Мобилно меню

Арт инсталация разкрива връзки между минало и настояще в Археологическия музей във Варна

Проектът търси символичното значение на златото в различните култури, може да се запознаете с него в зоната за Праистория в музея, в периода от 23 май до 27 декември 2024 г
Арт инсталация разкрива връзки между минало и настояще в Археологическия музей във Варна
535

Нова изложба "Златен диалог: златната връзка между културите" ще бъде открита в зоната за Праистория на  Археологическия музей във Варна на 23 май. Тя може да бъде посетена до 27 декември 2024 година. Арт инсталацията създава препратки между миналото и настоящето. "В нея съвременното изкуство се среща с най-старото златно съкровище в света. Позлатените скулптури отразяват символичното значение на златото в различните култури и изненадващо разкриват повторяемостта и преоткриването на формите", отбелязват организаторите.

Автор на изложбата е Яна Дамс - художник, който създава творбите си въз основа на познанията си по археология, културна история и история на изкуството. 

"Художничката изследва универсалния език на формата, в който златните предмети от различни епохи и култури имат забележителни прилики. Тези предмети често са символи на властта, красотата и божественото, подобно на златните изделия от Варненския халколитен некропол. Като позлатява избрани полистиренови опаковки, творецът прави приликите видими.

Представянето на златните скулптури на Яна Дамс в пряка връзка със златното съкровище от Варна илюстрира естетическите и културните връзки.

Това спомага за по-дълбокото разбиране на формалните предпочитания на миналите хилядолетия и на символичния характер на скъпоценния материал", подчертават от варненския археологически музей.

Яна Дамс е родена през 1972 г. в Котбус, Германия. Днес тя живее и работи в Дрезден. Работата ѝ е свързана с изследване на универсалния език на формата, който свързва различни епохи и култури и разказва истории за човешкия стремеж за осмисляне. С почитта си към миналото тя показва, че изкуството е универсално. Дамс е художник, който създава творбите си въз основа на познанията си по археология, културна история и история на изкуството. Творбите ѝ включват скулптури, инсталации, рисунки, текст и фотография. Тя показва творбите си в контекста на исторически колекции и така разкрива нови начини за разбиране на изкуството. 

Израснала в бившата ГДР, тя се възползва от възможността на обединението на двете Германии, за да придобие широкопрофилно образование. Дамс изучава история на изкуството, история, праистория, ранна история и философия. Тя е завършила Техническия университет в Дрезден. След това Дамс следва изобразително изкуство в Дрезденската академия за изящни изкуства. Тя завършва магистратура в класа на Еберхард Бослет в Колежа за изящни изкуства в Дрезден. Носител е на редица престижни награди, сред които саксонската държавна стипендия за дипломиране и наградата "Марион Ермер". Нейни творби са излагани в Зеления трезор в Дрезден, Държавната художествена галерия в Дрезден, Музея на изящните изкуства в Лайпциг и Музея на модерното и съвременното изкуство в Лиеж. Тя е основател и декан на Факултета по дизайн към Университета за приложни науки в Дрезден. Там тя разработва учебните програми на факултета по дизайн като съвременно продължение на идеите на Баухаус и преподава като професор по концептуална теория и рисуване. Дамс провежда научни изследвания на концепцията за изкуство. Тя работи върху дефиниция на изкуството в диалог с артистичната си практика.

2024 © Варна е / снимки: jahnadahms.com

Изложба "Райската градина – отломки от времето" на Георги Маринов представя Арт галерия Le Papillon

Авторът представя 8 пластики от гранит, черен мрамор и 12 картини, изпълнени в древната техника енкаустика
Изложба "Райската градина – отломки от времето" на Георги Маринов представя Арт галерия Le Papillon

Le Papillon посреща Георги Маринов в първата му самостоятелна изложба в пространството на галерията от 20-и ноември до 10-и декември 2025 г. Темата "Райската градина – отломки от времето" авторът разгръща в 8 пластики от гранит, черен мрамор и 12 картини, изпълнени в древната техника енкаустика. Дъските, върху които е живописвал с восък и пигменти, разказват неговия символистичен прочит за любознателността, която отвежда Адам и Ева извън пределите на Рая, за съмненията, изкушенията, като аналогия на човешките взаимоотношения в днешни дни. "Във всички времена има константи, които винаги са в основата, върху която се гради нашето битие. Осъзнати и неосъзнати.", споделя Георги Маринов.

Воден от творческите посоки, които го вълнуват в последните години, авторът ни представя самобитна, автентична интерпретация по темата за Райската градина. Както сам той признава, първоизточникът за вдъхновение при него е скулптурата. С еднаква страст и ваятелни умения Георги Маринов вдъхва нов живот от форми, които създава в твърдите материи като базалт, гранит, мрамор до мраморизиран варовик. Дарбата да вижда отвъд къс камък, както и майсторството на ловките му ръце, го отвеждат до изваяните форми на пластичността и нежността на женското тяло, но и до изсечени полу абстрактни войни, създаващи усещане за твърдост и решителност, споделят от галерията.

В настоящата експозиция Едем се възприема като началото – място на съвършенство, хармония и тишина преди думите.

Но в момента на изгонването човекът за първи път осъзнава себе си, материята и времето. Изгубвайки Рая, той остава сам със себе си. Изложбата проследява тази граница – между невинността и знанието, между идеята и материята, между образа и формата. Картините изграждат представата за градината – фрагменти от светлина и сенки, които напомнят за място, което е изгубено за човека. Скулптурите от камък противопоставят тежестта на материята срещу лекотата на сътворението. В тази изложба Райската градина не е изгубена, а преосмислена – като вътрешно пространство, което всеки човек носи в себе си.

Изложбата изследва границата между изгубеното съвършенство и съзиданието, което възниква от него. Вдъхновена от мита за изгонването от Едем, експозицията представя живопис в техника енкаустика и скулптури от камък, които превеждат зрителя през прехода от духовното към материалното, от невинността към познанието, допълват организаторите.

Георги Маринов учи скулптура и керамика в приложното училище в Троян, а после завършва специалност "Скулптура" в Художествената академия при проф. Борис Гондов, възпитаник на проф. Марко Марков.

"Най-голямо въздействие са ми оказали Андрей Николов, Иван Лазаров, Емил Попов и Ангел Станев, който откри първата ми самостоятелна изложба за скулптура. Това бяха бели лястовици, които вкараха по-различно мислене. Те бяха от течението на постмодернизма, както тогава бе известно в Западна Европа."

Мнозина познават Георги Маринов като управител на галерия "Българи", на която отдава 15 години от своя живот. Така освен скулптор и живописец, той се изявява и като галерист. "Покрай галерията съм забелязал, че онези, които не гледат комерсиално, те ще останат в изкуството. Авторите, които работят за себе си в добрия смисъл на думата, са на по-правилния път."

Експозицията може да бъде видяна от 20-и ноември до 10-и декември 2025 г. в изложбеното пространство на Art Gallery Le Petit Papillon във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн на сайта artpapillon.com.

Заповядайте на вернисаж на изложбата на 20 ноември 2025 (четвъртък) от 16:00 до 19:00 ч., когато чрез картините и скулптурите, в компанията на Георги Маринов ще надникнем в неговата представа за "Райската градина – отломки от времето".

2025 © Варна е / снимки: Арт Галерия Папийон