Мобилно меню

Рекорден скок на цените: Плащаме над 20 лева за буркан мед!

Пчеларите отчитат висок добив, но имат и много залежала продукция
Рекорден скок на цените: Плащаме над 20 лева за буркан мед!
516

Рекордно висока цена на българския мед тази година. Заради залежала продукция и големи количества вносен мед от Украйна, производители прогнозират цена от над 20 лева за буркан мед.

Пчелари от Югозападна България отчитат висок добив на мед тази година.

"Към 10, 15, 20 кг от пчелни семейства. Даже и втори път от някои семейства извадих", споделя Венета Ифандиева - член на УС на "Обединени пчелари".

"Задоволено е положението. Складовете са пълни, помещенията са пълни. Чакат само реализация", отбелязва Георги Петков, производител на мед.

Въпреки голямото количество български мед по складовете тази година е възможно цената за буркан да стигне рекордната сума от 22 лева.

"Малко е по-скъпо, но понеже и захарта, и лекарствата, които докторът ни дава, те се повишиха. А трябва да ги третираме, ако не ги третираме, те умират", обясни Венета Ифандиева.

"Цената варира от минимална цена 10-12 до към 18 - 20. Това е реалната цена - около 20 лева. Трябва да се отчете и много, че в природата има разнообразен мед. Много видове мед и не може да се сложи под общ знаменател", коментира Георги Петков.

Според пчеларски организации, до момента у нас е внесен над 650 000 тона мед от Украйна. Съмняват се, че този мед се изкупува и препродава на българския пазар.

"Големите производители, които имат по 1000-2000 пчелни семейства, те го изкупуват и разбирате за какво става въпрос. Качественият мед има 200 вида вещества. Отделно прополисът е най-хубавият антибиотик, който го има на света", заяви Ифандиева.

Потребителите са скептични и предпочитат да купуват мед от познати производители: "Никога не съм купувала мед от веригите, нито от кварталните магазини. Винаги съм купувала мед от частните лица. Дори не от областта. Аз живея в Благоевград, купувам си мед от Видин, защото там няма примеси в самата тенекия. Количеството е по-голямо, качеството е по-добро и цената е много по-добра", казва Александра Димитрова.

Производителите са категорични, че трябва да се засили контролът по качеството на меда, които стига до крайния потребител, защото освен на завишена цена, често се продава и мед, който не отговаря на здравните изисквания.

2023 © Варна е / източник: БНТ

Век по-късно: Възобновяват строителството на железопътната връзка между София и Скопие

България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции, и го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО, подчерта министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов Караджов
Век по-късно: Възобновяват строителството на железопътната връзка между София и Скопие

Заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и заместник министър-председателят и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски подписаха Споразумение за изграждане на железопътния тунел под Деве баир, който ще осигури физическата връзка между двете държави по оста София – Скопие.

Събитието се състоя в присъствието на посланиците на държавите от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака “Корона експрес” заедно с българската правителствена делегация.

Вицепремиерът Караджов подчерта, че днешният ден „връща към живот повече от вековна идея – железопътната връзка между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от 1897 година.

Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но остава прекъсната заради войните и политическите разделения, а “днес България и Северна Македония имат отговорността да завършат започнатото”.

Министър Караджов обясни, че железопътната част на Коридор VIII е с дължина около 1 350 км, от които 747 км са на българска територия, а в България остава да бъде построен само последният 2,4-километров граничен участък между Гюешево и Деве баир.

„България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО“, заяви Караджов.

Той напомни, че железницата по тази ос е част от транспортната сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса по югоизточния му фланг.

По време на събитието министър Караджов подчерта необходимостта двете държави да работят с уважение и взаимно доверие. Гара Гюешево, най-западната и най-високата гара в България беше определена от Караджов като „място, откъдето България гледа на запад с надежда, но и с очакване“. И допълни, че “хората ще ни съдят не по думите, а по делата. По това дали заедно ще завършим започнатото.“

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор № 8, който трябва да подсигури връзката между Черно море и Адриатика, и към реална железопътна свързаност между България и Северна Македония – проект, който има значение не само за двете държави, но и за стабилността, сигурността и икономическото развитие на целия регион.

Това е пътят, който двете държави трябва да извървят заедно в посока Западна Европа, изтъкна министър Гроздан Караджов. 

2025 © Варна е / снимка: Министерство на транспорта и съобщенията на Република България