Мобилно меню

Традиционна сборна изложба "Из Колекциите" откри Арт Галерия Le Papillon

Настоящото издание на инициативата е 15-о поред
Традиционна сборна изложба "Из Колекциите" откри Арт Галерия Le Papillon
511

За 15-а поредна година Арт Галерия Le Papillon, по традиция през януари, откри сборна изложба "Из Колекциите". Инициативата има за цел да представи пред ценители произведения на обичани, утвърдени и награждавани художници, изразяващи се с различните техники на графиката, на рисунката с въглен, молив, в черно бели нюанси или в цветна литография и акварел. Експозицията може да бъде разгледана до 7 февруари в галерията до Кукления театър в центъра на Варна, както и онлайн на artpapillon.com.

Фокусът в селекцията на 15-ото издание на традиционната изложба е поставен върху утвърдени имена в българското изкуство, доайени в своята област. Ето какви са акцентите в експозицията, посочени от Арт Галерия Le Papillon:

"Много интересни и ценни екземпляри, част от цяла колекция, са няколко рисунки с молив, както и два акварела на Христо Каварналиев, създадени в периода 1943-1947 година. Селекцията включва както няколко портрета с графит и цветен молив, така и скици от различни, любими места – Камен бряг, Балчик, Каварна. Васил Стоилов е включен в настоящата изложба с една творба – прецизно изпълнен „Акт“ с молив, доказващ висок и категоричен талант, рисувачески умения и перфекционизъм във всеки щрих. Отлично доказателство за непреходността на изкуството и това, че класиката може да звучи модерно и да вълнува различни поколения във времето. С една рисунка в туш и акварел е представен и Димитър Казаков – Нерон

Носителят на Хердерова награда – проф. Стоимен Стоилов ще ни зарадва с офорти от добре познатия на почитателите му цикъл „Echoes“, монографирани в различни печатни издания. Също и офорт, част от илюстрираната с негови произведения стихосбирка на Пенчо Славейков, „Пътуване с риба“, номинирана за награда на международен форум и няколко рисунки. Друг ярък представител на варненската графична школа и „Вулкан“, независимо, че е роден във Велико Търново е Петьо Маринов, включен с един офорт. Варна е представена с още двама емблематични творци – Роберт Баръмов, с няколко офорта и сухи игли и Ванко Урумов с цветен офорт от 1983 година. Свързано с Варна е и името на Милко Божков, чийто офорти от 1982 година от цикъл „Огледало“ и цветни литографии са селектирани за експозицията.

Разнообразното творчество на Любен Диманов е представено чрез няколко офорта в разпознаваемия за автор стил, както и „Изход“ и „Глава със сълзи“, монографирани в изданието „Съвременна българска графика“. За радост на почитателите, в селекцията са включени и няколко творби на Стоян Цанев – три офорта от 1984 година и три прекрасни цветни литографии от 90-те години, внасящи много настроение, свежест и цвят в преобладаващата черно-бяла експозиция. Цветни, както обикновено, са и литографиите на Димо Колибаров, разказващи за полета на мисълта и силата на човешкия дух, чрез символните послания, закодирани в композициите му. Жизнерадостно и празнично настроение носят литографиите на Недко Итинов от цикъла "Карнавал“, като участващите произведения ни позволяват да преоткрием автора и в графичното поприще. Многообразието на графичните техники е допълнено с две творби, изпълнени в техниката суха игла на проф. Петър Чуклев, дал основите на голяма част от българските графици като преподавател в НХА след 1990 година. Именно той получава специалната награда за цялостен принос в областта на книжната графика на Първото международно биенале за екслибрис в България.

Освен доайени в графичното изкуство, в селекцията попадат и именити творци на съвременното изкуство като цяло, какъвто е Георги Чапкънов – Чапа, силно разпознаваем автор в областта на скулптурата, а почеркът му е също толкова автентичен и в рисунката. В типичния му провокативен маниер на осмиване и критика към човешки качества са изпълнени и двете участващи литографии. Изненада може би ще бъдат и включените рисунка с въглен на акад. Светлин Русев – „Дамски портрет“ от 1986 година, както и един „Акт“, изпълнен с акварел от 1965 година.

Живко Мутафчиев е автор, чието творчество следим с любопитство и обикновено представяме в графичната изложба с най-новите му творби, които имат своята своеобразна премиера пред публика. Той отново присъства и в тазгодишната селекция, но в унисон с фокуса на това издание, са включени и негови литографии от 1998 година, интересно допълнение към цялостния обзор на неговото творчество. Анна Тихонова – Йорданова е включена с два „златни“ нежни офорта, а Юлиян Йорданов с офорт в типична и разпознаваема за автора тематика.

