Мобилно меню

25 години навърши емблематичното "Лондонско око"

135-метровото виенско колело, което се издига на южния бряг на Темза, е отпечатано върху сувенири, рисувано е от улични художници и е запечатано в милиони снимки на туристи
25 години навърши емблематичното "Лондонско око"

 

25 години от създаването си чества емблематичното "Лондонско око". Неговият архитект Джулия Барфийлд е щастлива да наблюдава творението си четвърт век по-късно. "Никога не бих предположила, че то все още ще е тук, 25 години по-късно!", отбелязва тя, цитирана от агенция Франс прес.

Барфийлд проектира гигантското колело, издигнато на южния бряг на река Темза на 9 март 2000 г., заедно с покойния си вече съпруг Дейвид Маркс. Предполагаше се това да е петгодишна временна конструкция, чрез която да бъде отпразнувано новото хилядолетие, припомня АФП.

"Лондонско око" обаче се установи трайно като част от пейзажа на Лондон, превръщайки се в един от неговите символи. Днес характерният му 135-метров силует е отпечатан върху сувенири, рисуван от улични художници и е сниман от милиони туристи.

"Основната цел бе да се осигури спираща дъха гледка към града", разказа Джулия Барфийлд пред АФП. Тя е доволна, че 25 години по-късно хората все още се качват в кабинките на виенското колело.

Въпреки цената си (42 британски лири или около 50 евро за стандартен билет, закупен на място), "Лондонско око" е една от най-посещаваните платени атракции във Великобритания.

Всяка година около 3,5 милиона туристи правят половинчасовата обиколка с панорамни гледки.

"Беше впечатляващо", казва Леонардо Мануел, 13-годишен турист от Перу, посещаващ Европа със семейството си за първи път. "Да дойда в Лондон беше една от мечтите ми. Успяхме да разгледаме целия град, бавно, отделяйки време да му се възхищаваме", обяснява той.

Със своите 32 кабинки, всяка от които представлява един от кварталите на град Лондон и може да побере до 25 души, "Лондонско око" е истински стоманен гигант.

Проектирайки колелото, архитектите искат да създадат усещане за чудо у посетителите. "Идеята беше, когато видят структурата, да си кажат: "Уау, как го направиха?", разказва Барфийлд.

И все пак "раждането" на прочутото виенско колело не е без проблеми.

Първоначално проектът е отхвърлен при поканата за предложения за създаване на нов паметник в града за отпразнуването началото на 21 век. Джулия Барфийлд и Дейвид Маркс обаче не се отказват и работят усилено години наред, за да получат финансиране, спомня си архитектката.

Необичайната структура освен това изисква редица иновации - както технически, така и материални.

Специално извито стъкло за кабинките се налага да бъде внесено от Венеция, като различните части са транспортирани по река Темза.

Работниците дори влизат във водата, за да сглобят колелото. Накрая, вдъхновено от технологиите, използвани при инсталиране на петролни платформи в Северно море, колелото бавно е повдигнато в изправено положение... два пъти, защото при първия опит кабелите поддават заради твърде голямата тежест на конструкцията.

Други технически проблеми принуждават посетителите да изчакат с няколко месеца, преди да могат да се качат за първи път на Колелото на хилядолетието.

"Лондонско око" се присъедини към редица други конструкции, които бяха издигнати в британската столица, за да отбележат зората на нова ера, сред които купола "Милениъм Доум" (или Купола на хилядолетието, построен на полуостров Гринуич в Югоизточен Лондон), "Милениум Бридж" (пешеходен висящ мост над река Темза) и галерията за модерно изкуство "Тейт Модърн".

В началото на новото хилядолетие "Лондонско око" бе най-голямото виенско колело в света. От тогава обаче то отстъпи водещата си позиция, която в момента се държи от виенското колело в Дубай, допълва АФП, цитирана от Радио Варна.

2025 © Варна е / снимки: londoneye.com

Навръх 70-ия си юбилей: Варненска легенда във ветроходството тръгва на самотно околосветско плаване с яхта

Очаква се к.д.п. Светлозар Тенев да проплава около 26 000 морски мили, преминавайки под нос Добра надежда, остров Стюарт и нос Хорн - нещо което не е правено самостоятелно до този момент, от нито един българин
Навръх 70-ия си юбилей: Варненска легенда във ветроходството тръгва на самотно околосветско плаване с яхта

Капитан далечно плаване Светлозар Тенев, една от живите легенди на родното ветроходство, тръгва на самотна обиколка на света с яхта. Това трябва да стане около 20 октомври 2025 г., само седмица след като мореплавателят навърши 70 години. Маршрутът, през който ще премине със своята лодка "Огинев", е с дължина близо 26 000 морски мили. От Варна до Лас Па̀лмас де Гран Кана̀рия с него ще има още един човек на борда, след което Тенев ще продължи сам. От Лас Палмас яхтата се отправя към нос Добра надежда. Първо спиране за зареждане на провизии ще направи в Кейптаун, столицата на Южна Африка. После плаването ще продължи под остров Стюарт, който е най-южната точка на Нова Зеландия. В югозападната част на Тихия океан ще бъде и втората спирка за бункер и провизии. След това плаването продължава към нос Хорн и последващо спиране в Аржентина. От Аржентина "Огинев" и кап. Тенев затварят обиколката в Лас Палмас, след което се завръщат във Варна.

Очаква се цялото плаване да продължи между 6 и 8 месеца.

К.д.п. Светлозар Тенев е роден във Варна на 14.10.1955 г. С ветроходство се занимава от 1968 г. Сред най-големите му спортни постижения са 5 участия в Егейска рали регата, където има завоювани 29 купи. 

През 1986 г. с яхтата "Булкон Стар", която сега е вдигната на постамент в района на Морска гара – Варна, участва в трансатлантическата регата за двучленни екипажи "Карлсберг", където заедно с Васил Попов заемат първо място в своя клас. Тогава е поставен и рекорд за прекосяване на Атлантика от двучленен екипаж, който 14 години не е подобрен.

През 1990 г. заедно с Хенрих Кокончев заемат трето място в "Тустар" в клас "Монохъл"(eднокорпусни лодки).

Светлозар Тенев прави първото си самотно плаване през 1987 г. по маршрут Варна – Сочи – Варна, което е квалификация за регата "Остар" през 1988 г.

През 1990 г. плава отново сам от Ню Порт до Гибралтар, когато изминава 3600 мили.

През 2017 г. проплава сам 6500 мили, когато прибира яхта "Огинев" от Антигуа до Варна.

К.д.п. Светлозар Тенев е двукратен носител на наградата Златен глобус "Кор Кароли".

Яхта "Огинев", кръстена на двете му дъщери Огняна и Невена, е френско производство. Строена е през 2005 г. и е дълга 38 фута.

При успешно завършване на самотната околосветска обиколка по този маршрут, нещо което не е правено до този момент от нито един българин, то тя ще бъде посветена на 50-годишнината от околосветското плаване на кап. Георги Георгиев с яхта "Кор Кароли", 40 години от рекорда, поставен с яхта "Булкон стар", и 10 години от успешното представяне на кап. Тенев в Международното ветроходно рали ARC+ (Atlantic Rally for cruisers).

Да му пожелаем успех!

2025 © Варна е / източник: Емилиян Ялъмов