Мобилно меню

Благомир Коцев: Повишаването на таксата за битови отпадъци ще подобри качеството на услугата

Това не е самоцелно и всички средства ще бъдат вложени в почистването на града, увери кметът на Варна
Благомир Коцев: Повишаването на таксата за битови отпадъци ще подобри качеството на услугата

Таксата за битови отпадъци във Варна не е увеличавана в последните 12 години и към момента тя е 0,98 промила върху данъчната оценка на жилищата за граждани и 3,9 промила – за фирми. Всички общини в страната искат повишаване на таксите, именно защото трябва да се подобри качеството на услугата. Това не е самоцелно и всички средства ще бъдат вложени в почистването на града. Това заяви кметът на Варна Благомир Коцев по време на сесия на варненския Общински съвет. 

Коцев направи сравнение с другите големи градове в страната, като поясни, че такса-смет в София е 1,6 промила за граждани и 10 промила за фирми, а в Пловдив - 1,8 промила - за граждани и 5,3 промила за фирми. 

Варна действително плаща най-ниските такси за сметосъбиране от всички големи градове.

За автоматично събиране и транспортиране на отпадъци морската столица плаща на фирмата 105 лв. на тон, София - 183 лв., Пловдив – 164 лв. а Бургас – 126 лв. За ръчно обслужване - събиране и транспортиране на отпадъци – Варна заплаща 82 лв. на тон, София – 183 лв., Пловдив – 164 лв. и Бургас – 126 лева за тон. За събиране на едрогабаритни отпадъци, ставката за Варна е 37 лв. за тон, София – 74 лв., а Бургас – 56 лв. 

Варна сега догонва старите ставки на такса–смет за другите общини. Тези приходи са ни необходими, за да можем да си свършим ефективно работата, обобщи кметът. 

Той припомни, че чистотата на града е абсолютен приоритет за Община Варна и се работи ежедневно в тази насока, организират се регулярни срещи с почистващата фирма, както и оползотворяващата организация, която обслужва съдовете за разделно събиране на отпадъци. 

Изключително трудно е да работим с договор за сметопочистване от 2021 година – със заложените преди четири години дейности, цени и кратност на услугата, посочи кметът. Той допълни, че

междувременно се е променила и икономическата ситуация - инфлацията, минималната работна заплата, цените на горивото. 

Ние продължаваме да настояваме, фирмата да се справи със задълженията си, тъй като е подписала този договор до 2026 година и е поела ангажимент и отговорност да го изпълнява, подчерта Коцев. По думите му това е ежедневна битка, в която администрацията полага усилия да убеди фирмата да си свърши работата. 

За целта се правят изключително много проверки от отдел „Екология“, налагат се санкции както върху граждани, така и върху фирмата, която е глобена с близо 1 млн. лв. – рекордна глоба, която до този момент не е била налагана за сметопочистване, изтъкна кметът. 

Той обясни още, че са водени многократни разговори и с фирмата, която извършва услугата за разделно сметосъбиране във Варна. Това е оползотворяваща организация, която има един кратък договор с Община Варна, в който е посочено единствено колко контейнери са разположени в града. Те получават заплащане за дейността си от продуктови такси от държавата и ние като община нямаме никаква възможност да я контролираме, нито да изискваме повече контейнери или завишена кратност на събирането на отпадъка, обясни кметът. 

Той каза още, че това е проблем на всички общини, който многократно е обсъждан на заседанията на Националното сдружение на общините. Всички участници в тези срещи сме обединени около идеята, че трябва да има промяна на закона, за да може общините да имат контрол над дейността, обясни Коцев. Той уточни, че контейнерите за разделно събиране се поставят до кофите за битова смет и нередовното им обслужване създава предпоставки за образуване на микросметища

2024 © Варна е / снимки: Фейсбук Благомир Коцев

Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Община Варна търси съдействие от Университета по архитектура, строителство и геодезия за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро
Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Работна група ще изследва техническото състояние на Аспаруховия мост във Варна. Нейното създаване беше одобрено на заседание на комисията по транспорт към местния парламент.

В състава на новосформираната група влизат всички членове на ПК "Транспорт", представители на общинска администрация, експерти и членове на браншови организации.

Работната група ще работи в срок от три месеца, като след приключването на обследването ще бъде изготвен подробен доклад с резултати и конкретни предложения. В документа ще се акцентира върху експлоатационното състояние на моста, ще бъдат посочени потенциални рискове, необходимостта от ремонт и др., след което докладът ще бъде представен пред Общински съвет – Варна.

По време на заседанието на комисията стана ясно, че

състоянието на Аспаруховия мост не е аварийно, но е необходим основен ремонт.

Съоръжението на възраст почти 50 години е собственост на държавата и се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Община Варна има задължения по текущи ремонти и поддръжка на пътна и тротоарна настилка, парапети, осветление, контактна мрежа за тролейбусен транспорт и др.

Основният ремонт на Аспаруховия мост е в компетенциите на АПИ.

От администрацията заявиха, че са изпратили няколко писма до Агенцията и до МРРБ. Отговорът, който е получен в началото на годината, е, че през  2025 г. ще бъде възложено обследване на съоръжението. Към момента обаче няма яснота дали това обследване ще бъде направено през тази година.

Според експертите има фуги по съоръжението, които се нуждаят от спешен ремонт.

За да не се отлага повече, след края на летния сезон е взето управленско решение за извършване на частични ремонти със средства от общинския бюджет. Очаква се разходите да бъдат в размер между 50 и 100 хил. лева, бе заявено в зала "Пленарна".

На заседанието стана ясно, че Община Варна е подготвила писмо до Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). С него официално търси съдействие за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за

концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро.

Новото съоръжение трябва да осигури алтернативна връзка между северната и южната част на града и да облекчи трафика, който в момента преминава по Аспаруховия мост.

От администрацията уточниха, че инициативата е резултат от серия предварителни разговори с експерти в областта. В момента в Общия устройствен план (ОУП) на Варна съществуват идеи за втора транспортна връзка, но те са разработени преди повече от 15 години. Днес обаче съществуват и нови технологични възможности, както и други алтернативни предложения.

Със съдействието на УАСГ се очаква да бъде подготвено задание за конкурс с широко участие, в който проектантски екипи да предложат съвременни решения. Основната цел е удовлетворяване на транспортните и градоустройствените нужди на града, без да се обвързва с решенията на АПИ по отношение на националната магистрална мрежа.

Съветниците взеха също решение за изменение в маршрутните разписания на автобусни линии 209Б, 109, 22, 31А, 18 и 29. Става дума за актуализация на автобусни спирки от общинската транспортна схема и промени в разписанието с цел по-добро обслужване на пътниците.

2025 © Варна е