Мобилно меню

Арт инсталация разкрива връзки между минало и настояще в Археологическия музей във Варна

Проектът търси символичното значение на златото в различните култури, може да се запознаете с него в зоната за Праистория в музея, в периода от 23 май до 27 декември 2024 г
Арт инсталация разкрива връзки между минало и настояще в Археологическия музей във Варна

Нова изложба "Златен диалог: златната връзка между културите" ще бъде открита в зоната за Праистория на  Археологическия музей във Варна на 23 май. Тя може да бъде посетена до 27 декември 2024 година. Арт инсталацията създава препратки между миналото и настоящето. "В нея съвременното изкуство се среща с най-старото златно съкровище в света. Позлатените скулптури отразяват символичното значение на златото в различните култури и изненадващо разкриват повторяемостта и преоткриването на формите", отбелязват организаторите.

Автор на изложбата е Яна Дамс - художник, който създава творбите си въз основа на познанията си по археология, културна история и история на изкуството. 

"Художничката изследва универсалния език на формата, в който златните предмети от различни епохи и култури имат забележителни прилики. Тези предмети често са символи на властта, красотата и божественото, подобно на златните изделия от Варненския халколитен некропол. Като позлатява избрани полистиренови опаковки, творецът прави приликите видими.

Представянето на златните скулптури на Яна Дамс в пряка връзка със златното съкровище от Варна илюстрира естетическите и културните връзки.

Това спомага за по-дълбокото разбиране на формалните предпочитания на миналите хилядолетия и на символичния характер на скъпоценния материал", подчертават от варненския археологически музей.

Яна Дамс е родена през 1972 г. в Котбус, Германия. Днес тя живее и работи в Дрезден. Работата ѝ е свързана с изследване на универсалния език на формата, който свързва различни епохи и култури и разказва истории за човешкия стремеж за осмисляне. С почитта си към миналото тя показва, че изкуството е универсално. Дамс е художник, който създава творбите си въз основа на познанията си по археология, културна история и история на изкуството. Творбите ѝ включват скулптури, инсталации, рисунки, текст и фотография. Тя показва творбите си в контекста на исторически колекции и така разкрива нови начини за разбиране на изкуството. 

Израснала в бившата ГДР, тя се възползва от възможността на обединението на двете Германии, за да придобие широкопрофилно образование. Дамс изучава история на изкуството, история, праистория, ранна история и философия. Тя е завършила Техническия университет в Дрезден. След това Дамс следва изобразително изкуство в Дрезденската академия за изящни изкуства. Тя завършва магистратура в класа на Еберхард Бослет в Колежа за изящни изкуства в Дрезден. Носител е на редица престижни награди, сред които саксонската държавна стипендия за дипломиране и наградата "Марион Ермер". Нейни творби са излагани в Зеления трезор в Дрезден, Държавната художествена галерия в Дрезден, Музея на изящните изкуства в Лайпциг и Музея на модерното и съвременното изкуство в Лиеж. Тя е основател и декан на Факултета по дизайн към Университета за приложни науки в Дрезден. Там тя разработва учебните програми на факултета по дизайн като съвременно продължение на идеите на Баухаус и преподава като професор по концептуална теория и рисуване. Дамс провежда научни изследвания на концепцията за изкуство. Тя работи върху дефиниция на изкуството в диалог с артистичната си практика.

2024 © Варна е / снимки: jahnadahms.com

Изложба припомня творчеството на Магда Абазова, наричана "аристократът на българската живопис"

15 картини на емблематичната художничка ще бъдат експонирани в камерното пространство Le Petit Papillon Art Gallery във Варна от 16 януари до 12 март
Изложба припомня творчеството на Магда Абазова, наричана "аристократът на българската живопис"

Варненската арт галерия Le Papillon стартира творческия си календар за 2025-а с изложба на емблематичната художничка Магда Абазова, наричана "аристократът на българската живопис". Колекция от 15 нейни творби ще бъде експонирана в камерното пространство Le Petit Papillon Art Gallery от 16 януари до 12 март. Според анализатори, творчеството на Магда Абазова, която ни напусна през 2011-а на 88 години, излиза извън нормите на нейното време. Смята се, че тя е в основата на неомодернизма в българското изкуство. Още от края на 80-те години на миналия век тя единствена от поколението си е канена в т.нар. авангардни изложби у нас.

"Абстракцията за мен дава свобода. Живописта за мен не е разказ, а изказ. Тя не разказва случки, събития, сюжети. Тя изказва състояния, настроения, преживявания. В единия случай неин обект е светът извън нас, а в другия - светът в нас. Аз не противопоставям двата подхода, само ги разграничавам", отбелязва приживе Магда Абазова.

