Мобилно меню

Демонстрация по спасяване на човек зад борд извършиха в деня на моряка във Варна

Сред важните проблеми в сектора е, че морското търсене и спасяване не са регламентирани в Закона за бедствията и авариите
Демонстрация по спасяване на човек зад борд извършиха в деня на моряка във Варна

За втора поредна година доброволците от сдружение "Булсар - к.д.п. Никифор Герчев" Матей Кънчев, Веселин Василев, Борислав Кънчев и катер от Пилотска станция Варна  извършиха успешно демонстрация на спасяване по сигнал "Човек зад борд".

Поводът бе Международния ден на моряка, който се отбелязва ежегодно на 25 юни.

В инициативата се включиха и водолази от клуб „Приятели на морето“, както и доброволци от Български червен кръст - Варна, които оказаха първа долекарска помощ на "пострадалите".

В демонстрацията участваха четири плавателни съда, които са собственост на членове на доброволческата организация "Булсар". Четирима от водолазите на клуб "Приятели на морето" влязоха в ролята на давещи се пред 3-то и 4-то кейово място на Морска гара (пристанище "Варна-Изток“) и бяха спасени от доброволците на "Булсар". След спасяването в открито море доброволците бяха транспортирани до брега и на "удавниците" беше оказана първа долекарска помощ от екип на Български червен кръст-Варна.

"Сдружението е създадено с цел търсене и спасяване на море и оказване на съдействие на държавните институции в тази благородна дейност - спасяването на човешки живот на море", каза председателят на Управителния съвет на "Булсар- к.д.п. Никифор Герчев" флотилен адмирал от запаса Коста Андреев.

Един от проблемите пред които е изправена доброволческата организация е, че морското търсене и спасяване не са регламентирани в Закона за бедствията и авариите.

"Нямаме държавно субсидиране, тъй като все още се борим с промените, които трябва да бъдат направени в Националното законодателство, за да можем да бъдем регистрирани като организация към общинските съвети и черноморските общини. Съгласно Закона за бедствията и авариите това към момента не е възможно, поне такъв беше отговорът на Община Варна, когато пуснахме искане към тях сдружението да бъде регистрирано като част от доброволческите сдружения към общината", коментира адмирал Коста Андреев.

Към момента членовете на сдружение "Булсар" наброяват около 70 души, като 30 от тях участват със собствени плавателни съдове в спасителни акции.

"Мога да кажа, че тези хора заслужават адмирации, тъй като са готови да жертват време и ресурси, за да помагат на хората в трудни ситуации на море", добави опитният адмирал.

Сдружението "Булсар" е създадено на 20 април 1996 г. по инициатива на капитан далечно плаване Никифор Герчев. Всеки, който иска да подпомогне дейността на организацията или да получи повече информация за инициативите, в които се включва доброволческото сдружение, може да го направи като посети сайта Bulsar.org.  Желаещите да подкрепят доброволческата организация могат да намерят дарителската сметка на сайта на сдружението.

2024 © Варна е / снимки: Сдружение "Булсар"

Емил Радев: Черноморският регион е уязвим

Варненският евродепутат акцентира върху тревожната тенденция с увеличаващите се смущения в глобалната навигационна система и необходимостта от спешни мерки в ЕС
Емил Радев: Черноморският регион е уязвим

Смущенията в глобалната навигационна система се увеличиха лавинообразно след началото на войната в Украйна и Черноморският регион е особено уязвим. Това заяви евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев по време на дебатите в Европейския парламент относно новите заплахи за въздушния и морския транспорт и необходимостта от спешни мерки в ЕС.

"Част от руските системи за смущаване и нарушаване на сигналите като "Оптима–2.2", "Поле–21", "Мурманск–БН" са разположени на полуостров Крим", посочи Радев, подчертавайки рисковете за региона. Той цитира данни за България, които ясно показват тревожната тенденция. "От един през 2021 г., случаите са се увеличили до 183 през 2022 г., 199 през 2023 г., 312 през 2024 г., а до септември тази година са 128. В тази статистика попада и случаят с полета на председателя на Европейската комисия на 31 август", отбеляза българският евродепутат.

"Да, самолетите и корабите могат да се справят и без сателити. Но заплахите растат, а Европа не може да си позволи да бъде парализирана при атака", добави Емил Радев, като повдигна въпроса за готовността на ЕС да се защити при хибридни нападения.

При изказването си от трибуната на ЕП евродепутатът изтъкна три неотложни задачи пред държавите членки – "да гарантираме безопасността на гражданите, да защитим инфраструктурата и да укрепим стратегическата автономност на ЕС."

В рамките на дебатите Андрюс Кубилюс, еврокомисар с ресор "Отбрана и космическо пространство", започна изказването си с благодарност към пилотите, които въпреки заглушаването на сателитната система за навигация са приземили безопасно самолета при полета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен за България. 40% от гражданските полети се извършват в зони, където има заглушавания, коментира Кубилюс. Той информира, че от юли европейската система "Галилео" разполага с нови възможности и осигурява защита от спуфинг атаки, която след 2027 г. ще бъде още по-усъвършенствана. Наред с устойчивостта на инфраструктурата, еврокомисарят изтъкна и ролята на криптираните навигационни сигнали. Предстои оборудване на сателитите с нови средства за наблюдение на радиочестотния спектър. Предвиждат се съвместни мерки с държавите членки за укрепване на гражданската и военната сигурност и развитие на националните наземни способности. Еврокомисарят обяви, че ЕК вече подготвя план за действие за авиацията и за създаването на експертна група, която заедно с държавите членки и Агенцията за морска безопасност да се бори с намесата по море.

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Емил Радев