Мобилно меню

Двама художници от Истанбул представят съвместна изложба във Варна

Родените в България Джошкун Сами и Шевкет Сюнмез представят проекта “Ефектът Люксембург”, откриването е на 14 юни от 18 часа в Градската художествена галерия - Варна
Двама художници от Истанбул представят съвместна изложба във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев”, представя от 14 юни до 3 юли художниците Джошкун Сами и Шевкет Сюнмез с проекта им “Ефектът Люксембург”. Двамата автори имат творческо сътрудничество, започнало по време на техните студентски години в Художествената академия “Мимар Синан” в Истанбул.

Свърза ги и България, където започват жизнения си път.

Джошкун Сами е роден през 1973 в Силистра, а Шевкет Сюнмез - през 1978 в Пловдив. Те са утвърдени артисти от творческото поколение, което навлиза в изкуството през 1990-те.

Работят както в Турция, така и в България.

Имат самостоятелни и колективни изяви в Турция, България, Австрия, и творческо присъствие във Франция - Париж. Изложбата показва техните различни артистични практики в диалог.

И двамата творци са заинтригувани от темата за трансформацията на личните и колективни преживявания, превръщаща се сама по себе си в процес на "сублимация". Картините, параваните и асамблажите на Шевкет Сьонмез, пълзящи и простиращи се в пространството, са пропити с лични спомени. Те предлагат на зрителя провокираща мисълта енигматична рефлексия върху съвременната визуална продукция и рециклирането на образи и символи.

От друга страна, мастилените рисунки и картини на Джошкун Сами навлизат в по-тъмните води на регреса и упадъка, като същевременно поддържат диалог с историята на средата. Наречена на „Люксембургския ефект“ в радиофизиката, където сигналите взаимодействат в йоносферата, отразявайки и пречупвайки радиовълните, изложбата има за цел да създаде подобен резонанс на идеи чрез сливането на различни гласове и изследването на пресечните точки в творбите на художниците.

Двамата автори представят своя проект така:

“Нарекохме тази изложба "Ефектът Люксембург", защото по подобен на радиовълните начин, в разпокъсания пейзаж на съвременното съществуване, понятията и концепциите свободно летят, и чрез объркване на сигналите и значението ние губим поглед върху това, което наистина ни заобикаля. Сред шума процесът на смислено разбиране става неуловим и се появява огромна, неразбираема мрежа, състояща се от така наречените "хиперобекти", като възможно обяснение за днешният житейски опит. Ефектите и проявленията на тези хиперобекти могат да бъдат широко разпръснати в различни местоположения, което прави цялата им форма невъзможна за виждане или усещане наведнъж, предизвиквайки самото понятие за индивидуализъм. Така индивидуалното преживяване избледнява в мъглата на несигурността, ние сме пренаситени с послания и скоро може да се окажем изключени, без никога да разберем защо това се случва с нас.

В днешно време художниците се борят с концепции и феномени, които са огромни, сложни и често надхвърлят човешките мащаби на разбиране.

Как може изкуството, и по-специално живописта, да отрази тези сложни въпроси?”

Изложба е един процес на смесване на две различни индивидуалности, на двама художници, които използват своята алхимия, за да подчертаят крехката структура на образите във връзка с времето, пространството и паметта.

Откриването на изложбата е на 14 юни от 18:00 ч., и ще бъде експонирана до 3 юли 2024 г.

Градска художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна, ул. “Л. Каравелов” 1

Работно време: вторник - неделя 10:00 - 18:00, почивен ден - понеделник.

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър ГХГ - Варна

Изложба припомня творчеството на Магда Абазова, наричана "аристократът на българската живопис"

15 картини на емблематичната художничка ще бъдат експонирани в камерното пространство Le Petit Papillon Art Gallery във Варна от 16 януари до 12 март
Изложба припомня творчеството на Магда Абазова, наричана "аристократът на българската живопис"

Варненската арт галерия Le Papillon стартира творческия си календар за 2025-а с изложба на емблематичната художничка Магда Абазова, наричана "аристократът на българската живопис". Колекция от 15 нейни творби ще бъде експонирана в камерното пространство Le Petit Papillon Art Gallery от 16 януари до 12 март. Според анализатори, творчеството на Магда Абазова, която ни напусна през 2011-а на 88 години, излиза извън нормите на нейното време. Смята се, че тя е в основата на неомодернизма в българското изкуство. Още от края на 80-те години на миналия век тя единствена от поколението си е канена в т.нар. авангардни изложби у нас.

"Абстракцията за мен дава свобода. Живописта за мен не е разказ, а изказ. Тя не разказва случки, събития, сюжети. Тя изказва състояния, настроения, преживявания. В единия случай неин обект е светът извън нас, а в другия - светът в нас. Аз не противопоставям двата подхода, само ги разграничавам", отбелязва приживе Магда Абазова.

