Мобилно меню

Месец преди жътвата – проблемите в сектора остават

Земеделците са принудени да продават продукцията си под себестойността, а причините са няколко - наближаващата жътва и необходимостта да я посрещнат с празни складове, нуждата от пари за текущите разходи и обслужване на кредитите, както и скъпото съхранение на продукцията
Месец преди жътвата – проблемите в сектора остават

Около месец преди започването на жътвата на ечемик и пшеница ситуацията при зърнопроизводителите е почти същата, като тази, която ги накара да излязат на масови протести, отбелязва кореспондентът на БНР в Добрич – Мая Щърбанова. Основното им недоволство беше продиктувано от безмитния внос на стоки от Украйна, което ги постави в условията на нелоялна конкуренция, пазарът затихна почти изцяло, цените паднаха драстично и така те се оказаха с пълни складове с продукция и без свободен финансов ресурс. Допълнително ситуацията им се усложни и от повишението на цените на основните торове, частите за машините, горивата, което от своя страна доведе до изключително висока себестойност на произведената от тях продукция. Тогава страната ни защити бранша и въведе забрана за вноса на 20 вида стоки от Украйна, но за кратко. В момента, след решението на ЕК, вносът е възобновен, като условието е стоките да преминават транзитно и да не се задържат в страната ни.

В началото на месец юни Европейската комисия излезе с нов регламент, според който стоки от Украйна трябва да минават само транзитно през България, Румъния, Полша, Словакия и Унгария. Ограничението обаче включва само четири стоки – слънчоглед, пшеница, рапица и царевица, въпреки че настояването беше това да се случи и за още много други стоки като сухо мляко, мед, нерафинирано олио и други, споделя председателят на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите Радостина Жекова. По думите на Радостина Жекова, ако преди в рамките на един месец количеството на внесено в България нерафинирано олио е било 10-12 000 тона, то сега е толкова за седмица.  

Притеснение у зърнопроизводителите предизвиква и вялият пазар на зърно в допълнение с ниските цени. 

Независимо от борсовите цени под себестойността на продукцията масово земеделците са принудени да продават. Основните причини за това са три според тях. Наближаващата жътва и необходимостта да я посрещнат с празни складове, нуждата от пари за текущите разходи и обслужване на кредитите, както и скъпото съхранение на продукцията. Мария Дикова, обработваща 6 000 декара в землищата на общините Балчик и Каварна, споделя, че независимо от ниската изкупна цена, тя е реализирала продажби. 

На фона на все по-високата себестойност в момента цената, която се предлага за пшеницата от бъдещата продукция, е 400 лв. за тон. За да получат подобна цена и зърнопроизводителите да са на нула след продажбата според изчисленията на Мария Дикова трябва да жънат по 850-900 кг от декар, което е невъзможно. 

Пшеница, рапица, слънчоглед и царевица е засял в стопанството си от 30 000 декара в община Генерал Тошево Николай Алексиев. Той е успял да продаде стоката си още миналата година преди срива на пазара, но по думите му несигурността, пред която са изправени в днешните условия, е основно притеснение на земеделците, както и увеличените разходи. 

Зърнопроизводителите от Добруджа предвиждат изключително трудна година за всички и особено за малките стопанства, които нямат достатъчно място за съхранение и не могат да си позволят да изчакат евентуално по-добри цени на пазара. В момента единственото, за което могат да се надяват, е на благосклонност от природата, за да реализират колкото се може повече добиви през предстоящата жътва.

2023 © Варна е / източник: Радио Варна

Оцениха високо българските етерични масла на Световния конгрес за парфюмерия

Земните нотки ще придобиват все по-голяма популярност през следващите години, отбелязват анализатори на ароматния бранш
Оцениха високо българските етерични масла на Световния конгрес за парфюмерия
708

Българските етерични масла и суровини за козметиката получиха висока оценка по време на Световния конгрес и изложение на парфюмерията, който се проведе в Женева. Родните предложения бяха характеризирани като "светлина за душата" и "топла прегръдка", "изключително качествени продукти с нежен, наситен аромат и фина текстура", които "галят сетивата", "успокояват ритъма на сърцето и дишането", "прочистват мислите", "дори сънищата стават по-чисти"... Това са само част от определенията на специалистите, професионалната публика и ценителите, които посетиха българския щанд в панаира Палекспо от 24-ти до 27-и юни. Четиридневният форум събра производители, експерти и търговци на най-голямото събитие в индустрията на ароматите, за да дискутират тенденциите за развитие и бъдещето на сектора.

Българското участие бе организирано от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК), с подкрепата на Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд "Земеделие".

Основна тема на WPC 2024 бяха ключовите фактори, които движат иновациите в сектора и влиянието на технологиите и изкуствения интелект върху креативността на парфюмеристите. Изводът от дискусиите бе, че независимо от модерния прочит на създаването на продуктите, водещ принцип, който определя същността на индустрията, си остава ароматът и неговата решаваща роля в човешкото преживяване. Затова и щандът на БНАЕМПК, проектиран с тема "Аромати от България", естествено попадна във фокуса на световните тенденции и привлече вниманието на посетителите, предлагайки уникална комбинация от релаксация чрез аромати и прозрения за индустрията. Посетителите оцениха високо българските мостри от етерични масла, екстракти, абсолю, розова вода, борова вода и др. флорални води, ароматерапия, конкрети, тинктури и др. деривати.

"Доволни сме от ангажираността на публиката към продуктовата гама, която представихме по време на изложението. WPC 2024 даде невероятна възможност за свързване на нашите членове с парфюмеристи, дизайнери на аромати, производители и търговци от цял свят, което го прави безценно събитие за обмен на идеи и застъпничество в индустрията", коментира изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева. Според нея силното участие от България и подкрепата на Министерството на земеделието и храните и на Държавен фонд "Земеделие" придава още по-голяма тежест на присъствието ни, институционализира дейността на Асоциацията и е било високо оценено от нашите европейски партньори.

По време на форума, бяха очертани нововъзникващите тенденции в ароматите и водещите принципи за развитие.

Прочуване с участието на повече от 250 професионалисти в бранша предостави ценни данни, които ще оформят бъдещите разработки на аромати. Резултатите посочват "пасифлора" като следващия модерен аромат за дома, а "земни/почвени нотки" ще се наложат в категорията "фини аромати".

Дълбоката интимност на човешката връзка с ароматите, в симбиоза с природата и науката, водят до глобални инициативи за устойчивост и интеграция на растежа в сектора с общочовешките, общностни и екологични нужди. Ароматната индустрия се ангажира да увеличи дела на възобновяемата енергия в производството, рециклиране, намаляване на отпадъците и ограничаване използването на вода.

Като индустрия, която зависи от здравето на планетата, секторът се ангажира да намали бремето на отпадъците, като се стреми да използва биоразградими съставки в своите ароматни продукти.

По време на форума изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева се срещна с председателя на IFRA - Международната асоциация за аромати Филип Масе, за да обсъдят важните теми за бранша. Продажбите на индустрията на етерични масла и продукти за козметиката възлизат на 7,3 милиарда евро в световен мащаб, като производителите на потребителски стоки надолу по веригата генерират 357 милиарда евро продажби от производство и търговия на дребно (23% в домашни грижи/почистване, 68% лична хигиена/козметика и 9% фини аромати).

2024 © Варна е / снимки Agrumaria Reggina for WPC2024