Мобилно меню

Изложба "За незримите неща“ може да разгледате в Арт Галерия Ларго

Живописните творби на Александър Димитров и Василен Васевски са рисувани специално за съвместната им изява в морската столица
Изложба "За незримите неща“ може да разгледате в Арт Галерия Ларго

Изложба за "За незримите неща“ беше открита в Арт Галерия Ларго и може да бъде разгледана до 22 август. В експозицията са включени живописни творби на Александър Димитров и Василен Васевски, които двамата художници са рисували специално за съвместната им изява в морската столица.

Двамата автори са приятели още от студентските си години, въпреки че Васевски още след завършването на Академията в София заминава за САЩ и вече повече от 20 години живее там. Въпреки разстоянието двамата поддържат връзка, обсъждат творчеството си, имат много общи виждания за изкуството и темите, които ги вълнуват. Така възниква идея да направят съвместна изложба, която зрее повече от 10 години, преди да види бял свят за първи път в изложбата им в галерия Ларго.

Ето как представя изложбата Василен Васевски:

"Кога за пръв път разбираме за незримите неща и се замисляме за тях? Може би след като вдъхнем аромата им от книга, песен или картина? И какви по-точно са те, как да ги определим? Дали са спомен и смътно усещане за нещо необяснимо, но изначално близко или само предчувствие за друго, което чакаме през целия си живот? Всеки от нас има своята опитност от срещите с Незримото, всеки от нас носи и своето лично разбиране за нещата, които съществуват зад познатия ред на живота. Но колко често се осмеляваме да говорим за същественото и да го потърсим в другите? „Истински се вижда само със сърцето. Същественото е невидимо за очите“, казва Малкият принц на Антоан Дьо Сент Екзюпери. Тази изложба е за тях, онези незрими неща, които не се виждат, но се чувстват и са там някъде дълбоко в сърцата ни.“

"Животът на художника е едно безкрайно взиране и търсене в света на предчувствията, с надеждата, че добротата поражда доброта, че хармонията е възможна. Той вярва в по-добрата страна на човешката природа, заставайки на ръба на световете пред бялото платно. Посвещавам тази изложба на добрите учители, на градивните приятелства и на всеки ценител, припознал себе си като съмишленик.", допълва Александър Димитров.

"Картините на Александър са наситени с много детайли, прецизни и сложни композиции. Цветовете му са сигнално ярки и пулсиращи. Василен предпочита меките пастелни цветове и изчистена, синтезирана композиция. Картините му са като излято на един дъх откровение. Самият Васевски определя стила си като „метафизичен романтизъм“. Можем да кажем, че двамата доста се различават като стил, начин на работа, използвани техники и похвати, колорит. Това, което ги обединява, е тематиката в представените творби. И двамата художници са изкушени от красотата на жената, от нейната скрита природа, от нейните различни душевни състояния", отбелязват от Арт Галерия Ларго.

Александър Димитров е роден на 24.06.1969 г. в гр. Пловдив. Завършва НХА „Николай Павлович” през 1995 г. в класа на акад. Светлин Русев. Има реализирани 16 самостоятелни изложби в Япония, Австрия, Германия и България, както и участия в международни форуми в Белград, Франкфурт, Канагава, Истанбул. Лауреат на наградите на „HARADA GALLERY” Токио, Япония - “Ecological point” (1995 г.),  Художник на годината на Галерия „Бриз”- Бургас (2007 г.), Художник на десетилетието на Галерия „Ларго“ (2008 – 2018). Създател на Галерия „Бяла Зона”/ Студио „Бяла Зона” и куратор на 26 изложби с участието както на утвърдени артисти, така и на съвсем млади творци. Александър Димитров има реализирани четири изложби в Арт Галерия Ларго – 2013, 2015, 2019 и 2021 година и една съвместна изложба с Юлий Шумарев. Живее и работи в гр. Пловдив.

Василен Васевски е роден през 1969 г. в Сливен. Завършил е Национална Художествена академия, София, специалност „Живопис“ през 1995 година, а през 2003 година се дипломира от Индиана-Пардю Юнивърсити, Форт Уейн със специалност „Комерсиални изкуства“ (2003). Участвал е в множество изложби, някои от които: Национален дворец на културата, София, България (2014), Посолство на България, Брюксел, Белгия (2015), Галерия „АBF”, Трелеборг, Швеция и Галерия „Теа Алба“, София, България (2016), Тера Скул ъф мюзик, Гленвю, САЩ (2017), Галерия „София“, София, България (2019), Арт център, Ню Орлиънс, САЩ (2020), Галерия „Триъгълна кула“, София, България (2021), Галерия „А + С“, Скоки, САЩ (2022), Галерия „Пейпър Мил“, Торонто, Канада (2023) и др. Живее и работи в САЩ.