От арт галерия Le Papillon подчертават, че изложбата е значимо събитие "...не само, защото се преоткрива творчеството на авангарден и провокативен художник, а и защото отразява желанието ни да бъде запозната по-широката публика с високостойностно изкуство и да бъде съхранена паметта на автори, които оставят трайна следа във времето".

В жанрово отношение творчеството на Магда Абазова се разпростира от портрета, интериора и пейзажа до метафората, абстракцията и инсталацията. "Скрит смисъл на предмета Абазова залага, както в "най-обикновените" натюрморти, така и в най-смелите си абстракции. Тя загатва за аналогии с реалността, форми и изрази, до които достига в процеса на изграждане на една картина", разказват от арт галерия Le Papillon и цитират мнението на самата художничка по темата какво е абстракция.

"Дори много теоретици казват, че такова нещо няма. Всичко започва от конкретните неща, а че след това се получават други образи, които са видими само за самия автор или са в главата му.

Моите картини не са абстрактни. Не мога да дам конкретна формула. Това са нещата, видяни от мен по моя си начин.

Който ги харесва, ги харесва; който не ги приема, не ги приема. Аз не мога да се съобразявам с другите. За мен нещата се постигат много трудно. Има хора, за които рисуването е песен и радост. Но хората са различни. И за мен много пъти рисуването е било песен и радост, защото картините са ставали отведнъж, но това не винаги се получава."

В селекцията, която може да се разгледа в арт галерия Le Papillon се разкрива главно лицето на авангардиста Абазова с 15-те картини, рисувани в периода от 1976 до 2006 година - абстрактни композиции, пейзажи, колаж "Село" и "Портрет на момиче", изпълнен върху дърво.

Истински отдадена на изкуството заради самото изкуство, Магда Абазова избягва публичността и прави малко самостоятелни изложби приживе, припомнят от арт галерия Le Papillon. За нея казват, че била любимата ученичка на Дечко Узунов, но самата художничка не обича да говори за това. Във Варна е правила изложба съвместно с Иван Кирков през 1990 г., а през 2001 г. – самостоятелна. Била е сред участниците на пленера "Звук и цвят" и гост на фестивала на визуалните изкуства "Август в изкуството". Остава не особено известна сред широката публика, но получава високо признание и уважение сред своите съвременници колеги и съмишленици, сред които Иван Кирков, Любен Зидаров, Найден Петков.

"Живописта на Магда Абазова е откровена, силна, тя не се влияе от течения, не следва тенденции, не може да бъде ограничена времево, а само преоткривана в своята актуалност и многообразност. Творчеството на Магда Абазова продължава да буди интерес и да предизвиква различни емоции у зрителя и днес. Магда Абазова има и типични социални композиции, в които се четат не само възгледите на съвременниците ѝ от различни периоди, но и нейната способност да отсява значимото и да му прави оценка", категорични са от арт галерия Le Papillon.

"Магда Абазова е творец с невероятен характер и със собствен глас независимо от времето, стиловете и конюнктурните изстъпления. Отстоява своето виждане за нещата, поради което много пъти не е харесвана или директно е отхвърляна. Заради изтънчения ѝ вкус и позиция много нейни колеги ѝ се възхищават, но и понякога се страхуват от могъщия ѝ талант", отбелязват от арт галерия Le Papillon и допълват, че думите ѝ говорят за нейната неподправена искреност и скромност:

"Аз никога не се вземам на сериозно, когато започна да правя нещо.

Смешно е да се държиш със самочувствието на човек, който се има за надарен.

Затова радостта е голяма, когато видиш, че нещо е станало", обича да казва Магда Абазова.

"От 50-те години на ХХ век до най-ново време, художничката постоянно и неуморно запълва пространствата в своето творчество, с образи, които очароват, провокират и изненадват. Собственият ѝ стил се състои в смисъла на посланието, а не само в средствата. Живопис, рисунки и по-малко познатите на публиката експериментални композиции, излезли от нейното ателие, винаги стават обект на специално внимание. Тя никога не се натрапва на публика и ценители.

Творбите ѝ рядко заемат централни места в общите изложби, но това, което тя представя често става център на тези изложби.

Трудно е да се определи към кои тенденции се отнася нейното изкуство, също така и на коя генерация е типичен представител. Нейното присъствие е толкова красиво, човешко и чувствително, че творбите ѝ приемат множество характеристики и съотнасяния.

Тя е с класиците класик и спрямо младите – новаторка.

Изкуството ѝ не е просто разказ, който отразява интересите и модата на времето, но и преживяване, създаване на идеи, развиването и изразяването им - отражение на състоянието на света, каквото не е показвано преди", обобщават от арт галерия Le Papillon.

Експозицията от 15 творби на Магда Абазова може да бъде разгледана в изложбената зала на галерията във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн - artpapillon.com.

2025 © Варна е