Мобилно меню

Спасиха туркиня и украинец, опитали с гумена лодка да достигнат до Варна

Украинският гражданин има забрана за влизане и пребиваване на територията на Шенген
Спасиха туркиня и украинец, опитали с гумена лодка да достигнат до Варна

Сигнал за бедстваща лодка с две лица на борда на около 13 морски мили източно от Маслен нос е подаден в Граничното полицейско управление в Царево на 2 март, около 20:45 часа. Незабавно е създадена организация и е насочен дежурният граничен полицейският кораб „Обзор“, който да обследва района и при нужда да участва в спасителни действия.

В  близост до посоченото място се намирал и риболовен кораб, от когото чрез Локалния координационен център в Созопол е потърсено съдействие за извършване на оглед, съобщават от Гранична полиция.  

На около 12 морски мили източно от брега двата кораба установяват гумена лодка с мъж и жена на борда.

Те са качени първо на риболовния кораб, който е бил по-близо, а след това - на борда на граничния кораб, който се насочва към пристанището в Бургас.

От проведената първоначална беседа с двамата бедстващи, граничните полицаи установили, че са украински гражданин и турска гражданка.

По техни думи, преди три дни те тръгнали от Одеса с намерение да стигнат до Варна.

На 02.03.2025г. около обяд са потърсили помощ от м/к GERDA S и са се качили на борда на кораба. Получили са вода от екипажа, но когато са разбрали, че корабът няма да посети българско пристанище и пътува за Румъния, решили да слязат от борда и да продължат за Варна. В последствие двигателят на лодката се повредил, времето се влошило и те решили да отстранят двигателя, за да олекотят лодката. Тогава подали сигнал на тел. 112 за помощ, разказали турската гражданка и украинецът.

В ранните часове на 3 март граничният кораб акостирал в пристанището и чужденците са предадени на служители от ГПУ-Бургас. Извършен им е медицински преглед, който е установил, че състоянието им е добро.

В РД "Гранична полиция" – Бургас е получена информация от румънската гранична полиция, че моторният кораб GERDA S е подал сигнал за качени бедстващи лица на борда, които не са пожелали да пътуват за Румъния и в последствие са слезли от борда на кораба, като са се насочили към българския бряг.

Чужденците, установени при проведената спасителна операция, са представили на снимки на телефон документи за самоличност – лична карта на 45-годишна турска гражданка и снимка на паспорта на 43-годишен украински гражданин.

При проверка на данните на лицата в информационните системи граничните полицаи установили, че украинският гражданин има забрана за влизане и пребиваване на територията на Шенген, държава инициатор Гърция.

Двамата чужденци за задържани. След доклад до районната прокуратура е образувано досъдебно производство по чл. 279 от НК по описа на ГПУ-Бургас.

2025 © Варна е / снимка: МВР ГД "Гранична полиция"

Емил Радев: Черноморският регион е уязвим

Варненският евродепутат акцентира върху тревожната тенденция с увеличаващите се смущения в глобалната навигационна система и необходимостта от спешни мерки в ЕС
Емил Радев: Черноморският регион е уязвим

Смущенията в глобалната навигационна система се увеличиха лавинообразно след началото на войната в Украйна и Черноморският регион е особено уязвим. Това заяви евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев по време на дебатите в Европейския парламент относно новите заплахи за въздушния и морския транспорт и необходимостта от спешни мерки в ЕС.

"Част от руските системи за смущаване и нарушаване на сигналите като "Оптима–2.2", "Поле–21", "Мурманск–БН" са разположени на полуостров Крим", посочи Радев, подчертавайки рисковете за региона. Той цитира данни за България, които ясно показват тревожната тенденция. "От един през 2021 г., случаите са се увеличили до 183 през 2022 г., 199 през 2023 г., 312 през 2024 г., а до септември тази година са 128. В тази статистика попада и случаят с полета на председателя на Европейската комисия на 31 август", отбеляза българският евродепутат.

"Да, самолетите и корабите могат да се справят и без сателити. Но заплахите растат, а Европа не може да си позволи да бъде парализирана при атака", добави Емил Радев, като повдигна въпроса за готовността на ЕС да се защити при хибридни нападения.

При изказването си от трибуната на ЕП евродепутатът изтъкна три неотложни задачи пред държавите членки – "да гарантираме безопасността на гражданите, да защитим инфраструктурата и да укрепим стратегическата автономност на ЕС."

В рамките на дебатите Андрюс Кубилюс, еврокомисар с ресор "Отбрана и космическо пространство", започна изказването си с благодарност към пилотите, които въпреки заглушаването на сателитната система за навигация са приземили безопасно самолета при полета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен за България. 40% от гражданските полети се извършват в зони, където има заглушавания, коментира Кубилюс. Той информира, че от юли европейската система "Галилео" разполага с нови възможности и осигурява защита от спуфинг атаки, която след 2027 г. ще бъде още по-усъвършенствана. Наред с устойчивостта на инфраструктурата, еврокомисарят изтъкна и ролята на криптираните навигационни сигнали. Предстои оборудване на сателитите с нови средства за наблюдение на радиочестотния спектър. Предвиждат се съвместни мерки с държавите членки за укрепване на гражданската и военната сигурност и развитие на националните наземни способности. Еврокомисарят обяви, че ЕК вече подготвя план за действие за авиацията и за създаването на експертна група, която заедно с държавите членки и Агенцията за морска безопасност да се бори с намесата по море.

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Емил Радев