Възрастна жена беше подмамена да купи масажор и “подаръци” за 4390 лв.
Покана, чрез телефонно обаждане, за масаж е отвело възрастната жена на презентация, на която са демонстрирани масажори и след проведена томбола тя и нейна приятелка се оказват печеливши. Печалбата е възможността да си закупят уреда за масаж на цена от 4390 лв., който бил с отстъпка и получавали много подаръци към него. Дамата разказва, че когато е пристигнала на мястото за презентацията, не е имало никакви фирмени обозначения, а името на търговеца така и не и било съобщено. Поискали са да си представи личната карта, да разкрие какви доходи получава и да си изключи телефона, а когато е пожелала да се чуе с дъщеря си, са я разубедили с аргументи, че ще е много доволна от покупката си.
Никой няма право да притиска и принуждава потребителя да купи дадена стока, ако той самият не пожелае да го направи. Чрез умели и изпитани във времето маркетингови стратегии обаче много търговци успяват да привлекат предимно възрастни хора в презентационни зали, да ги приласкаят с галантно отношение и ловко да ги убедят, че предлаганите им продукти с чудотворни свойства за хиляди левове са почти подарък заради уж огромните отстъпки и ще излекуват всичките им болежки, споделя пред bTV експертът Габриела Руменова създател на платформата “Ние, потребителите”.
Габриела Руменова посочва, че най-често жертва на подобни измами и нелоялни търговски практики са по-възрастни хора, които са от поколение с друго възпитание – наивни, добронамерени и доверчиви, притесняват се да откажат каквото и да било, дори на непознати хора, дори когато осъзнават, че ще си навредят.
“Това ми бяха всичките пари. Останах с 67 лв., взех на заем от приятелка 100 лв., за да си завърша месеца.
Много зле се чувствах. Чаках пенсията.
Чаках с нетърпение и някой от шефовете да благоволи да разговаря с мен и да го помоля да ми приеме тези неща, да направи компромис.”, споделя потърпевшата.
В Закона за защита на потребителите има специален текст, който трябва да осигури по-висока степен на защита на тези уязвими потребители. Той гласи, че е нелоялна търговската практика, която е възможно да промени съществено икономическото поведение на ясно установима група от потребители, особено уязвими към търговската практика или към стоката или услугата, за които се отнася търговската практика, поради техен умствен или физически недостатък, тяхната възраст или доверчивост, когато търговецът е могъл да предвиди това.
Габриела Руменова дава три важни съвета:
- Бъдете критични към послания за чудодейни свойства на продукти и уреди
- Не се поддавайте на притискането за покупка
- Имате 14 дни да се откажете от сделката
- При разваляне на договора за покупка се разтрогва и този за кредит (ако е сключен такъв)
- Някои покупки не могат да бъдат отказани (по индивидуални параметри, хигиенни съображения, авторски права и др.), но търговецът трябва да е предупредил