Мобилно меню

Годишна сборна изложба живопис и скулптура представя Арт Галерия Le Papillon

Експозицията "Привидно истинско" може да бъде разгледана до 23 януари, в нея са включени творби на 88 автори
Годишна сборна изложба живопис и скулптура представя Арт Галерия Le Papillon

За 16-а поредна година варненската Арт Галерия Le Papillon организира традиционната си годишна сборна изложба. Ентусиастите от галерията обясняват последователната си отдаденост на изкуството със сентенцията на Рейчъл Ромеро:

"Това е магията - да караш нещата да се случват, защото искаш те да са истински". 

По традиция сборната годишна изложба се открива в навечерието на Коледните празници, тази година вернисажът е на 12 декември. Експозицията, озаглавена „Привидно истинско“, може да бъде разгледана до 23 януари. Тя включва най-новите произведения на автори, с които галерията работи обичайно или през 2022-ра представя за пръв път в своето пространство. Това са някои от най-вълнуващите съвременни български художници и скулптори, уверяват от Арт Галерия Le Papillon.

Традиционно темите, които галерията поставя за този годишен културен обзор, са насочени двупосочно, провокиращи едновременно творческия импулс на поканените автори и асоциативната мисъл на зрителя.

„Привидно истинско“ е словосъчетание, което лесно обобщава въздействието на визуалното изкуство. Привидно истинска е реалността, която творците създават с богатите изразни средства на живописта било то като цвят, форми, стилизации на фигури, за да предизвикат чувства, размисъл, вглъбяване дори в собствените ни усещания и съждения. Това е опит да надникнем зад буквалното и очевидното, опит да потърсим отвъд първоначалното изображение. Това е провокация да погледнем от друг ъгъл, дори отвъд нашите граници и традиционни реакции, с различен подход и нагласа, за да разширим собствените си хоризонти. Нима произведение на изкуството не може да бъде възприемано по-истинско от реалността? Нима реалността, която предлага една картина не дава повече живот и истини от реалността, която ни заобикаля, често превзета от фалша? А не е ли смисълът на стойностното изкуство именно това – развивайки сетивност, асоциативна мисъл и нестандартен поглед да предизвика различни интерпретации, провокирани, в случая, от колекцията от истински привидности. И ако с категорията „привидно“ се обозначава външност, на пръв поглед лесно разбираема, но в същността си различна и изненадваща, то не е ли това една от многото функции на визуалното изкуство? След първоначалното възприемане на образа, то той да продължи да живее в съзнанието и в душата на зрителя. Това може да бъде постигнато не само чрез абстрактното му изражение, където въображението на наблюдателя доизгражда творбата, базирайки се на собствените си интелект, емоционалност, фантазия и опит. Привидно истинско би могло да бъде и всяко реалистично произведение, където по презумпция съзнанието бързо възприема конкретните реални обекти, изхождайки от тяхната позната функционалност, но много често малък предмет или детайл, подсказват за друга семантика, недоразказана история и препращат съзнанието на съвсем различно място", споделят от галерията.

Една от целите на изложбата е да предизвиква разчупване на граници и предразсъдъци, надстрояване на разбиранията, включително обогатяване с нови знания и опит. "Мисията на изкуството е възпитавайки естетически и нравствени норми, да стимулира, развива и държи будна интелектуалната и духовната страна на нашата природа, за да сме пълноценни, по-съвършени индивиди с ползотворно влияние за всички и всичко, което ни заобикаля. А когато изкуството е стойностно, винаги предизвиква вълнения и размисли, доставя естетическа наслада за сетивата, но и безбрежен полет на въображението. Ако общуването с картина или скулптура помогне на зрителя дори малко да надскочи собствените си разбирания за хармонии, чувствителност за цветови нюанси, установени вкусове и виждания за форми и структури, то една от функциите на галерията е осъществена", категорични са от Арт Галерия Le Papillon.

Това, което прави Сборната Годишна Изложба на Арт Галерия Le Papillon различна и толкова любима за ценителите на изкуството, е палитрата от голям брой безспорно талантливи и доказани автори, утвърдени творци, всеки събрал себе си и своята емоционалност в една творба. В резултат се получава силна селекция от високо стойностни произведения на изкуството, които вълнуват със своята искреност, откровеност и лична енергия. Достатъчно любопитна и обширна, тя дава възможност на авторите да проектират своето въображение и вътрешен свят в създадените от тях картини и скулптури.

"Затова и тази година подбраните 88 участници са личности със забележимо присъствие в българската култура, създаващи ценности и очертаващи параметрите на българското изкуство, намерили признание у нас, същевременно добре поставени и на художествените сцени по света. Те ще ни покажат най-новите си творби, изпълнени в маслени бои, акварел, акрил, бронз, керамика и смесена техника – сюрреалистични, реалистични, абстрактни композиции, наситени както с богата символика, в различни направления, но всички до една откровени и въздействащи. Изложбата е динамична, а голяма част от авторите представяме с повече от една творба, като експозицията ще се допълва с новопристигнали произведения до самия й край. Това я прави вълнуваща и интригуваща", уточняват от Арт Галерия Le Papillon.