Убедени в силата на творчеството да приобщава нови и да събира стари приятели на изкуството, в пространството на Арт Галерия Le Papillon ще представим произведения на следните автори: Анна Тихонова - Йорданова, Ванко Урумов (1941-2020), Васил Стоилов (1904-1990), Георги Чапкънов, Димитър Казаков - Нерон (1933-1992), Димо Колибаров, Живко Мутафчиев, Любен Диманов (1933-2023), Милко Божков, Недко Итинов (1956-2021), Петър Чуклев, Роберт Баръмов (1966 - 2021), Петьо Маринов, Светлин Русев (1933-2018), Стоимен Стоилов, Стоян Цанев (1946-2019), Христо Каварналиев (1894-1951), Юлиян Йорданов"

2024 © Варна е

Варненската галерия Le Papillon празнува Деня на будителите с творчески Диалози

Инициативата обединява съвременни български артисти от различни жанрове и поколения
Варненската галерия Le Papillon празнува Деня на будителите с творчески Диалози

От 1 ноември до 10 декември 2025 г. варненската Арт галерия Le Papillon ще представи пред ценителите в морската столица третото издание на кураторския проект "Диалози". От галерията определят събитието като "резултат от инициирана творческа провокация към няколко художника". С успешното представяне на първите две издания на проекта през 2023-та и 2024-та година, Арт галерия Le Papillon полага основите на нова традиция, обединяваща съвременни български творци от различни жанрове и поколения.

Проектът се затвърждава като успешна инициатива, преминаваща през няколко етапа – провокация, дискусия, тема, диалог, завършена творба, чиято кулминация е представяне на творбите в експозиция. Откриването на изложбата на 1 ноември е и събитието, с което екипът на галерията е избрал да отбележи Деня на народните будители и осемнадесет години активно присъствие в изложбения културен календар.

Кураторският проект "Диалози" изразява една от основните мисии на галерията да предизвиква, посредничи и реализира диалог, както между самите творци, така и между творци и публика. В основата на концепцията му е заложена идеята галерията да провокира признати художници, разпознаваеми лица на българското съвременно визуално изкуство, като на всяко издание кани петима автора. Всеки от тях на свой ред избира събеседник за съвместен диалог, изпълнен със средствата на изящното изкуство. В сформираните 5 диалогични двойки се разпознават имената на великолепни художници, чиято творческа енергия носи силен заряд, умения и реактивност. Любопитство будят и темите, избрани от всяка двойка за своеобразен живописно-скулптурен диалог:

"Архитектоника": Валентин Узунов – Станимир Видев

"Радостта от живота": Вихрони Попнеделев – Тереза Зиковска

"Гласът на безмълвието": Ивайло Мирчев - Димитър Чолаков

"Спонтанно съгласуване": Петринел Гочев – Лилияна Александрова

"Тя": Татяна Харизанова – Милена Младенова

"Всяка от изброените облечени в слово идеи предизвиква вербални разговори и мултиплицира синергията от креативната им вълна във въздействащи произведения", отбелязват от Арт галерия Le Papillon. Ето как представят от галерията всяка от творческите двойки, включени в тазгодишното издание на проект "Диалози". 

"Архитектоника" е темата, около която се движат абстрактните композиции на Станимир Видев и Валентин Узунов. Освен топлото многогодишно приятелство между двама искрени, търсещи постоянно нови хармонии художници, това което ги обединява са сложните тонове и полутонове, които създават. Живописта и на двамата автори е резултат от много стадии на добавяне, отнемане, натрупване, издраскване на поетапно положени слоеве маслени бои. И ако Валентин Узунов е разпознаваем с пастелния си колорит, решително, дори агресивно отнемане на горните пластове боя, то колорита на Станимир Видев е жизнерадостна джаз формация от пулсиращи топли и студени петна, когато пресъздава гледката от прозореца си. Творбите и на двамата създават внушението за направени на един дъх платна, но в действителност всяка от тях изминава дълъг работен процес с шпатула и разговори, за да ни нахрани с енергията на плътен, искрящ цвят. Хармонията им в стилизацията на сгради и фигури е забележителна, и платната им предизвикват екстаз и радост.

А "Радостта от живота" е обединяващата фраза за живописното състояние, което създават Вихрони Попнеделев и Тереза Зиковска. И ако общият тон от "Радостта от живота" за двамата е синият цвят, разложен от тюркоаз до ултрамарин, то сюжетите им се движат в различни посоки. Докато Вихрони пресъздава заобикалящият ни град, с неговите светлини и усещане за радостта и красотата на мига, то Тереза ни предлага пречистване и просветление с абстрактните си тюркоазено-кобалтово сини композиции. Радостта им прозира от страстта, с която рисуват. И ако при Вихрони е линеарно насочена, то при Тереза страстта е експресивна, бурна, необуздана.

