Мобилно меню

Изложба "Години на странстване" на Георги Тодоров реди Градската художествена галерия във Варна

Ретроспективната експозиция представя различни етапи в творчеството на художника, повлиян в изкуството си от идеите на православието
Изложба "Години на странстване" на Георги Тодоров реди Градската художествена галерия във Варна
553

Ретроспективна изложба "Години на странстване" на Георги Тодоров открива Градската художествена галерия във Варна на 7 април от 18 часа. Експозицията на твореца, повлиян в изкуството си от идеите на православието, може да бъде разгледана до 9 май.

В Градската художествена галерия ще бъдат изложени живописни творби, обекти, концептуални произведения, икони, както и цялостният проект "Абсолютът". Произведенията са от различни творчески периоди на Георги Тодоров. Авторът споделя, че изложбата "Години на странстване" е неговото взиране в смисъла на времето и развитието му като творец и личност.

"Тя представя чрез образ и текст едно дълго странстване през земи и времена, стилове, жанрове и светогледи, което тръгва от мечтите на детството и изкушенията на младостта, за да стигне до покаянието в нозете на Господа. Всяка стъпка по този изстрадан път на Блудния син, дори най-блудната, е била искрено преживяна и вярвана. Затова десетките представени разностранни творби (живопис, скулптура, рисунка, архитектура, градоустройство, керамика, изкуство на книгата, запазена марка, концептуално изкуство, акция, инсталация, видео и пр., и накрая – иконата) са не само явни и тайни автопортрети (т.е. изповеди), но и части от едно житейско покаяние в образи".

Според Георги Тодоров три са смисловите връзки в ретроспективната му изложба. От една страна това е обособената в отделна зала творба „Абсолютът“ – заявена като окончателната художествена абстракция. Другият крайъгълен камък е последната творба в изложбата – иконата на Христос Вседържител – житейският и смислов връх на целия изминат път в изкуството. Третата смислоопределяща връзка е възприемането на изложбата като единно симфонично произведение на изкуството – при което "отделните съставки се съчетават в мозайката на единен многоизмерен и цялостен художествен образ".

Георги Тодоров е роден в Бургас на 16 май 1956 г. Учи във френски лицей в Мароко (1967–69), завършва Английска гимназия в Бургас (1975). От 1972 г. членува в бургаския Клуб на младия художник ръководен от художника Енчо Рачев, където участва с живопис в клубните изложби. След военната служба (1975–77) се премества да живее в София. Завършва Английска филология в Софийския университет (1982). Работи като преводач в Йордания (1983–85).

От 1982 членува в Ателието на младия художник при СБХ, участва с живопис в редица Общи художествени изложби; печели награди за архитектура, карикатура и др. Особено активен е като художник-концептуалист в периода 1989–1991, когато е сред най-дейните членове на новоучредения Клуб на младия художник. Пише статии по въпросите на съвременното изкуство. Става съучредител на сдружението „Изкуство в действие“ и на списание „Изкуство – Art in Bulgaria“. Организира самостоятелни изложби в София, Лондон, Кьолн, Токио и др.

Успоредно с това от 1986 до 1991 членува в Международната Шекспирова Асоциация, участва с доклади в Шекспировите конгреси и симпозиуми в Западен Берлин (1986), Венеция (1988), Токио (1991). Стажува в Стратфорд-на-Ейвън (1990). Автор е на шекспировeдски изследвания, публикувани във Франция, Индия, Италия.

От 1987 г. публикува статии във в. „Култура“ и постепенно се утвърждава като един от най-разпознаваемите автори на вестника.

През 1991 г. след ключово посещение в Япония се пренасочва към Православието. Прекратява шекспироведската си кариера и членуването в КМХ. Изложбата „Храмове“ (март 1992) в централното фоайе на Софийския университет ознаменува новата насока в художествените му търсения – все повече свързани с християнството.

От 1992 до 2001 е председател на сдружение “Св. Пимен Зографски”. Осъществява многобройни изследователски проекти и експедиции на територията на България, Гърция (Атон), Сърбия, Македония.

От 2002 до 2005 е главен редактор на „Църковен вестник“ и директор на Синодално издателство. Завършва магистратура по богословие в Софийския университет (2002–2006).

