г., което е средно по 11 кг на всеки гражданин на съюза. Това спестява на околната среда и на европейската икономика средно годишно 1,5 млн. т желязо, близо 190 т мед, 30 т злато. Изхвърленото електронно и електрическо оборудване съдържа потенциално вредни материали, които замърсяват околната среда и увеличават здравните рискове за хората.

Работилницата "Рециклирай умно" е част от инициативата "Зелените петъци за младежи", която се реализира с финансовата подкрепа на Община Варна.

Над 150 участници се включиха в 20 работилници и лекции, организирани по проекта това лято.

Освен в офиса на сдружението, варненци може да поканят екоработилниците на гости и в техния офис, училище или детска градина. Има възможности за провеждане на изнесени обучения за изработка на сапуни, на сламен кошер, къща за насекоми, за рециклиране на текстил или за органични практики в екологичното земеделие.

Всеки петък на ул. "Сава Радулов" 14 във Варна може да се дари час за околната среда, да се да донесе стъклено шише от парфюм или флакон от дезодорант за рециклиране. Срещу символично дарение може да се вземе стара, но ценна за някого книга или продукт с кауза и да се подкрепи някоя от екологичните кампании на сдружението.

2024 © Варна е

Експерт: Масата от потребители действат като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти

Най-ниската цена не е икономически най-изгодната сделка, а цената обикновено има пряко отношение към качеството и безопасността на стоките, алармира Габриела Руменова
Експерт: Масата от потребители действат като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти

Макар да се наблюдават тенденции за зараждане на промени в поведението на отделни групи потребители при избора на стоки в посока търсене на оптимално съотношение цена-качество, все още като главен мотив при вземането на решение за покупка сред мнозинството от хората се очертава цената, независимо от националността на търговеца. Същевременно обаче, дори цената да е определяща при избора, когато става дума за разочарование от икономическия субект или от продукта, на първо място излиза лошото качество на изделието. Това посочва основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в интервю за списание „Мениджър“.

“Един потребител може да реши да купи от даден търговец, но когато не хареса продукта, по-вероятно е да не се върне при него за повторно пазаруване. Значение за последваща неудовлетвореност от покупката имат и т.нар. тъмни модели (различни форми на нелоялни търговски практики) на китайските платформи, които не дават възможност на потребителите да се запознаят с това кой е продавачът, какви са характеристиките на продуктите, каква ще е крайната цена и др. нарушения на европейското законодателство в областта на потребителската защита, правото на интелектуална собственост, защитата на данните, трудовото право и др.”, коментира още тя.

Според Руменова преобладаващата част от потребителите са водени от идеята за сделки на възможно най-ниски цени и често оставят на заден план качеството на продуктите и идеята за изграждане въз основата на него на доверие към даден бранд, търговец или магазин. “Като членове на едно консуматорско общество, те действат досущ като номади, тръгнали на лов за най-изгодните оферти и готови във всеки един момент да сменят ареала си, ако “ресурсите” се изчерпат. Още по-сериозният проблем е, че тези групи потребители не отчитат, че съществена част от качеството на продукта е неговата безопасност, най-ниската цена не е икономически най-изгодната за тях сделка, а цената обикновено има пряко отношение към качеството и безопасността на стоките. Но темата безопасност на стоките включва не само видимите за потребителите недостатъци като например лошо качество на материалите и паянтови конструкции, но и скрити несъответствия – химически рискове, ненадеждна изолация на части под напрежение, рискови за най-малките елементи и др.”, обяснява Руменова като дългогодишен експерт в сферата на потребителската защита.

“Това са невралгичните точки, в които трябва да се интервенира спрямо потребителите при неравното съревнование с конкуренцията най-вече от трети страни, където, освен всичко друго, търговците не са задължени да отговарят на редица законови изисквания като тези в Европейския съюз”, добавя тя.

Руменова счита, че друг аспект при изграждането на доверие в качеството на продуктите е инвестирането на усилия в мерки за минимизиране на проблема с недоверието заради фалшиви отзиви, като премахване на автори на такива оценки, замяна на рецензиите с проучвания на клиенти и др. Фалшивите мнения са проблем за лоялната конкуренция между компаниите, тъй като може да окажат голямо влияние върху продажбите, а също така са проблем за потребителите, които може да бъдат подведени.

2025 © Варна е