Следващата двойка анализира тихия шум и минималистичния изказ. Или по-точно "Гласът на безмълвието" е темата, на която разговарят платната на Ивайло Мирчев и Димитър Чолаков. И двамата не описват шума, а отгласа, който остава след него. Рисуват не липсата на звук, а присъствието на тишината след вятъра, след бурята, след като се отдръпне водата. Безмълвието на Чолаков е минерално, пластово, изпълнено с история и материя. Това на Мирчев е ефирно, мимолетно, като спомен, който може да се разсее с едно подухване. Цветоветe на Чолаков са релефни, плътни, не отразяват светлината, а сякаш я излъчват. У Мирчев безмълвието е интимно, лирично и носталгично - замъглени пейзажи, като че ли на прага на изчезване. Те не са архетипи, а спомени. Безмълвието тук е това на споделения, но вече забравен миг, на недоизказаната мисъл. Безмълвието е вътрешно състояние, то е леко листо понесено от вятъра, то е пауза между два удара на сърцето.

При Петринел Гочев и Лилияна Александрова "Спонтанно съгласуване" се получава не за първи път. Артисти, определящи се като "от една кръвна група по отношение на светоусещане, въпреки крайните им различия в житейски план." Петринел вярва, че двамата имат нещо близко в усещането за образ и "всеки от нас обича да претворява парчета от дните около нас." За участието си в проект Диалози и партньорството му с Лилияна Александрова той казва: "Това ни събира като художници от една кръвна група. И все пак всеки от нас е толкова различен от другия колкото различни са животите ни. Нейната чувствителност към детайла, умението и да намира вълнуващо значение в обикновени сюжети, които човек би подминал без да види пулсиращия в тях живот – всичко това предизвиква истински интереса ми да работим в общо поле, но същевременно да запазим пълна необвързаност в подход и теми. Съгласуване за присъствие в едно общо поле на взаимодействие, чрез опазване един от друг тайната на породения образ – това аз наричан Спонтанно съгласуване. Предизвикателството си струва." Същата лекота и непринуденост се усеща и при споделеното от Лилияна, относно участието й в проекта: "Въпреки крайните ни различия в житейски план, откривам една и съща нишка да преминава през творчеството ни, сякаш се намираме в общ нюанс от целия безкраен спектър на това, което е възможно да се създаде. В някои от работите на Петринел откривам подобно звучене на това, което цял живот съм търсила и ме е пленявало и към което влагам цялото си усилие, за да го дефинирам и пресъздам."

Вечната тема за женското начало и нежността, което внушава нейната природа, обобщено в лаконичното "Тя", са избрали за своя диалог Татяна Харизанова и Милена Младенова. Боравещи добре с графичното си линеарно изобразяване на форми и силуети, със силата на цветовете, в своето творчество и двете авторки често залагат на ярки, силни цветови комбинации, когато става дума за живопис. В скулптурата и двете извеждат формата до стилизирани обеми, създаващи емоционално категорично присъствие. Тук, в Диалози, са избрали въздействието на монохромната гама. Татяна Харизанова искрено, почти символно и щрихово изгражда своите женски образи в графичен минималистичен изказ на линията в разпознаваемия си стил. Пластичния й език е основан на рисунката и контраста, на противопоставянето между светли и тъмни зони. Чрез разкриване на напластените багрени слоеве, текстурата на живописния слой в монохромните й платна създава плътност на образа и солидно присъствие. Линията, изследвайки житейски преживявания, вихъра на емоциите, пулсацията на мислите, оставя както отпечатък в маслото, така и в съзнанието на зрителя. И като съвсем естествено продължение на фигуралната живопис на Татяна тази линия преминава и извайва мраморните фигури на Милена. Младата авторка превръща студенината на мрамора в триизмерна фигура с меки плавно преливащи обли обеми, придавайки му нежно излъчване и усещане за топлота и близост. Милена изобразява женското тяло почти идолно в творбата "Отражение", където "Тя" е събирателен образ, а женското тяло е обект на вдъхновение, съзерцание, изследване.

Изложбата ще бъде открита на 1 ноември, от 17 часа, в изложбения салон на Арт Галерия Le Papillon. "Заповядайте да споделите нашия празник, който е и празник на всички последователи на нашата дейност, автори с които работим и почитатели на стойностно изкуство! Освен на картините и скулптурите, резултат от "Диалози"-те между художниците, имаме и честта и възможността да се насладим на няколко музикални изпълнения - произведения на български композитори в изпълнение на Георги Черкин и лауратите на Международни Флейтов Конкурс - Асиа Сокол и Мина Кирилова", допълват от галерията.

Експозицията може да бъде разгледана до 10 декември 2025 г. в изложбената зала на галерията във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн на сайта на Le Papillon Art Gallery - artpapillon.com 

2025 © Варна е / снимки: Арт Галерия Папийон