Мобилно меню

Благомир Коцев: Възможно е част от центъра на Варна да стане изцяло пешеходна зона

Според кмета на морската столица, обособяване на зони без автомобилен трафик в централни части на градовете отдавна е традиция в Западна Европа
Благомир Коцев: Възможно е част от центъра на Варна да стане изцяло пешеходна зона

Затварянето на централната част на Варна през изминалия уикенд показа, че свободните от автомобилен трафик пространства може да се превърнат в привлекателни места за варненци. Този акт няма да остане еднократен, а ще послужи като пилотен проект за осигуряване на безопасна и достъпна среда, предназначена не само за децата, а за хора от всички възрасти.

Обмисляме варианта зоната да бъде затворена за постоянно, а не само по празници.

Това каза пред БНР кметът на Варна Благомир Коцев, по повод затварянето на част от централните булеварди във връзка с инициативата „Да поиграем навън“ за Деня на детето – 1 юни.

По думите на Коцев тези зони, близки до досегашните пешеходни улици и централни булеварди, може да се адаптират в споделени пространства за малки деца и младежи, хора в неравностойно положение, велосипедисти и пешеходци.

Такива зони привличат повече граждани, повече туристи, повече бизнес и се превръщат в най-приятните места за отдих и общуване в града.

Идеята е там да се реализират различни активности, които да бъдат връзка между поколенията. Кметът напомни максимата, че когато един град е пригоден за добър живот за деца, той е подходящ за абсолютно всички хора.

Според Коцев, обособяването на пешеходни зони в централни части отдавна е традиция в западноевропейските градове, но все повече набира сила и в държави, по-близки до нашата култура. Той даде пример с албанската столица Тирана, където преди десетина години е имало протести заради затварянето за автомобили на една от централните зони, а сега мястото е припознато като най-красивото и посещавано в целия град. Такива места променят облика на всеки град и същевременно са необходими и от екологична гледна точка, защото се редуцират вредните автомобилни изпарения.

Кметът подчерта, че екипът му работи усилено, за да осигури повече възможности за игра и за развитие на децата навън, далеч от екраните, а тези идеи са взаимствали от Конференцията за развитие на градовете в Братислава, Словакия. Основна тема там е била адаптацията на градската среда за деца и създаване на нови детски площадки, близки до условията на игра в природата.

"Такива пешеходни пространства се отвоюват трудно при така наложеното положение и навици на хората, но чрез постоянство всички ще усетим положителните ползи от тях", категоричен бе Коцев. Той припомни, че идеята за затварянето на „Севастопол“ е имала и експериментален характер – да установи дали варненци са готови за такава драстична промяна.

Смятам, че експериментът беше успешен, подчерта Коцев.

Варненци много харесаха детската зона без автомобилно движение и се чуха немалко призиви така да бъде и в непразнични дни, заключи кметът на морската столица.

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна

До 15 септември приключва ремонтът на бул. "Христо Смирненски"

Големият ВиК-ремонт в района на УМБАЛ "Св. Марина" се очаква да приключи до края на юли
До 15 септември приключва ремонтът на бул. "Христо Смирненски"

Ремонтът на бул. "Христо Смирненски" може да завърши изцяло до 15 септември, включително и с полагането на най-горния износващ слой на асфалтовата настилка. Ускоряването на строително-монтажните работи по т.нар. околовръстен път се налага заради затрудненията, които ежедневно срещат пациентите и служителите на УМБАЛ "Св. Марина". Входът и изходът на болницата попадат в обхвата на големия ВиК ремонт, който в този обект се очаква да приключи около 25 юли.

Това стана ясно на координационна среща, свикана от кмета Благомир Коцев, с участието на ръководството на болницата в лицето на изпълнителния директор проф. д-р Силва Андонова, управителят на "Водоснабдяване и канализация – Варна" инж. Веселин Русев и представители на строителите фирми, които изпълняват и ВиК-ремонтите, и пътните участъци.

Поради чести ВиК аварии, свързани с подмяната на стария водопровод, пред входа на болницата и в района около нея, включително по бул. "Христо Смирненски", има пропадания на пътното платно. Те възпрепятстват придвижването на линейките, на пациентите и на медицинските специалисти. По думите на проф. Андонова персоналът на болницата, който работи на няколко смени, среща ежедневни проблеми с пешеходното преминаване от спирките на градския транспорт до работното място, поради липса на пътна настилка и прекъснати тротоари. По време на авария болницата има затруднения с достигането на водата до последните етажи, допълни още директорът на лечебното заведение и призова строителите и общината да забързат ремонтите и асфалтирането на бул. "Христо Смирненски".

Управителят на ВиК дружеството обяви, че на 10 юли започва подмяната на стария водопровод в участъка от светофара на ул. "Мир" до паркинга на болницата. Пропаданията и дупките ще бъдат запълнени още в първия ден от работата на екипите. Осигурена е необходимата механизация, доставени са материалите. Строително-монтажните работи ще бъдат координирани с ръководството на болницата, допълни той. Русев пое и ангажимент подмяната на т.нар. "руски" водопровод до приключи за около две седмици, след което непрекъснатите аварии да бъдат преустановени, а съоръжението да бъде въведено в експлоатация.

По държавния проект за изграждането на новия водопровод в участъка работата е приключила, докладваха още от ВиК дружеството. Пътностроителните фирми увериха, че могат да започнат с цялостното асфалтиране на булеварда. При полагането на плътната смес той ще бъде затварян на части, така че да не се затруднява движението. Директорът на "Градски транспорт" Николай Антонов увери, че автобусите в района ще се движат на непрекъснат режим в съответствие с ремонтите и съгласно временната организация на движението, за да се улеснят пациентите и работещите в болницата. В участъка от ул. "Подвис" до ул. "Прилеп" е готово уличното осветление, остава изграждането на част от бордюрите и полагането на места на биндер.

2024 © Варна е