Мобилно меню

Изложба живопис и скулптура на Венцислав Марков представя галерия Ларго

Експозицията може да бъде разгледана до 24 октомври
Изложба живопис и скулптура на Венцислав Марков представя галерия Ларго

Нова самостоятелна изложба на варненския скулптор Венцислав Марков открива галерия Ларго на 5 октомври, от 18:30 часа. Експозицията е озаглавена „Силуети” и в нея авторът ще се представи с живопис и скулптура. Освен пластики от бронз, камък и дърво, Марков е създал серия от картини, илюстриращи и подкрепящи разработената в скулптурите тема.

"Настоящата изява на Венци е пълен контрапункт на последната му изложба „Материя и време“ в галерия Ларго преди две години, когато в експозицията преобладаваха изключително символите на мъжкото начало, темите бяха свързани с борбата, израстването, съревнованието, а енергията в творбите беше мощна и експлозивна. В настоящата изложба Венцислав се е впуснал в изследване на жената, в разучаване и интерпретиране на нейните състояния на духа, които определят и материята в творбите", отбелязват от галерия Ларго.

Художникът споделя, че за цялата си артистична кариера е създал не повече от 4-5 скулптури, интерпретиращи женската фигура. "Сега с един замах той отстранява този „пропуск“. Защото в изложбата зрителят ще види само женски фигури – както в скулптурите, така и в живописните творби", подчертават от галерия Ларго.

"Жените са източник на несравнима красота, нежност и вдъхновение. Те носят в себе си огромен потенциал и сила да променят обществото и да го направят по-добро място. Женската красота е вдъхновявала художниците откакто свят светува. При Марков това вдъхновение се е изразило чрез една сериозна серия от скулптури, 19 на брой и живописни творби. Художникът споделя, че е започнал работата по изложбата, отдавайки се в началото на детайла и визуално по-прецизната интерпретация на женското тяло, но с всяка следваща скулптура е намалявал все повече и повече конкретиката и детайла и е използвал все по-експресивни подходи в обработката на материала. В този експеримент той е воден не само от идеята си за преминаване от простота и точност в естетиката към обобщение и маркиране на детайлите, но и от самият си начин на работа като творец. Всички ценители, следящи неговата кариера и развитие, знаят много добре, че варненецът е изключително въздействащ точно с експресивния си, насечен, фрагментиран пластичен изказ. При Венцислав скулптурите са като един насечен, накъсан, забързан, енергичен взрив от емоции. В пластиките от настоящата изложба ще открием една плавна, деликатна нежност и преклонение към женската красота в мраморната скулптура „Състояние I“, в скулптурата от дърво „Състояние II“, в бронзовите пластики „Тя“, „Докосване“. В друга част от творбите ще усетим една жива, енергична, пълна с движение интерпретация, като в „Хармония“, „Полет“, „Танц I“ и „Танц II“, разказват от галерия Ларго.

Изложбата "Силуети", която представя живопис и скулптура на Венцислав Марков, може да бъде разгледана в галерия Ларго до 24 октомври.

2023 © Варна е

Калоян Илиев - Кокимото представя експозицията "Memento Mori" 

Изложбата в галерия Ларго, част от програмата на  "Нощ на музеите и галериите Варна 2024", ще бъде открита на 18 май, събота, от 19 часа
Калоян Илиев - Кокимото представя експозицията "Memento Mori" 

На 18 май от 19 часа галерия Ларго ще открие самостоятелна изложба на популярния варненски творец Калоян Илиев - Кокимото. Събитието е част от програмата на "Нощ на музеите и галериите Варна 2024", и  програмата на Форум за съвременно изкуство БУНА, който ще се проведе за втори път във Варна. Експозицията ще бъде на разположение на варненската публика до 7-и юни в Зала 1 на галерия Ларго, ул. Хан Крум 8.

