Мобилно меню

Иновативни кошчета за отпадъци поставят в центъра на Варна

Те ще са с вградена преса и соларно захранване
Иновативни кошчета за отпадъци поставят в центъра на Варна

В рамките на пилотен проект Община Варна ще постави на централната пешеходна улица 10 иновативни кошчета за битови отпадъци с вградена преса и соларно захранване. Кошчетата са с вместимост 120 литра и с помощта на вградената преса ще се намалява обемът на битовия отпадък в съда 10 пъти. Автономното захранване работи пълноценно до 48 часа и така може да се намали кратността на събирането на пресования отпадък, следователно – и сумата за сметосъбиране. Новите кошчета ще бъдат разположени в зони с видеонаблюдение, за да се предотврати тяхното повреждане от вандалски набези. Ако пилотният проект покаже добър резултат, общината ще замести съществуващите с иновативни кошчета.

За нововъведението съобщи заместник-кметът по екологията Христо Рафаилов във връзка с мерките, които Община Варна предприема за подобряване чистотата на града.

До средата на септември ще заработи първата площадка за едрогабаритни отпадъци (ЕГО), а до края на годината - и втора площадка, на които гражданите ще могат да си изхвърлят безплатно едрите отпадъци, а не в близост до контейнерите за битов боклук, което е забранено.

Община Варна, от началото на годината до този момент, е наложила санкции на физически лица и фирми в размер на 112 хил. лв., а за същия период на миналата година сумата е била 71 хил. лв.

Увеличени са актовете на физически (от 34 на 47) и юридически лица (от 49 на 61), както и глобите с фиш - от 8 за миналата година на 215 за настоящата. "Тези цифри са резултат на силно завишаване на контролната дейност на Общината", подчерта заместник-кметът Христо Рафаилов, който призова гражданите и фирмите да пазят чисто и да хвърлят боклука в контейнерите, а не около тях и на околните площи.

По думите му, рекорден ръст от 300 000 лв. бележат и наложените глоби на сметопочистващата фирма в града за последния месец. От началото на годината удържаните суми за неизпълнение на договорените дейности е в размер на 690 148 лв. - четири пъти повече от наложените санкции за фирмата през 2023 година. Удържаните месечни плащания влизат в бюджета на общината, допълни Рафаилов, а фирмата не ги обжалва.

"Следим стриктно за спазване на графиците, кратностите, миенето на улиците, чистотата на пешеходните зони и спазването на техническата и кадрова обезпеченост на фирмата според параметрите, заложени в договора", посочи още заместник-кметът. Той каза също, че битката за чистотата ще включи и информационна кампания, още санкции, ново дигитално приложение за управление на сигналите, което беше демонстрирано, и още повече проверки от инспекторите на общината.

За два месеца фирмата е проверявана три пъти за състоянието на сметоизвозващата техника. По думите на Рафаилов една от причините камионите тип НОРД да се повреждат и от тях да изтича инфилтрат е изхвърлянето в съдовете за смесен битов отпадък на строителни материали, които пробиват пода на камионите и повреждат механиката. Той отново подчерта, че е абсолютно забранено изхвърлянето на строителен отпадък в общите съдове и в съдовете за разделно сметосъбиране.

Скоро се очаква да започне машинно миене на контейнерите.

Това ще става със специален камион, в който съдовете се мият, а не чрез пръскане с водоструйка, което Рафаилов определи като "козметично" и незадоволително.

Рафаилов обясни, че екипът му прави обстоен анализ на възможните варианти за формиране на такса смет, която, по закон, трябва да се приложи във всички общини от 2025 година. Работна група обследва методологиите в другите градове, а избраната за Варна ще се подложи на публично обсъждане.

Според данните на заместник-кмета общината е с добри позиции по отношение на оползотворяване на отпадъка – 30 % се депонира в завода в с. Езерово, а около 70% се оползотворява.

За подземните контейнери за боклук Рафаилов обясни, че вече в новите инвестиционни проекти за улиците ще се правят и подземните бункери за контейнерите за отпадък, но поради високи нива на подпочвените води в цели райони на Варна, като напр. около ЖП-Гарата, такива подземни контейнери не може да има.

Рафаилов призова гражданите да продължават да подават сигнали на телефон 052/ 800-112, като е дал указания постепенно обработването им да става в рамките на 24 часа, а не по две седмици или 1 месец, както това е било досега.

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна

Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Община Варна търси съдействие от Университета по архитектура, строителство и геодезия за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро
Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Работна група ще изследва техническото състояние на Аспаруховия мост във Варна. Нейното създаване беше одобрено на заседание на комисията по транспорт към местния парламент.

В състава на новосформираната група влизат всички членове на ПК "Транспорт", представители на общинска администрация, експерти и членове на браншови организации.

Работната група ще работи в срок от три месеца, като след приключването на обследването ще бъде изготвен подробен доклад с резултати и конкретни предложения. В документа ще се акцентира върху експлоатационното състояние на моста, ще бъдат посочени потенциални рискове, необходимостта от ремонт и др., след което докладът ще бъде представен пред Общински съвет – Варна.

По време на заседанието на комисията стана ясно, че

състоянието на Аспаруховия мост не е аварийно, но е необходим основен ремонт.

Съоръжението на възраст почти 50 години е собственост на държавата и се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Община Варна има задължения по текущи ремонти и поддръжка на пътна и тротоарна настилка, парапети, осветление, контактна мрежа за тролейбусен транспорт и др.

Основният ремонт на Аспаруховия мост е в компетенциите на АПИ.

От администрацията заявиха, че са изпратили няколко писма до Агенцията и до МРРБ. Отговорът, който е получен в началото на годината, е, че през  2025 г. ще бъде възложено обследване на съоръжението. Към момента обаче няма яснота дали това обследване ще бъде направено през тази година.

Според експертите има фуги по съоръжението, които се нуждаят от спешен ремонт.

За да не се отлага повече, след края на летния сезон е взето управленско решение за извършване на частични ремонти със средства от общинския бюджет. Очаква се разходите да бъдат в размер между 50 и 100 хил. лева, бе заявено в зала "Пленарна".

На заседанието стана ясно, че Община Варна е подготвила писмо до Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). С него официално търси съдействие за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за

концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро.

Новото съоръжение трябва да осигури алтернативна връзка между северната и южната част на града и да облекчи трафика, който в момента преминава по Аспаруховия мост.

От администрацията уточниха, че инициативата е резултат от серия предварителни разговори с експерти в областта. В момента в Общия устройствен план (ОУП) на Варна съществуват идеи за втора транспортна връзка, но те са разработени преди повече от 15 години. Днес обаче съществуват и нови технологични възможности, както и други алтернативни предложения.

Със съдействието на УАСГ се очаква да бъде подготвено задание за конкурс с широко участие, в който проектантски екипи да предложат съвременни решения. Основната цел е удовлетворяване на транспортните и градоустройствените нужди на града, без да се обвързва с решенията на АПИ по отношение на националната магистрална мрежа.

Съветниците взеха също решение за изменение в маршрутните разписания на автобусни линии 209Б, 109, 22, 31А, 18 и 29. Става дума за актуализация на автобусни спирки от общинската транспортна схема и промени в разписанието с цел по-добро обслужване на пътниците.

2025 © Варна е