Ето участниците в настоящата изложба:

Живопис – Ада Бреедвелт, Албена Коева, Александър Петров-Лавандулата, Андриан Бекяров, Анета Яламова, Атанас Парушев-Шока, Атанас Хранов, Аршак Нерсисян, Валентин Ангелов, Валентин Узунов, Валери Ценов, Валери Чакалов, Васил Василев, Веселин Начев, Володя Кенарев, Георги Йорданов, Геракси Гераксиев,  Гергана Лалова, Десислава Минчева, Деян Веков, Димитър Буюклийски-Мичи, Димитър Генчев, Димитър Тумбалов, Димитър Чолаков, Долорес Дилова, Елена Стоева, Живко Мутафчиев, Ивайло Мирчев, Иван Велчев-Йово, Иван Кирков, Иван Обретенов, Иван Стратиев, Иван Шишков, Йоан Левиев, Калия Калъчева, Карол Пере, Кирил Митовски, Любен Генов, Мариела Димитрова-Мара, Мариана Маринова, Марина Богданова, Мария Чакърова, Месрур Сабит, Милен Маринов, Милко Божков, Михаил Лалов, Михалис Гарудис, Надя Станчева, Наташа Тихолова, Нели Ценова, Николай Стоев, Николай Тихолов, Петя Денева, Петя Танева, Пламен Монев, Ралица Савова, Ралица Стоицева, Росен Кръстев, Светла Косева, Светлана Миладич, Севда Потурлян, Снежана Славова, Станимир Видев, Станислав Вардев, Стоимен Стоилов, Стоян Цанев, Татяна Харизанова, Христо Йотов, Цанко Цанков, Цветелина Максимова, Чавдар Вълов, Чезаре Нови.

Скулптура – Адриана Добрева, Валентин Старчев, Венцислав Марков, Галин Малакчиев, Георги Марков,  Георги Чапкънов, Григор Мицев, Емануил Нинов, Емил Попов, Любомир Вутов, Миряна Генчева, Никола Колев, Павел Койчев, Пенка Никова, Спартак Дерменджиев, Христо Христов.

Изложбата е част от „Годишна програма на Арт Галерия Папийон“, подкрепена от Национален фонд „Култура“ към Министерство на Културата.

2022 © Варна е
Още по темата: Изложба Le Papillon Галерия
Още по темата: Изложба Le Papillon Галерия

Галерия 33 представя "Осакадосака” - изложба на Доси Димчовски

Изложбата "Осакадосака" ще бъде открита на 12 декември и може да бъде разгледана до 9 януари 2026-а година
Галерия 33 представя "Осакадосака” - изложба на Доси Димчовски

Галерия 33 ще зарадва ценителите на изкуството в морската столица с изложба живопис и графика на художника Доси Димчовски, по-известен в артистичните среди с псевдонима "Осакадосака".

Авторът израства в семейство, в което изкуството е естествена част от ежедневието. Средата му позволява да наблюдава различни подходи към създаването на произведения, което му помага да изгради лично отношение към процеса. Димчовски има силен интерес към начина на композиране, материалността и най-вече към една от основните връзки в изкуството – емоциите и тяхното визуално изразяване, разяснява изкуствоведът Мария-Магдалена Петрова.

През 2013 година започва своето професионално формиране. Учи в Шотландия, а четири години по-късно завършва University of the Highlands and Islands със специалност изящни изкуства. Образованието му дава широк спектър от знания, което му позволява да работи в различни направления на изкуствата и това е ключът, който го формира като артист. Концептуалните практики и модерното изкуство в целия спектър показват на автора, че не е привлечен от сложните теории, а по-скоро от визуалната страна на творбата. По този начин, самият процес на работа и личните усещания на художника стават център на творческия му път.

Доси Димчовски е от художниците, които пътуват и така изграждат вкус и опит. Катарзисните състояния, през които преминава, творческия застой му помагат да се освободи и да започне да работи по-бързо и по-експериментално, отразявайки своите емоции и визуални впечатления.

Различните търсения на твореца изграждат в него сложен художествен език, който събира в себе си физическия и дигиталния маниер на изобразяване. Вдъхновява се повече от разговорите и усещането за човека, отколкото от самото изкуство. Що се отнася до живописната и дигитална естетика на Димчовски – той разработва абстрактни композиции с доминиращ пастелен колорит. Работи на големи петна, които са хармонични едно с друго, споделят организаторите на изложбата.

Залага на традиционните материали – акрил, масло, пастели и въглен.

При дигиталните си произведения, използва дигитална обработка, след което ги принтира върху канава и добавя позлата за акцент.

Стилът на Димчовски е абстрактен експресионизъм, свързан с нюйоркската школа.

За този стил е характерно използването на широки петна, ритмични мазки и интензивни цветови отношения, което се вижда при автора. Тази естетика е в духа на Аршил Горки, Ханс Хофман и особено Хелън Франкенталер. Подобно на тях, Димчовски работи със спонтанността и емоционалната енергия на живописния жест, допълва изкуствоведът Мария-Магдалена Петрова.

Освен абстрактността, при художника са ясно отчетливи влиянията от автоматизма на сюрреализма – свободните линии и графичните интервенции, които "надраскват" композицията, напомнят на практиките на Хуан Миро или Кандински от късния му период. При Димчовски е отличително, че разработва композициите си с меки преливания, а пастелните тонове доближават до естетиката на Никола дьо Стал и Виейра да Силва, където пространството не е строго геометрично, а емоционално и "дишащо".

Всеки творец, когато изгражда своята естетика, тя лежи върху основата на влияния от други творци, което е следствие от сходството във визуалния език, но забележителното е, че информационното натрупване винаги се канализира и отразява през собствените усещания и разбирания на автора, допълват организаторите.

Платната на Димчовски са по-лични и по-интровертни, което може да се разглежда като своеобразна съвременна версия на абстрактния експресионизъм, адаптирана към нашето време и културен контекст.

  • Откриване на изложбата: 12 декември 2025 г. от 18:00 ч.
  • Място: Галерия 33, Варна 9000, ул. Габрово 2А
  • Период на изложбата: 12 декември 2025 - 09 януари 2026 г.
  • Вход: Свободен
  • За контакт: +359 899878333; contact@gallery33.art
2025 © Варна е / снимки: Галерия 33