2023 © Варна е

Изложба живопис на Анета Яламова представя Галерия Le Papillon

Експозицията, озаглавена "Много щастливи мигове", може да бъде разгледана от 18-и септември до 9-и октомври
Изложба живопис на Анета Яламова представя Галерия Le Papillon

От 18-и септември до 9-и октомври 2025 в пространството на Арт Галерия Le Papillon във Варна, Анета Яламова събира "Много щастливи мигове", всеки един от тях под формата на картина и ни подарява тези емоции, обединени в експозиция, споделят органазаторите на изложбата. 

След "много щастливи мигове" творчество в уединение в ателието, резултатът е колекция от кратки живописни разкази, каквито са всички картини на Анета Яламова. На пръв поглед доста сантиментални, живописните й платна са същевременно и документен архив за конкретен времеви период. Той съхранява освен архитектура, дрехи, бит, но и усещането за преплитане на стари и нови традиции, обединени от чувство за радост и споделеност, допълват от галерията.

Настоящата колекция от 22 живописни платна прави връзка с един от най-известните илюстровани ръкописи на XV век - "Много щастливите часове на херцог дьо Бери", известен като Пребогатият часослов (Les Très Riches Heures). В него с детайли и подробности са изобразени замъците на херцога, градините, неговите селяните и всички обичайни дейности от ежедневието. Подобно на илюстрациите от ръкописите, всяка творба на Анета Яламова е своеобразно описание на празник, житейско събитие, обикновена вечер в града или семеен селски празник. За часослов е било естествено да се съберат илюстрации на сезоните, но тези в Пребогатия часослов са изключителни и новаторски по своя обхват, сюжет, композиция и артистично и техническо изпълнение. В своята експозиция, Анета Яламова също отделя специално внимание на сезоните, не само обрисувани чрез характерни земеделски или делнични дейности, но и като носители на символите на метафорични женски образи. Пролетта, с развени от вятъра коси и шал от птици, се издига над готовото за нов жизнен цикъл село, кипящо от усмихнати и трудещи се хора. Зимата в бяла премяна, разстила своя воал над пъстрия селски празник и придава допълнителна магичност дори на ежедневните събития.

За настоящата изложба са създадени картинни разкази за стара Варна, старо Търново, селския бит и порядки, каквито някои хора все още помнят.

Изключително интересен е погледът на Анета Яламова към обичаните от нея гледки от морската ни столица.

Струпването на емблематични и разпознаваеми сгради за град Варна, хора в дрехи и униформи от едно романтично време допълнително засилва усещането за близост и скъсява дистанцията, и в разстоянията, и в отношенията между персонажите. Те тържествено се разхождат по площадите, облечени с дълги рокли, малки шапки, елегантни костюми, с ученически фуражки и барети, с моряшки униформи. Приповдигнато и празнично настроение се усеща както в парада пред куполите на един от символите на града, така и в романтичните срещи в малко кафене, и в обикновена разходка по главната улица.

Лично отношение и желание да се запазят отдавнашни ценности на човещина,

уважение и радост се усещат във всеки пейзаж от старопрестолно Велико Търново – родния град на авторката.

Архитектурните особености на града се превръщат в неизменен фон на всяка случка. Пъстрите, нанизани като мъниста къщи са вечни свидетели и на важните събития, и на ежедневните случки в града - от големи празнични шествия и пристигането на железницата до лично и интимно преживяване като първа среща.

Селските пейзажи са неизменна част в творчеството на Анета Яламова, описваща подробно с тънката си четка различните стадии от прибирането на реколтата или радостта от заедността, и в работа и в празник през различните сезони. В тях не виждаме изморени от ежедневието, отрудени хора, а персонажи, които с приповдигнато настроение и усмивка се радват на резултатите от своя труд, на споделеното и задружно съжителство и органичната дълбока връзка на българина със земята, допълват организаторите на изложбата.

Това, което прави запомнящи се и специални всичките й творби е ведрото чувство струящо от платната ѝ, искрящите цветове, с усещането за мек филтър на жълто-розово, като чели са кадри от стари ленти, но и с предизвикването на усмивка и умиляване в зрителя. Подчинявайки ежедневието си на рисуването, директна, напориста и всеотдайна художничката с всяка своя творба подарява част от сърцето си и своята любов към живота като осъзната основна мисия. 

Откриването на изложбата "Много мигове на щастие" е на 18 септември 2025, четвъртък, от 18:00 ч.

Експозицията може да бъде разгледана до 9-ти октомври 2025 г. в изложбената зала на Арт Галерия Le Papillon във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн на сайта artpapillon.com.

2025 © Варна е / снимки: Арт Галерия Папийон