Мобилно меню

С поредица инициативи: Във Варна отбелязаха Националния ден на безопасността на движението по пътищата

"На пътя животът е с предимство" е мотото на кампанията тази година
С поредица инициативи: Във Варна отбелязаха Националния ден на безопасността на движението по пътищата

На 29 юни отбелязaхме Националния ден на безопасността на движението по пътищата. Той се чества ежегодно от 2019 година насам, по решение на правителството на Република България. И през тази година бяха проведени редица инициативи, с които да се засили вниманието на обществото към проблемите на пътната безопасност. Всички те преминаха под мотото

"На пътя животът е с предимство".

Целта е с началото на лятната ваканция за децата и преди множеството пътувания през юли и август да се акцентира върху безопасността на движението по пътищата. Средностатистически именно през тези летни месеци настъпват най-много инциденти. Предпоставка за това е и увеличеният туристически поток в страната ни през този период. Затова бе определен национален ден, в който да се планират и реализират редица инициативи за по-безопасно и толерантно движение, непосредствено преди периода на повишения брой пътувания, свързани с летните отпуски.

На 27 юни беше проведена специализирана полицейска операция по метода на "широкообхватен  контрол" в гр. Варна  - на бул. "Васил Левски", след спирка "Дубровник". Основната цел на акцията е проверка на водачите за управление на МПС след употреба на алкохол и наркотични вещества,  както и контрол на техническата изправност на автомобилите, обезопасителните системи и редовност на документите. По време на полицейската операция служители от дирекция "Превенции" към Община Варна заедно с ученици раздаваха на спрените за проверка водачи флаери,  свързани с пътната безопасност.

На 28 юни подобна акция бе проведена на пътя Аксаково-Добрич, с участието на контролни органи от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Агенция "Митници", Национална агенция по приходите (НАП) и служители на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" (ИАГИТ). Инициативата има за цел ограничаване броя на тежките ПТП, чрез установяване и санкциониране на нарушенията допускани от водачите на МПС.

На 29 юни служители на сектор "Пътна полиция"- към ОДМВР Варна се включиха в мероприятие свързано с пътната безопасност, инициирано от СБА -Варна. Състезанието по приложно колоездене за деца велосипедисти се проведе в събота на входа на Морската градина. По време на мероприятието униформените изнесоха лекция за основните правила за безопасно придвижване при управление на велосипед.

На 1 юли пътни полицаи взеха участие в открит урок по пътна безопасност в детска градина "Слънчо" във Варна.

Повечето от инициативите по повод Националния ден на безопасността на движението са насочени към децата и младежите.

По данни на СЗО, нараняванията при ПТП в световен мащаб са водещата причина за смъртност във възрастовата група от 5 до 29 години.

Приоритет e подобряване на обучението по безопасност на движението, като от значение е то да започва от най-ранна възраст и да се надгражда през годините. Посланието към младежите, които скоро са придобили правоспособност за управление на МПС и към тези, на които това скоро предстои, е да не надценяват собствените си умения и да бъдат внимателни и отговорни на пътя.

2024 © Варна е

Измама или реални търговци: Кой плаши със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Множество сигнали за подобни практики са изпратени след празниците, съобщи Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите"
Измама или реални търговци: Кой плаши със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки. Това каза в ефира на Bulgaria ON AIR Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците. 

Съобщенията гласят, че получателят трябва или да вземе пратка, или да се откаже от нея и да заплати разходите по доставката и връщането, като в противен случай срещу него ще бъде заведено дело и това ще му донесе разходи в размер на от 1000 лв. до 4000 лв. за такси за съда, адвокатски хонорари, технически експертизи и т.н. 

"Заплахата със съд е един от най-притеснителните елементи в тези съобщения. Има строго определен ред, по който ние трябва да поръчаме, да получим пратката, да я платим и той е описан в общите условия. Куриерските служби имат свои условия – до 7 дни трябва да се получи и след това започва таксуване на всеки следващ ден. Но това не означава, че отиваме на съд", подчерта Руменова. 

Според нея, смущаващо е и насочено специално към непълнолетните изречение, което гласи, че при незаплащане на поръчана от тях пратка, ще се търси отговорност на техен родител или настойник. "Абсурдно е, защото при проблем с търговеца, ние не тръгваме да го съдим веднага, а опитваме да разрешим казуса в диалог. Без значение дали става дума за измама или насреща има реален търговец, всеки случай трябва да се изследва индивидуално, подобна комуникация е недопустима", категорична е тя. 

Руменова обясни, че по закон при договор от разстояние, който предвижда задължение за потребителя да извърши плащане, търговецът е длъжен да получи потвърждението на клиента, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна – например да има бутон с този надпис върху него или друга подобна функция. Там трябва ясно да са посочени също характеристиките на стоките и крайната цена. Ако търговецът не е изпълнил тези задължения, потребителят не е обвързан от договора или поръчката и няма право на каквито и да било претенции спрямо клиента. 

Експертът обърна внимание и на друг притеснителен пасаж от съобщенията – че при неполучаване на пратката потребителят ще дължи и куриерските разходи по доставката. Тя цитира закона и подчерта, че дори при упражнено право на отказ в 14-дневния срок разходите по доставката остават за търговеца. Руменова уточни, че изключение правят случаите, в които потребителят изрично е избрал начин на доставка, различен от стандартния за този електронен магазин. Освен това, ако търговецът се е съгласил предварително да поеме разходите по прибирането на стоката при упражнено право на отказ, то той следва да го направи, затова винаги трябва да се запознаваме с условията. 

На въпрос често ли потребителите ползват опцията "Преглед и тест", за да избегнат заплащане на непоръчани пратки, Габриела Руменова посочи, че това се прави основно от тези с повече опит, както и когато се пазарува за първи път от непознат за дадения потребител до момента електронен магазин. Тя обаче посъветва винаги да ползваме тази възможност, за да намалим рисковете, включително и от непреднамерени грешки. 

Всички правила във връзка с плащането и доставката трябва предварително да са описани в общите условия на търговеца – как става плащането, какви са сроковете, а не те да се налагат впоследствие с подобен тип агресивни послания, добави още тя. 

"Когато получим сигнал във връзка с подобни агресивни и заплашителни съобщения, ние извървяваме заедно с потребителя целия път на проверката. Оказва се, че някои от хората не са подготвени и попадат в капана на този, който изпраща съобщенията да ги вкара в паника и те стриктно да изпълнят това, което се очаква от тях, вместо да помислят кой е подателят, взаимодействали ли са с такъв търговец, очакват ли нещо от него", разказа Руменова. Целта е по такъв начин хората да се научат как сами да правят проверките си и да не се притесняват излишно в такива ситуации. 

2025 © Варна е