Мобилно меню

За какво да внимаваме, когато избираме ученически раници и пособия

При установяване на дефект, срокът за предявяване на рекламация е до две години, независимо дали покупката е направена от физически или от електронен магазин, подчертава експертът по права на потребителите Габриела Руменова
За какво да внимаваме, когато избираме ученически раници и пособия

В навечерието на първия учебен ден изборът на най-подходяща ученическа раница е въпрос, пред който са изправени много родители. Как да подходим, за да сме сигурни, че сме взели правилно решение, съветва експертът и основател на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Посещение на сайта на производителя на ученическата раница ще ни даде по-сигурна гаранция, че тя е ергономична. Когато има такова послание от търговеца на дребно, не трябва да му се доверяваме безпрекословно. След това трябва да проверим каква е вместимостта на раницата и каква тежест може са понесе, за да не се стигне до скъсване заради претоварване", обърна внимание тя в ефира на телевизия Bulgaria ON Air.

Руменова припомни, че при установяване на дефект, срокът за предявяване на рекламация е до две години, независимо дали покупката е направена от физически или от електронен магазин.

"По отношение на връщането на ученическа стока заради това, че не е харесала на детето или пък не му е по мярка, срокът е 14 дни при покупка от Интернет. От физически магазин - трябва да проверим предварително дали конкретният търговец дава такава възможност, тъй като по закон не е длъжен на това. Ако обаче е поел такъв ангажимент, е длъжен да спази уговорката", обясни още експертът. Руменова уточни, че за да бъде уважено правото на отказ, стоката не трябва да е ползвана, а само изпробвана. За покупките от физически магазини ще бъде необходим платежен документ, а за поръчаните онлайн са достатъчни и електронно създадените при покупката документи.

Връщането заради дефект е възможно и за съвсем малки ученически пособия като химикалки, гумички, флумастери и др., независимо от тяхната цена, каза още Габриела Руменова. "Законът не прави разлика по отношение на видовете стоки. При несъответствие потребителят най-вероятно ще предяви рекламация, особено ако е скъп химикал или флумастер. И е добре да направи това, тъй като по този начин ще покаже на търговеца, че трябва да бъдат коректни към нас. Тези флумастери може да спрат да пишат, защото са продавани извън срока им на годност", допълни тя.

По повод наскоро изнесената информация от американски власти за продавани през китайски платформи опасни детски стоки заради конструктивни и химически рискове Габриела Руменова предупреди винаги да се търси информация за производителя и вносителя. При липса на такава или ако не е наличен представител на търговеца в страна от Европейския съюз, който да отговаря за безопасността на стоката, да се въздържаме от покупката.

2024 © Варна е

Информират ученици във Варна за ползването на карти и билети в градския транспорт

Повод за кампанията са зачестилите случаи на пътуващи ученици без редовни превозни документи
Информират ученици във Варна за ползването на карти и билети в градския транспорт

Информационна кампания за ползването на карти или билети в обществения градски транспорт се провежда сред учениците от варненските училища. Тя е по инициатива на Общинското предприятие "Транспорт и автоматизирани системи за регулиране на уличното движение" (ТАСРУД), което отговаря за превозните документи на пътниците. Разяснителната кампания се провежда с посредничеството на Регионалното управление на образованието и директорите на училищата, като целта е информацията да достигне до всички ученици и техните родители на територията на община Варна.

Поводът са зачестилите случаи на пътуващи ученици без редовни карти или билети

От ОП „ТАСРУД“ напомнят, че превозният документ е необходим не само за заплащане на пътуването, но представлява и застраховка „Злополука на пътниците в средствата за обществен транспорт“, по която лицето се счита застраховано при ползване на този вид транспорт.

ОП „ТАСРУД“ предлага следните варианти за придобиване на редовен превозен документ:

1. Карта за пътуване:

  • За деца от 0 до 7 години картата е безплатна. Необходимите документи за издаването ѝ са: акт за раждане на детето и лична карта на един от родителите с постоянен адрес в град Варна.
  • За деца от 7 до 14 години картата е безплатна. Необходимите документи за издаването ѝ са: акт за раждане на детето и лична карта на един от родителите с постоянен или настоящ адрес в град Варна. Необходимо е присъствие на детето/ученика, за да се направи снимка.
  • Карта за пътуване за всички градски линии за ученици и студенти над 14 години с цена 15 лв./месец.  Необходимо е представянето на заверена ученическа или студентска карта.

2.Електронен билет – закупува се през мобилното приложение TicketVarna на цена от 1 лв. за 60 минути.

Лице, ползващо обществен градски транспорт, което не притежава редовен превозен документ, подлежи на глоба, напомнят от ОП ТАСРУД. Тя се налага от служители на предприятието по контрол на редовността на пътниците с билет за нередовен пътник в размер на 30 лв. или чрез издаване на Акт за установяване на административно нарушение по реда на Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), следван от Наказателно постановление. Съгласно разпоредбите на ЗАНН за малолетните и непълнолетните лица до 16-годишна възраст отговарят техните родители или настойници. Непълнолетните лица от 16 до 18-годишна възраст носят административно-наказателна отговорност, като на основание чл. 15, ал. 2 от ЗАНН глобата се заменя с обществено порицание.

По данни от ОП ТАСРУД при Община Варна от началото на учебната година до момента има издадени Наказателни постановления и се предприемат мерки срещу нередовните пътници - непълнолетни ученици.

2024 © Варна е