Мобилно меню

Български творец, номиниран за скулптура на годината в Португалия, реди изложба в галерия Графит

Експозицията е в памет на арх. Вили Жечев
Български творец, номиниран за скулптура на годината в Португалия, реди изложба в галерия Графит
676

Изложба скулптура на Димитър Янков ще бъде открита във варненската галерия "Графит" на 12 май. Експозицията е в памет на арх. Вили Жечев. Творбите може да бъдат разгледани до края на май.

Димитър Янков е роден на 14 януари 1952 г. в гр. Добрич. Завършва средното си образование в родния си град. В Добрич получава и първите си познания в областта на изкуството от учителя по рисуване Георги Радилов и от дългогодишния си приятел Петър Недков.

В периода 1973-1976 учи във ВИСИ – София. Това е период на нови познания, контакти и много работа в ателиетата на художници – моделиране, бронзолеене, работа с гипс. От есента на 1976 г. се установява в Добрич. Там изключителна роля за израстването му като художник изиграва ателието на художника Христо Господинов.

Периодът от 1977 – 1983 е време на сериозна школовка за твореца. През 1980 г. за пръв път участва в изложба с три малки бронзови пластики.

Времето от 1980 до 1989 г. е активен творчески период за Димитър Янков, през който той взема участие в много регионални и национални изложби, за пръв път участва в международен пленер.

През 1991 г. Димитър Янков реализира първата си самостоятелна изложба в гр. Дегендорф, а по-късно и в гр. Аугсбург, Германия. Негови творби стават притежание на галерии в Дегендорф, Аугсбург, Регенсбург, Берлин, Мюнхен, както и на частни колекции.

През 1997 г. проектира и изпълнява в бронз паметника на Захари Стоянов, поставен пред Младежкия център в Добрич. Това е първото му голямо дарение за града.

През 1998 г. реализира композицията "Времето и ние" в гр. Силистра, която е изработена от стъкло, мрамор и бронз.

В периода от 1999 до 2006 година живее и твори в Португалия. Реализира 7 самостоятелни изложби в Лисабон, Калдаш да Раиня, Фигейра да Фош, Гимараеш, както и две съвместни изложби с керамика Николай Амзов. Участва в съвместни изложби със свои португалски колеги в Португалия и Испания. Получава и изпълнява редица частни и обществени поръчки – композициите "Младост", "Деца на мост", "Семейство", "Фадо", мозаечни пана.

Голямо предизвикателство за него е реализирането на каменната скулптура на светите братя Кирил и Методий в парка пред българското посолство в Лисабон – второто му дарение за България, за което получава правителствена грамота от българския президент.

Творбата на Димитър Янков "Старецът" номинирана за скулптура на годината в Португалия за 2003 година.

2023 © Варна е

Галерия 33 представя "Осакадосака” - изложба на Доси Димчовски

Изложбата "Осакадосака" ще бъде открита на 12 декември и може да бъде разгледана до 6 януари 2026-а година
Галерия 33 представя "Осакадосака” - изложба на Доси Димчовски

Галерия 33 ще зарадва ценителите на изкуството в морската столица с изложба живопис и графика на художника Доси Димчовски, по-известен в артистичните среди с псевдонима "Осакадосака".

Авторът израства в семейство, в което изкуството е естествена част от ежедневието. Средата му позволява да наблюдава различни подходи към създаването на произведения, което му помага да изгради лично отношение към процеса. Димчовски има силен интерес към начина на композиране, материалността и най-вече към една от основните връзки в изкуството – емоциите и тяхното визуално изразяване, разяснява изкуствоведът Мария-Магдалена Петрова.

През 2013 година започва своето професионално формиране. Учи в Шотландия, а четири години по-късно завършва University of the Highlands and Islands със специалност изящни изкуства. Образованието му дава широк спектър от знания, което му позволява да работи в различни направления на изкуствата и това е ключът, който го формира като артист. Концептуалните практики и модерното изкуство в целия спектър показват на автора, че не е привлечен от сложните теории, а по-скоро от визуалната страна на творбата. По този начин, самият процес на работа и личните усещания на художника стават център на творческия му път.

Доси Димчовски е от художниците, които пътуват и така изграждат вкус и опит. Катарзисните състояния, през които преминава, творческия застой му помагат да се освободи и да започне да работи по-бързо и по-експериментално, отразявайки своите емоции и визуални впечатления.

Различните търсения на твореца изграждат в него сложен художествен език, който събира в себе си физическия и дигиталния маниер на изобразяване. Вдъхновява се повече от разговорите и усещането за човека, отколкото от самото изкуство. Що се отнася до живописната и дигитална естетика на Димчовски – той разработва абстрактни композиции с доминиращ пастелен колорит. Работи на големи петна, които са хармонични едно с друго, споделят организаторите на изложбата.

Залага на традиционните материали – акрил, масло, пастели и въглен.

При дигиталните си произведения, използва дигитална обработка, след което ги принтира върху канава и добавя позлата за акцент.

Стилът на Димчовски е абстрактен експресионизъм, свързан с нюйоркската школа.

За този стил е характерно използването на широки петна, ритмични мазки и интензивни цветови отношения, което се вижда при автора. Тази естетика е в духа на Аршил Горки, Ханс Хофман и особено Хелън Франкенталер. Подобно на тях, Димчовски работи със спонтанността и емоционалната енергия на живописния жест, допълва изкуствоведът Мария-Магдалена Петрова.

Освен абстрактността, при художника са ясно отчетливи влиянията от автоматизма на сюрреализма – свободните линии и графичните интервенции, които "надраскват" композицията, напомнят на практиките на Хуан Миро или Кандински от късния му период. При Димчовски е отличително, че разработва композициите си с меки преливания, а пастелните тонове доближават до естетиката на Никола дьо Стал и Виейра да Силва, където пространството не е строго геометрично, а емоционално и "дишащо".

Всеки творец, когато изгражда своята естетика, тя лежи върху основата на влияния от други творци, което е следствие от сходството във визуалния език, но забележителното е, че информационното натрупване винаги се канализира и отразява през собствените усещания и разбирания на автора, допълват организаторите.

Платната на Димчовски са по-лични и по-интровертни, което може да се разглежда като своеобразна съвременна версия на абстрактния експресионизъм, адаптирана към нашето време и културен контекст.

  • Откриване на изложбата: 12 декември 2025 г. от 18:00 ч.
  • Място: Галерия 33, Варна 9000, ул. Габрово 2А
  • Период на изложбата: 12 декември 2025 - 09 януари 2026 г.
  • Вход: Свободен
  • За контакт: +359 899878333; contact@gallery33.art
2025 © Варна е / снимки: Галерия 33