Мобилно меню

България е първенец в Европа за най-много регистрирани нови коли

Над 3000 нови автомобила са купени само за месец у нас
България е първенец в Европа за най-много регистрирани нови коли

България постави рекорд за най-много регистрирани нови автомобили в Европа, информира БНТ. Близо 40% скок за август, спрямо година по-рано, отчитат от Европейската асоциацията на автомобилостроителите. Двуцифрен растеж е постигнат и през юли. Оживления на автомобилния пазар има в много европейски страни, но на какво се дължи ръстът у нас?

Въпреки, че числата не лъжат и само за месец в България са купени над 3000 нови автомобила, то в бранша имат обяснение как е постигнат този европейски рекорд по продажби.

"Ръстът на продажбите на нови автомобили в България е не само от август. Тази година всъщност има позитивно движение. Надявам се, че една от причините е, че потребителите вече са разбрали, че най-доброто решение е новият автомобил, а не употребяваният, но също така фактор е липсата на доставки през изминалата година", заяви председателят на Асоциацията на автомобилните производители Александър Костадинов.

"В последните месеци се наблюдава едно трайно възстановяване на производствените капацитети, едно нормализиране на сроковете на доставка, което неминуемо води до това, че автомобили, които са поръчани преди доста време, започват да пристигат и да бъдат доставяни и съответно да бъдат регистрирани", коментира Лъчезар Георгиев, бранд мениджър на автомобилна компания.

Нарушенията във веригите на доставки глобално станаха причина много купувачи да се заредят с търпение, докато пристигне новият автомобил.

Доставките на нови автомобили биха се случили дори още по-бързо, ако страната ни беше част от Шенгенското пространство.

Все пак в бранша са премерени оптимисти за развитието на пазара.

"При едно стабилно производство и при наблюдаваното в момента стабилно търсене, което е нещото, което изключително много ни радва, да смятаме, че този тренд на положителен ръст на пазара на нови автомобили съответно техните регистрации, ще се запази, може би не с темпа от 30+% за август, но с един стабилен и хубав ръст", добави още Лъчезар Георгиев.

"Надявам се, че ще продължи и ще се забързат ръста в продажбите на нови автомобили и защото България е на последно място по продажби на нови автомобили в Европа. Новият автомобил е не просто удобство за този, който го ползва. Новият автомобил означава по-чист въздух за всички нас. По-безопасни пътища и не на последно място по-нисък разход на гориво", поясни още Александър Костадинов.

В момента много малко модели или конкретни екстри могат да забавят доставката на нов автомобил.

2023 © Варна е / източник: БНТ

15% от децата в България са били жертви на тормоз в Интернет

44% от тийнейджърите признават, че не знаят как да разграничат фалшиво от истинско съдържание
15% от децата в България са били жертви на тормоз в Интернет

По-малко от половината родители на тийнейджъри осъществяват контрол върху съдържанието, което децата им потребяват онлайн. При родителите на деца този процент е 85%, като родителите и на двете групи най-често следят историята на браузъра или използват приложение за родителски контрол. Данните са от проучването на Yettel „Дигиталният живот на децата и техните родители”, проведено от агенция за пазарни изследвания „Арбитраж“ в края на 2023 г. сред деца (7-12 г.), тийнейджъри (13-19 г.) и техните родители. Анкетата обхваща въпроси, свързани с използването на интернет, онлайн заплахите и проблемите, пред които са изправени подрастващите, както и нагласите им за надграждане на дигиталните умения. 

Навлизането на технологиите в ежедневието е видимо при интернет потреблението на децата. Почти всички тийнейджъри (97%) и 85% от децата, участвали в допитването, са онлайн ежедневно. Над 3 часа на ден в интернет прекарват всяко второ дете и над 80% от тийнейджърите. Едновременно с това обаче се разширяват и заниманията им в дигиталното пространство. Освен за комуникация и забавление, немалка част от подрастващите влизат в интернет за учене и усвояване на нови умения – 61% от тийнейджърите и 40% от децата споделят, че използват дигитални образователни платформи. 

Важен фокус в допитването са дигиталните умения на двете групи и рисковете, пред които са изправени в дигиталното пространство. Децата имат по-слаби познания как да се предпазват от онлайн заплахите, а най-трудно за тийнейджърите е разпознаването на фалшиви новини, показват резултатите. 44% от тийнейджърите твърдят, че не знаят как да разграничат фалшиво от истинско съдържание в интернет, но голяма част от тях са уверени, че могат да се предпазват от вируси (82%) и създават различни пароли за всичките си акаунти (91%). Малчуганите най-често срещат затруднения при защитата на профилите си и устройствата, които ползват – 67% от тях посочват, че не знаят как да създадат силна парола, а едва 37% са наясно кои уебсайтове са вредни за компютъра или лаптопа. 

Сравнение с данните от проучване на Yettel в края на 2022 г. сочи, че делът на децата, станали обект на онлайн тормоз, расте. Ако преди 8% от анкетираните деца са споделяли, че са били тормозени в интернет, то сегашните резултати показват, че броят им почти се е удвоил и вече достига 15%. Тийнейджърите също са сред уязвимите групи онлайн, заради по-активното им интернет потребление и по-слабия родителски контрол. Почти 1/3 от участвалите в допитването посочват, че са били жертва на тормоз онлайн. И при двете групи обидите и подигравките са най-често срещаните прояви на тормоз. На трето и четвърто място са ситуации, в които са били засрамени, и кражба на профил при децата, а при тийнейджърите – разпространяване на невярна информация и заплахи.

Децата поддържат по-силна връзка с родителите относно дигиталния си живот в сравнение с тийнейджърите, се вижда в данните от изследването. Над 50% от по-малките интернет потребители, склонни да споделят с някого, ако получат смущаващо съобщение, казват на родителите си, докато при подрастващите най-висок дял имат приятелите – 55%, към които се обръщат в подобни случаи. Въпреки това над 80% от родителите и на двете групи вярват, че с изграденото доверие и разговорите по темата, децата им сами биха споделили, ако са тормозени онлайн.

Освен чрез следенето на историята на браузъра и приложенията за родителски контрол, над 1/3 от съвременните родители на деца между 7 и 12 години се опитват да виждат в реално време какво съдържание потребяват те и да реагират, ако видя риск или проблем. Други почти 30% пък знаят паролите им и влизат в профилите им в социалните медии, за да проверят дали всичко е наред.

Данните показват, че младото поколение има сериозен интерес да научи повече за безопасното използване на интернет. Близо 80% от децата и подрастващите изразяват готовност да надграждат уменията си за предпазване от онлайн заплахи. Децата очакват да получават нови знания на първо място от родителите си (68%), след това от училище (53%) и онлайн уроци (18%). Докато тийнейджърите поставят на челната позиция училището (49%), а родителите (42%) са на второ място. Инфлуенсърите се превръщат в предпочитан източник на информация сред младежите с дял от 18%, сочи още допитването.

И двете групи посочват, че биха обърнали най-голямо внимание на родителите си, ако ги учат как да сърфират безопасно в интернет. 

2024 © Варна е