2023 © Варна е / снимки: Яков Шустов

Калоян Илиев - Кокимото представя експозицията "Memento Mori" 

Изложбата в галерия Ларго, част от програмата на  "Нощ на музеите и галериите Варна 2024", ще бъде открита на 18 май, събота, от 19 часа
Калоян Илиев - Кокимото представя експозицията "Memento Mori" 

На 18 май от 19 часа галерия Ларго ще открие самостоятелна изложба на популярния варненски творец Калоян Илиев - Кокимото. Събитието е част от програмата на "Нощ на музеите и галериите Варна 2024", и  програмата на Форум за съвременно изкуство БУНА, който ще се проведе за втори път във Варна. Експозицията ще бъде на разположение на варненската публика до 7-и юни в Зала 1 на галерия Ларго, ул. Хан Крум 8.

Експозицията, озаглавена "Memento Mori", включва живопис, графика, рисунки и обекти. За нея художникът разказва:

"„Memento mori” е известен латински израз, който може свободно да бъде преведен като „Помни, че си смъртен“, „Помни, че ще умреш“ или „Осъзнай смъртността си“. С израза се наименува и жанр артистични произведения, които се различават широко едно от друго, но имат една и съща цел – да напомнят на хората за тяхната собствена преходност.

Концепцията има своите корени във философите на класическата античност и християнството и се появява в погребалното изкуство и архитектура от средновековния период нататък. Най-често срещаният мотив е череп, често придружен от една или повече кости. Често само това е достатъчно, за да предизвика усещането, но други мотиви като ковчег, пясъчен часовник и увехнали цветя, означават непостоянството на човешкия живот. Често те функционират в рамките на произведение, чийто основен предмет е нещо друго, като портрет, но ванитас е художествен жанр, където темата за смъртта е основният предмет.

Memento mori като символична метафора ме занимава почти от самото начало на работата ми като художник, създавайки множество артистични отзвуци по темата, далеч не съм единствения, който се вълнува от идеята за неизбежността на смъртта.

През т. нар. „Тъмен век“ църковният живот бил достигнал дъното на морала и се били появили сериозни неуредици, ново контра-движение в началото на Средновековието, довели до повишен аскетизъм и пречистване на църквата от всичко светско, от земните радости и блага, в името на благочестието и вечния живот, който очаквал праведниците. За утешение, в лишенията от радостите на живота, духовниците непрекъснато повтаряли: „Memento mori, homine, quia pulvis es et in pulverem reverteris” – „Помни смъртта, човеко, защото си прах и в прах ще се превърнеш“. Монасите в манастирите използвали „Memento mori” вместо „Добро утро, добър ден, добър вечер и лека нощ“. На големи празници и в особено радостни случаи се поздравявали с антипода на  „Memento mori” -  „Memento vivere” („Помни живота“ или не се отказвай напълно от радостите, които Бог ни е дал и на този свят)

Мотивът  Memento mori избледнява с течение на времето до чисто формален девиз върху надгробните камъни, в некролозите и накрая се появява като чисто художествен мотив в натюрморти. Идеята за преходността на живота присъства като стилов мотив във всички епохи, макар и отслабена и нерелигиозна, продължава да живее до днес и може да се срещне в творчеството на велики артисти като Салвадор Дали, Ман Рей, Анди Уорхол, Деймиън Хърст и други.

Най-новите ми произведения, включени в проекта, създадох през последните три години, провокиран от случващото се. Събитията в световен план очертаха новия световен ред, с който мнозинството бързо и чинно се съобрази. Оформи се маса от индивиди, подчинени на страха от смъртта. Принизени от заблуди и незнание, себеподобните ни стигнаха дъното на морала, упреквайки просветени и знаещи от нас в човекомразие. Като социално ангажиран художник искам да напомня на всички самозабравили се, че материята е преходна, а душата вечна."

Калоян Илиев - Кокимото е роден през 1979 г. във Варна. Завършва ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий", Велико Търново, специалност "Графика" (2007) и е специализирал в графичния департамент на Академията за изящни изкуства "Владислав Стремински" в град Лодз, Полша (2008). От 2010 е член на СБХ - София. Кокимото е реализирал над 35 самостоятелни изложби във Варна, Пловдив, София, Белгия и Дания. Участвал е в над 190 общи изложби, фестивали за съвременно изкуство, ануалета, биеналета и триеналета на рисунката, графиката и колажа. Кокимото е получил  над 15 награди за графика, екслибрис, рисунка и живопис. Произведенията му са в над 19 колекции в България, Турция, Сърбия, Румъния, Италия, Испания, Полша, Белгия, Холандия, Дания, Уругвай, Тайланд, Япония и Китай. Живее и работи във Варна и София.

2024 © Варна е / снимки: Арт Галерия Ларго