От арт галерия Le Papillon подчертават, че изложбата е значимо събитие "...не само, защото се преоткрива творчеството на авангарден и провокативен художник, а и защото отразява желанието ни да бъде запозната по-широката публика с високостойностно изкуство и да бъде съхранена паметта на автори, които оставят трайна следа във времето".

В жанрово отношение творчеството на Магда Абазова се разпростира от портрета, интериора и пейзажа до метафората, абстракцията и инсталацията. "Скрит смисъл на предмета Абазова залага, както в "най-обикновените" натюрморти, така и в най-смелите си абстракции. Тя загатва за аналогии с реалността, форми и изрази, до които достига в процеса на изграждане на една картина", разказват от арт галерия Le Papillon и цитират мнението на самата художничка по темата какво е абстракция.

"Дори много теоретици казват, че такова нещо няма. Всичко започва от конкретните неща, а че след това се получават други образи, които са видими само за самия автор или са в главата му.

Моите картини не са абстрактни. Не мога да дам конкретна формула. Това са нещата, видяни от мен по моя си начин.

Който ги харесва, ги харесва; който не ги приема, не ги приема. Аз не мога да се съобразявам с другите. За мен нещата се постигат много трудно. Има хора, за които рисуването е песен и радост. Но хората са различни. И за мен много пъти рисуването е било песен и радост, защото картините са ставали отведнъж, но това не винаги се получава."

В селекцията, която може да се разгледа в арт галерия Le Papillon се разкрива главно лицето на авангардиста Абазова с 15-те картини, рисувани в периода от 1976 до 2006 година - абстрактни композиции, пейзажи, колаж "Село" и "Портрет на момиче", изпълнен върху дърво.

Истински отдадена на изкуството заради самото изкуство, Магда Абазова избягва публичността и прави малко самостоятелни изложби приживе, припомнят от арт галерия Le Papillon. За нея казват, че била любимата ученичка на Дечко Узунов, но самата художничка не обича да говори за това. Във Варна е правила изложба съвместно с Иван Кирков през 1990 г., а през 2001 г. – самостоятелна. Била е сред участниците на пленера "Звук и цвят" и гост на фестивала на визуалните изкуства "Август в изкуството". Остава не особено известна сред широката публика, но получава високо признание и уважение сред своите съвременници колеги и съмишленици, сред които Иван Кирков, Любен Зидаров, Найден Петков.

"Живописта на Магда Абазова е откровена, силна, тя не се влияе от течения, не следва тенденции, не може да бъде ограничена времево, а само преоткривана в своята актуалност и многообразност. Творчеството на Магда Абазова продължава да буди интерес и да предизвиква различни емоции у зрителя и днес. Магда Абазова има и типични социални композиции, в които се четат не само възгледите на съвременниците ѝ от различни периоди, но и нейната способност да отсява значимото и да му прави оценка", категорични са от арт галерия Le Papillon.

"Магда Абазова е творец с невероятен характер и със собствен глас независимо от времето, стиловете и конюнктурните изстъпления. Отстоява своето виждане за нещата, поради което много пъти не е харесвана или директно е отхвърляна. Заради изтънчения ѝ вкус и позиция много нейни колеги ѝ се възхищават, но и понякога се страхуват от могъщия ѝ талант", отбелязват от арт галерия Le Papillon и допълват, че думите ѝ говорят за нейната неподправена искреност и скромност:

"Аз никога не се вземам на сериозно, когато започна да правя нещо.

Смешно е да се държиш със самочувствието на човек, който се има за надарен.

Затова радостта е голяма, когато видиш, че нещо е станало", обича да казва Магда Абазова.

"От 50-те години на ХХ век до най-ново време, художничката постоянно и неуморно запълва пространствата в своето творчество, с образи, които очароват, провокират и изненадват. Собственият ѝ стил се състои в смисъла на посланието, а не само в средствата. Живопис, рисунки и по-малко познатите на публиката експериментални композиции, излезли от нейното ателие, винаги стават обект на специално внимание. Тя никога не се натрапва на публика и ценители.

Творбите ѝ рядко заемат централни места в общите изложби, но това, което тя представя често става център на тези изложби.

Трудно е да се определи към кои тенденции се отнася нейното изкуство, също така и на коя генерация е типичен представител. Нейното присъствие е толкова красиво, човешко и чувствително, че творбите ѝ приемат множество характеристики и съотнасяния.

Тя е с класиците класик и спрямо младите – новаторка.

Изкуството ѝ не е просто разказ, който отразява интересите и модата на времето, но и преживяване, създаване на идеи, развиването и изразяването им - отражение на състоянието на света, каквото не е показвано преди", обобщават от арт галерия Le Papillon.

Експозицията от 15 творби на Магда Абазова може да бъде разгледана в изложбената зала на галерията във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн - artpapillon.com.

2025 © Варна е