Експозицията, озаглавена "Memento Mori", включва живопис, графика, рисунки и обекти. За нея художникът разказва:

"„Memento mori” е известен латински израз, който може свободно да бъде преведен като „Помни, че си смъртен“, „Помни, че ще умреш“ или „Осъзнай смъртността си“. С израза се наименува и жанр артистични произведения, които се различават широко едно от друго, но имат една и съща цел – да напомнят на хората за тяхната собствена преходност.

Концепцията има своите корени във философите на класическата античност и християнството и се появява в погребалното изкуство и архитектура от средновековния период нататък. Най-често срещаният мотив е череп, често придружен от една или повече кости. Често само това е достатъчно, за да предизвика усещането, но други мотиви като ковчег, пясъчен часовник и увехнали цветя, означават непостоянството на човешкия живот. Често те функционират в рамките на произведение, чийто основен предмет е нещо друго, като портрет, но ванитас е художествен жанр, където темата за смъртта е основният предмет.

Memento mori като символична метафора ме занимава почти от самото начало на работата ми като художник, създавайки множество артистични отзвуци по темата, далеч не съм единствения, който се вълнува от идеята за неизбежността на смъртта.

През т. нар. „Тъмен век“ църковният живот бил достигнал дъното на морала и се били появили сериозни неуредици, ново контра-движение в началото на Средновековието, довели до повишен аскетизъм и пречистване на църквата от всичко светско, от земните радости и блага, в името на благочестието и вечния живот, който очаквал праведниците. За утешение, в лишенията от радостите на живота, духовниците непрекъснато повтаряли: „Memento mori, homine, quia pulvis es et in pulverem reverteris” – „Помни смъртта, човеко, защото си прах и в прах ще се превърнеш“. Монасите в манастирите използвали „Memento mori” вместо „Добро утро, добър ден, добър вечер и лека нощ“. На големи празници и в особено радостни случаи се поздравявали с антипода на  „Memento mori” -  „Memento vivere” („Помни живота“ или не се отказвай напълно от радостите, които Бог ни е дал и на този свят)

Мотивът  Memento mori избледнява с течение на времето до чисто формален девиз върху надгробните камъни, в некролозите и накрая се появява като чисто художествен мотив в натюрморти. Идеята за преходността на живота присъства като стилов мотив във всички епохи, макар и отслабена и нерелигиозна, продължава да живее до днес и може да се срещне в творчеството на велики артисти като Салвадор Дали, Ман Рей, Анди Уорхол, Деймиън Хърст и други.

Най-новите ми произведения, включени в проекта, създадох през последните три години, провокиран от случващото се. Събитията в световен план очертаха новия световен ред, с който мнозинството бързо и чинно се съобрази. Оформи се маса от индивиди, подчинени на страха от смъртта. Принизени от заблуди и незнание, себеподобните ни стигнаха дъното на морала, упреквайки просветени и знаещи от нас в човекомразие. Като социално ангажиран художник искам да напомня на всички самозабравили се, че материята е преходна, а душата вечна."

Калоян Илиев - Кокимото е роден през 1979 г. във Варна. Завършва ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий", Велико Търново, специалност "Графика" (2007) и е специализирал в графичния департамент на Академията за изящни изкуства "Владислав Стремински" в град Лодз, Полша (2008). От 2010 е член на СБХ - София. Кокимото е реализирал над 35 самостоятелни изложби във Варна, Пловдив, София, Белгия и Дания. Участвал е в над 190 общи изложби, фестивали за съвременно изкуство, ануалета, биеналета и триеналета на рисунката, графиката и колажа. Кокимото е получил  над 15 награди за графика, екслибрис, рисунка и живопис. Произведенията му са в над 19 колекции в България, Турция, Сърбия, Румъния, Италия, Испания, Полша, Белгия, Холандия, Дания, Уругвай, Тайланд, Япония и Китай. Живее и работи във Варна и София.

2024 © Варна е / снимки: Арт Галерия Ларго