Мобилно меню

Съвременно творчество, посветено на Варна и Черно море, представиха във Варна

Четиримата артисти и изследователи прекараха между две и четири седмици в Морската столица и осъществиха на терен серия от изследвания и изложби
Съвременно творчество, посветено на Варна и Черно море, представиха във Варна

Завърши оригинална творческа резиденция, посветена на Черно море, в която се включиха четирима международни артисти. Форматът Critical Moves Research Residency беше представен в Морската столица от екипа на, вече познатия на любителите на културата, фестивал Moving Body, в сътрудничество с пътуващото School of Kindness.

Разработената програма, носи заглавието:

"Водни истории": Казус от Черно море

Митично, но недостатъчно проучено и представено, Черно море е в епицентъра на изследователската територия на проекта. Черно море е взето за пример, за да се разкрият различните му аспекти - изследвани през призмата на (културната) миграция, геополитиката, екологията и изменението на климата. Заедно, различните направления на изследванията на избраните резиденти създават панорамно проучване на историите и разказите, за да се разкрият форми на културна линия, които се противопоставят на доминиращите разкази за това как подхождаме към географията.

Четиримата артисти и изследователи прекараха между две и четири седмици във Варна и осъществиха на терен серия от изследвания.

Едно от арт събитията, което се проведе, бе аудио изложбата на Констант Леон, който извърши на терен социално представяне пред гражданите на Варна с тема “Гьолът”. Серията от интервюта се превърнаха в звуков колаж от различни гласове - в гьола и извън него, разсъждаващи върху това, което “събира” телата във водата. 

Друга част от резиденцията беше аудио-визуалният проект "Водни съзвездия: Axšaina" на Юсеф Ел Идриси. Аудиовизуално изследване на поетиката на Черно море, а именно чрез абстрактни флуиди CGI, пърформанс и звукови пейзажи на Варна и морето, както и разговори с варненци около легенди, традиции и сплотеност отвъд границите на сушата, ума и морето.

По време на работилницата "Движещи се растения" с етноботаника Джон Гейл, гостите се разходиха по дължината на Морската градина във Варна и изследваха някои от бързите миграции или движения на живеещите там растения, свързани с взаимоотношенията им с хората. Бяха разгледани различните начини, по които растенията мигрират, както и значението на градините като планирани природни пространства.

В рамките на фестивала участниците имаха серия от срещи с институции, сред които с представители на Археологическия музей, Ботаническата градина, Института по океанология, както и с независими архитекти и представители на медиите.

2023 © Варна е / снимки: Moving Body Festival

Калоян Илиев - Кокимото представя експозицията "Memento Mori" 

Изложбата в галерия Ларго, част от програмата на  "Нощ на музеите и галериите Варна 2024", ще бъде открита на 18 май, събота, от 19 часа
Калоян Илиев - Кокимото представя експозицията "Memento Mori" 

На 18 май от 19 часа галерия Ларго ще открие самостоятелна изложба на популярния варненски творец Калоян Илиев - Кокимото. Събитието е част от програмата на "Нощ на музеите и галериите Варна 2024", и  програмата на Форум за съвременно изкуство БУНА, който ще се проведе за втори път във Варна. Експозицията ще бъде на разположение на варненската публика до 7-и юни в Зала 1 на галерия Ларго, ул. Хан Крум 8.

Експозицията, озаглавена "Memento Mori", включва живопис, графика, рисунки и обекти. За нея художникът разказва:

"„Memento mori” е известен латински израз, който може свободно да бъде преведен като „Помни, че си смъртен“, „Помни, че ще умреш“ или „Осъзнай смъртността си“. С израза се наименува и жанр артистични произведения, които се различават широко едно от друго, но имат една и съща цел – да напомнят на хората за тяхната собствена преходност.

Концепцията има своите корени във философите на класическата античност и християнството и се появява в погребалното изкуство и архитектура от средновековния период нататък. Най-често срещаният мотив е череп, често придружен от една или повече кости. Често само това е достатъчно, за да предизвика усещането, но други мотиви като ковчег, пясъчен часовник и увехнали цветя, означават непостоянството на човешкия живот. Често те функционират в рамките на произведение, чийто основен предмет е нещо друго, като портрет, но ванитас е художествен жанр, където темата за смъртта е основният предмет.

Memento mori като символична метафора ме занимава почти от самото начало на работата ми като художник, създавайки множество артистични отзвуци по темата, далеч не съм единствения, който се вълнува от идеята за неизбежността на смъртта.

През т. нар. „Тъмен век“ църковният живот бил достигнал дъното на морала и се били появили сериозни неуредици, ново контра-движение в началото на Средновековието, довели до повишен аскетизъм и пречистване на църквата от всичко светско, от земните радости и блага, в името на благочестието и вечния живот, който очаквал праведниците. За утешение, в лишенията от радостите на живота, духовниците непрекъснато повтаряли: „Memento mori, homine, quia pulvis es et in pulverem reverteris” – „Помни смъртта, човеко, защото си прах и в прах ще се превърнеш“. Монасите в манастирите използвали „Memento mori” вместо „Добро утро, добър ден, добър вечер и лека нощ“. На големи празници и в особено радостни случаи се поздравявали с антипода на  „Memento mori” -  „Memento vivere” („Помни живота“ или не се отказвай напълно от радостите, които Бог ни е дал и на този свят)

Мотивът  Memento mori избледнява с течение на времето до чисто формален девиз върху надгробните камъни, в некролозите и накрая се появява като чисто художествен мотив в натюрморти. Идеята за преходността на живота присъства като стилов мотив във всички епохи, макар и отслабена и нерелигиозна, продължава да живее до днес и може да се срещне в творчеството на велики артисти като Салвадор Дали, Ман Рей, Анди Уорхол, Деймиън Хърст и други.

Най-новите ми произведения, включени в проекта, създадох през последните три години, провокиран от случващото се. Събитията в световен план очертаха новия световен ред, с който мнозинството бързо и чинно се съобрази. Оформи се маса от индивиди, подчинени на страха от смъртта. Принизени от заблуди и незнание, себеподобните ни стигнаха дъното на морала, упреквайки просветени и знаещи от нас в човекомразие. Като социално ангажиран художник искам да напомня на всички самозабравили се, че материята е преходна, а душата вечна."

Калоян Илиев - Кокимото е роден през 1979 г. във Варна. Завършва ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий", Велико Търново, специалност "Графика" (2007) и е специализирал в графичния департамент на Академията за изящни изкуства "Владислав Стремински" в град Лодз, Полша (2008). От 2010 е член на СБХ - София. Кокимото е реализирал над 35 самостоятелни изложби във Варна, Пловдив, София, Белгия и Дания. Участвал е в над 190 общи изложби, фестивали за съвременно изкуство, ануалета, биеналета и триеналета на рисунката, графиката и колажа. Кокимото е получил  над 15 награди за графика, екслибрис, рисунка и живопис. Произведенията му са в над 19 колекции в България, Турция, Сърбия, Румъния, Италия, Испания, Полша, Белгия, Холандия, Дания, Уругвай, Тайланд, Япония и Китай. Живее и работи във Варна и София.

2024 © Варна е / снимки: Арт Галерия Ларго